۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پنس اجرای اصلاحیه بیست و پنجم را منتفی ندانست/ آیا پنس جایگزین ترامپ می‌شود؟

۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۴۰
کد خبر: 496947
پنس اجرای اصلاحیه بیست و پنجم را منتفی ندانست/  آیا پنس جایگزین ترامپ می‌شود؟

یکی از منابع نزدیک به مایک پنس معاون رییس جمهوری کنونی آمریکا خبر داده است که پنس تلاش برای استناد به اصلاحیه بیست و پنجم را منتفی ندانسته و در صورت ادامه شرایط ناپایدار دونالد ترامپ جایگزین وی خواهد شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛  به گزارش سی‌ان‌ان، در تیم پنس این نگرانی وجود دارد که در صورت استناد به متمم بیست و پنجم و یا حتی پیگیری روند استیضاح ترامپ، وی با در پیش گرفتن یک اقدام عجولانه کشور را در معرض خطر قرار دهد. گفتنی است در بیست و پنجمین متمم قانون اساسی ایالات متحده آمده است در شرایطی که رییس جمهوری نتواند به کار خود ادامه دهد، معاونش جایگزین وی خواهد شد.

یک منبع دیگر به سی‌ان‌ان خبر داد که تا عصر شنبه، ترامپ و پنس هیچ مکالمه مشترکی در مورد وقایع روز چهارشنبه که منجر به کشته شدن پنج آمریکایی از جمله یک افسر پلیس شد، با یکدیگر نداشته‌اند. از سوی دیگر دونالد ترامپ هیچ اظهارنظری در مورد پیام‌های تهدید به مرگ پنس که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نداشته است. منابع نزدیک به این افراد خبر داده‌اند ترامپ در حالی از پنس عصبانی است که پنس به وضوح از رفتارهای اخیر ترامپ ناراحت و ناامید است.

نقطه آغاز این رویکردها به درخواست ترامپ از پنس بازمی‌گردد وقتی از او خواسته بود که جلسه روز چهارشنبه خود را کنگره که قرار بود در آن ریاست جمهوری بایدن تایید شود، لغو کند و پنس درخواست وی را رد کرده بود. در پاسخ پنس نامه‌ای به اعضای کنگره فرستاده و در آن تاکید کرد که از قانون پیروی خواهد کرد. ترامپ همچنین در حالی که از طرفداران خود خواسته بود روز چهارشنبه در مقابل کنگره و در پاسخ به نتیجه انتخابات تجمع کنند، خطاب به معاونش گفته بود: مایک پنس، امیدوارم که به نفع قانون اساسی و کشور خود عمل کنید. البته ترامپ در ادامه تاکید کرده بود که در حال حاضر داستان‌های خوبی از جانب پنس به دست وی نمی‌رسد.

اختلاف ایجاد شده میان پنس و ترامپ عملا نخستین باری است که اتفاق می‌افتد. پنس همواره یکی از مدافعان سیاست‌های دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری بوده است. در چنین شرایطی از برخی منابع خبر رسیده است که پنس و مشاوران وی امیدوارند از این طریق پلی برای ورود به دولت بعدی یافته و تا حد ممکن به تیم بایدن در آماده سازی برای مقابله با ویروس کرونا همکاری کنند.

استناد به متمم بیست و پنجم قانون مستلزم آن است که پنس و اکثریت کابینه به رای گیری برای برکناری ترامپ به دلیل «ناتوانی در انجام اختیارات و وظایف» بپردازند که اقدامی بی سابقه خواهد بود.

ترامپ می‌تواند با ارسال نامه‌ای به کنگره نسبت به این اقدام (استیضاح خود) اعتراض کند و پس از آن پنس و کابینه چهار روز فرصت دارند که موارد ایجاد شده را به مشورت گذاشته و سپس کنگره رای نهایی را در رابطه با برکناری دائمی اعلام خواهد کرد. برای چنین روندی نیاز به دو سوم آرا یعنی 67 سناتور و 290 نماینده مجلس آمریکاست.

دموکرات‌های کنگره قصد دارند لایحه استیضاح را روز دوشنبه –نخستین جلسه کنگره در هفته جاری- ارائه کنند. گفته می‌شود بندی از این طرح به اقدام ترامپ برای «تحریک به قیام» اختصاص داده شده است. گفته می‌شود رای گیری برای استیضاح ممکن است تا اواسط هفته به طول بینجامد.

همچنین گفتنی است تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس خواهان استعفای ترامپ از سمت خود شده‌اند، اگرچه اکثریت موافقان این طرح دموکرات‌ها هستند اما تعدادی از جمهوری‌خواهان هم به آن پیوسته‌اند. بخش دیگر نمایندگان که به این طرح نپیوسته‌اند معتقدند در فاصله چند روزه باقی مانده تا پایان ریاست جمهوری ترامپ در پیش گرفتن چنین روشی صحیح نیست.

کاخ سفید اما روز جمعه در بیانیه‌ای از کنگره خواست تا طرح استیضاح را به پیش نبرد؛ جود دیر معاون مطبوعاتی کاخ در این باره گفت: همانطور که روز گذشته رییس جمهوری اعلام کرد ما باید از این زمان برای تسکین و اتحاد ملت آمریکا استفاده کنیم. استیضاح با انگیزه سیاسی علیه رییس جمهوری و 12 روز باقی مانده از دوره ریاست جمهوری وی تنها در جهت تقسیم کشور عمل خواهد کرد.