۰ نفر

انقباض ۳.۵درصدی اقتصاد آمریکا

۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۳۳
کد خبر: 501868
انقباض ۳.۵درصدی اقتصاد آمریکا

سرانجام داده‌های رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال گذشته منتشر و بر اساس آن مشخص شد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۰، با انقباضی ۳.۵درصدی، بدترین عملکرد خود را پس از جنگ جهانی دوم به ثبت رسانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، شیوع ویروس کرونا در سال گذشته با محدود کردن هزینه‌های مصرف‌کنندگان و اختلال در فضای کسب‌وکارها و همچنین اخراج میلیون‌ها آمریکایی از بازار کار این کشور، سبب ثبت چنین عملکردی شد.

البته نباید این موضوع را فراموش کرد که سال گذشته در بحبوحه پاندمی کرونا، پیش‌بینی نهادهای بزرگ از سرنوشت اقتصاد آمریکا در سال گذشته بسیار وخیم‌تر بود و از سوی دیگر احتمالا عملکرد اقتصاد ایالات متحده نسبت به اقتصادهای بزرگ (به جز چین) بهتر باشد. با اینکه به دلیل وقفه در بسته ارائه محرک مالی جدید و افزایش مبتلایان روزانه در این کشور، سرعت ریکاوری اقتصادی در فصل چهارم سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است، اما تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فصل دوم سال جاری به سطح قبل از پاندمی بازگردد؛ در حقیقت این موضوع به این معناست که ویروس کرونا یک سال و نیم اقتصاد آمریکا را در یک نقطه ثابت نگه داشت.

کند شدن روند ریکاوری

اگرچه از نظر اقتصاددانان ریکاوری اقتصاد آمریکا در حال پیشروی است، اما افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی و همچنین اتمام تاثیرات بسته‌های حمایتی گذشته سبب کند شدن روند ریکاوری اقتصاد آمریکا در ماه‌های پایانی سال گذشته شده است. پیش‌بینی می‌شود روند کنونی حداقل تا پایان فصل اول سال ۲۰۲۱ حفظ شود. چشم‌انداز اقتصادی سال جاری نیز در حال حاضر بیش از هر عامل دیگری وابسته به توزیع واکسن کرونا در ماه‌های آینده است. از طرفی جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از بسته عظیم هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری مدنظر خود نیز رونمایی کرده است، اما برخی از نمایندگان کنگره مخالفت خود را به روش‌های مختلف بروز داده‌اند. بریان دیز با اشاره به گزارش رشد اقتصادی آمریکا عنوان کرد که این گزارش بیش از پیش نشان داد که نمایندگان کنگره باید بسته محرک مالی بایدن را به تصویب برسانند و همچنین هشدار داد که هزینه انجام ندادن کاری برای حمایت از اقتصاد بسیار بالا خواهد بود.

اولین عدد منفی در دهه گذشته

در حالی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال گذشته ۵/ ۳ درصد کوچک شده است که این بدترین عملکرد اقتصاد آمریکا در ۷۴ سال گذشته (از سال ۱۹۴۶) بوده است. در حالی اقتصاد آمریکا این عملکرد را به ثبت رساند که در سال ۲۰۱۹ رشد ۲/ ۲ درصدی را به ثبت رسانده بود و انقباض سال گذشته اولین انقباض اقتصاد این کشور در دهه گذشته و پس از رکود بزرگ در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ بود. تمامی بخش‌های اقتصاد آمریکا به جز بخش دولتی و بازار مسکن این کشور در سال گذشته منقبض شده است. هزینه مصرف‌کنندگان که دو سوم اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد، سال گذشته با ثبت رشد منفی ۹/ ۳ درصدی بدترین عملکرد را از سال ۱۹۳۲ تاکنون به ثبت رساند، موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد ویروس کرونا تا چه اندازه با ایجاد محدودیت‌های مختلف تقاضای مصرف‌کنندگان را کاهش داده است.

یک سال و نیم توقف در محدوده کرونا

از سوی دیگر تعلل مقامات آمریکایی برای ارائه بسته محرک مالی جدید تا روزهای آخر سال گذشته نیز سبب شد اقتصاد آمریکا در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل از خود ۴ درصد کوچک شود. انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا در فصل دوم سال جاری میلادی به سطح قبل از کرونای خود بازگردد. به عبارتی کرونا توانست حدود یک سال و نیم اقتصاد آمریکا را در یک نقطه ثابت نگه دارد. همچنین فدرال رزرو نیز در جلسه روز چهارشنبه خود نرخ بهره این کشور را در سطح صفر درصد ثابت نگه داشت و همچنین متعهد شد برای حمایت از اقتصاد همچنان با ادامه برنامه خرید دارایی‌ها، پول کافی را به بازارها تزریق کند.