۰ نفر

نشست بایدن و شرکای اروپایی درباره اوکراین

۵ بهمن ۱۴۰۰، ۳:۱۱
کد خبر: 603555
نشست بایدن و شرکای اروپایی درباره اوکراین

کاخ سفید از تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای رایزنی با مقام‌های اروپایی درباره اوکراین خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جو بایدن» رییس‌ جمهور آمریکا قصد دارد امروز (دوشنبه) نشستی آنلاین با مقام‌های اروپایی و با محوریت اوکراین برگزار کند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید در بخشی از بیانیه خود با اعلام نشست امروز، گفت: «جو بایدن قصد دارد با مقام‌های اروپایی درباره مسائلی از جمله تنش‌های جاری بین روسیه و اوکراین و تقویت حضور نظامی روسیه در مرز‌های اوکراین رایزنی کند.»

بنابر بیانیه کاخ سفید در نشست امروز بایدن، «اورزولا فون در لاین» رییس کمیسیون اروپا، «چارلز میشل» رییس شورای اروپا، «امانوئل مکرون» رییس‌ جمهور فرانسه، «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان، «ماریو دراگی» نخست‌ وزیر ایتالیا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، «آندری دودا» رییس‌ جمهور لهستان و «بوریس جانسون» نخست‌ وزیر انگلیس حضور خواهند داشت.

سال گذشته «ولادیمیر پوتین» رییس‌ جمهور روسیه به طور جدی هشدار داد که تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری کنترل مناطق شرق تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه، «پیامد‌های جدی برای کشور اوکراین» خواهد داشت.

اما شب گذشته «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پیامی با اشاره به برگزاری رزمایش ناتو و آمریکا در دریای مدیترانه از انتظار روسیه برای انجام اقدام تحریک‌آمیز از سوی اوکراین و آمریکا خبر داد.

از طرفی برخی منابع خبری از قصد آمریکا و ناتو برای برگزاری رزمایشی در دریای مدیترانه و با بهره‌گیری از ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» آمریکا خبر داده و هدف این رزمایش را نیز درگیری احتمالی میان روسیه و اوکراین دانستند.

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه رو به تیرگی رفت. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند، به قلمرو خود است؛ ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است.