۰ نفر

جن ساکی: سلاح‌ های ارسالی آمریکا به اوکراین جنبه دفاعی دارد

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶
کد خبر: 621860
جن ساکی: سلاح‌ های ارسالی آمریکا به اوکراین جنبه دفاعی دارد

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که سلاح‌ های ارسالی آمریکا به اوکراین تنها برای کمک به این کشور به منظور دفاع از خود هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، جن ساکی روز جمعه به وقت محلی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: هیچ یک از سلاح هایی که آمریکا در اختیار اوکراین قرار می دهد نمی تواند برای حمله به کشور دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

کاخ سفید تهدید روسیه در مورد هدف قرار دادن محموله های سلاح غرب را کم اهمیت توصیف کرد.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید در اظهارات جداگانه ای سخنان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در ارتباط با هدف قرار دادن محموله های نظامی غرب به اوکراین را کم اهمیت توصیف کرد.

جن ساکی گفت: این تهدیدی است که لاوروف قبلاً نیز مطرح کرده بود. هیچ نیروی آمریکایی در داخل اوکراین فعال نیست. ما از نزدیک اقدامات تشدید کننده روس ها و این تهدیدها را دنبال می کنیم.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، لاوروف پیش از این اعلام کرده بود که مسکو "هر محموله‌ای که وارد خاک اوکراین شود را یک هدف قانونی در نظر می گیرد."

کشورهای ناتو از جمله آمریکا، اعلام کرده اند که کمک های مالی و نظامی مختلف به اوکراین ارائه می دهند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد با استفاده از اختیاراتش یک کمک امنیتی جدید به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین اختصاص می دهد و به این ترتیب کمک های امنیتی جدید واشنگتن به اوکراین در یک هفته گذشته به یک میلیارد دلار می رسد.

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی افزود: این بسته های امنیتی به صورت مستقیم از وزارت دفاع آمریکا به ارتش اوکراین منتقل می شود تا به آنها در مبارزه با این تهاجم  کمک کند.

بایدن توضیح داد: این بسته جدید به تنهایی کمک بی‌سابقه‌ای به اوکراین ارائه می‌کند و شامل ۸۰۰ سامانه ضد هوایی برای اطمینان از توانایی ارتش اوکراین در توقف جنگنده ها و بالگردهای مهاجم به مردم اوکراین می شود.

در یکسال گذشته، جمهوریخواهان کنگره آمریکا، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده بودند تا حمایت‌های نظامی از اوکراین را تقویت کند و گفته می‌شود که چراغ سبز دولت بایدن در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی برای فرستادن موشک‌های ضدهوایی استینگر و جاولین‌ به اوکراین نیز نتیجه همین فشارها بوده است.

پنتاگون هفته گذشته، پس از پیشنهاد لهستان مبنی بر ارسال جنگنده‌های میگ ۲۹ به پایگاه هوایی رامشتاین، قرار دادن تمام آن‌ها در اختیار آمریکا را رد کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که پیشنهاد لهستان برای تحویل جنگنده‌ها به پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، چشم‌انداز نگران‌کننده خروج آن‌ها از یک پایگاه متعلق به آمریکا و ناتو برای پرواز به حریم هوایی مورد مناقشه با روسیه در جنگ اوکراین را افزایش داده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.