۰ نفر

سخنان مقامات ایرانی و آمریکایی در نشست دوحه؛

مالی: هیچ تضمینی نمی توان در مورد اقدامات دولت بعدی بدهیم

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۲۴
کد خبر: 623524
مالی: هیچ تضمینی نمی توان در مورد اقدامات دولت بعدی بدهیم

رابرت مالی در نشست دوحه با اشاره به مذاکرات وین مدعی شد: «اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند، تحریم‌ها لغو خواهند شد.»

به گزارش اقتصادآنلاین، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: «مطمئن نیستم توافق هسته‌ای قریب الوقوع باشد،  ما به آن نزدیک شده ایم و در حال رایزنی با کشور‌های دوست در منطقه از جمله قطر و عمان برای اطمینان از موفقیت مذاکرات هسته‌ای هستیم. از طرفی بدون توجه به توافق هسته‌ای با ایران به همکاری با کشور‌های منطقه برای کاهش تنش ادامه می‌دهیم.»

او همچنین اظهار داشت که دستیابی به توافق بر اساس ۵+۱ خواهد بود و موضع واشنگتن در قبال توافق هسته‌ای ایران به دلیل جنگ روسیه با اوکراین تغییری نکرده است.

رابرت مالی گفت: «این یک توافق هسته ای است، ما تحریم های مرتبط با آن را لغو می کنیم، اما هیچ قصدی برای پرداختن به مسائل دیگری مانند سیاست منطقه ای ایران و سایر تحریم ها وجود ندارد.»

نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه بسیاری از تحریم ها علیه ایران با وجود توافق هسته ای ادامه خواهند داشت، گفت: «مهم نیست که چه اتفاقی در رابطه با سپاه بیفتد، تحریم‌های بسیاری باقی خواهند ماند. هیچ تضمینی نمیتوان در مورد اقدامات دولت بعدی آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران ارائه کرد. ما در حال مذاکره غیرمستقیم از طریق انگلیس برای آزادی زندانیانمان در ایران هستیم.»

کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران سپس در سخنان خود در نشست دوحه گفت: «باید نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا حذف شود و این خواسته عقب نشینی نخواهیم کرد.»

خرازی گفت: «برای راستی آزمایی لغو تحریم‌ها به زمان نیاز خواهیم داشت. توافقنامه هسته‌ای قریب الوقوع است، اما مسایل به اراده سیاسی آمریکا بستگی دارد. باید تضمین‌هایی وجود داشته باشد که آمریکا بار دیگر از توافقنامه هسته‌ای در آینده خارج نشود.»