۰ نفر

در نشستی مجازی با با شورای روابط جامعه یهودیان نیویورک؛

چاک شومر خواستار بحث درباره مسائلی فراتر از توافق هسته ای با ایران شد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۹:۴۵
کد خبر: 526108
چاک شومر خواستار بحث درباره مسائلی فراتر از توافق هسته ای با ایران شد

رهبر دموکرات‌های سنا از رییس‌جمهور آمریکا خواست تا در رایزنی‌های ایران به مسائلی فراتر از مسائل هسته‌ای پرداخته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا، در نشستی مجازی با با شورای روابط جامعه یهودیان نیویورک، از دولت «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا، خواست تا در رایزنی‌ها با ایران به مسائلی فراتر از مسائل هسته‌ای پرداخته شود.

شومر در حالی‌که خواستار پرداخت به طیفی از مسائل علاوه‌بر برنامه هسته‌ای شد، افزود: «با امضای توافق در سال ۲۰۱۵ و همچنین خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق مخالف بودم، زیرا این اقدامات آمریکا را بیشتر از ایران منزوی می‌کرد.»

این مقام ارشد آمریکا سپس مدعی شد: «ایران امروز توانایی بیشتری دارد، اکنون آن‌ها، در مقایسه با زمان امضای توافق هسته‌ای یا زمانی که ترامپ از آن خارج شد، به تولید سلاح هسته‌ای بسیار نزدیک‌تر شده‌اند.»

شومر سپس با بیان آن‌که در رایزنی با ایران باید مسائلی فراتر از مسائل هسته‌ای در نظر گرفته شود، خواستار بحث درباره «تروریسم، موشک‌های بالستیک، حقوق بشر و گروگان‌گیری» با ایران شد و مدعی شد: «متوجه دلیل دولت کنونی آمریکا برای رایزنی با ایران هستم و مشکلی با آن ندارم، اما به نظرم باید تمام این موارد بررسی شود. من نمی‌گویم رایزنی نکنیم، زیرا در این صورت ایران سلاح اتمی تولید خواهد کرد. تنها در مذاکرات ما باید مسائل بیشتری را بحث کنیم.»

پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، یک دیپلمات ارشد اروپایی در اظهاراتی دور چهارم مذاکرات برجامی در وین را طولانی‌تر از دور قبل دانست.

این دیپلمات ارشد اروپایی درباره مذاکرات کنونی گفت: «کار‌های بسیاری داریم و مسائل بسیار پیچیده هستند، جزئیات و مسائل بسیاری باید حل‌وفصل شوند.»

ساعاتی پیش چهارمین نشست کمیسیون برجام در وین اتریش پایان یافت و منابع خبری از آغاز رایزنی‌های فنی برای نگارش پیش‌نویس توافق خبر دادند.