۰ نفر

قرنطینه؛ امید دنیا برای مهار کرونا

۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۰
کد خبر: 483005
قرنطینه؛ امید دنیا برای مهار کرونا

کشورهای دنیا با برقراری مجدد قرنطینه، با موج جدید شیوع کرونا مقابله می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  موج دوم همه‌گیری کرونا، کشورهای زیادی را در سراسر دنیا دوباره مجبور به برقراری قرنطینه کرده و میلیون‌ها نفر دوباره از ترس ابتلا به کووید-19 یا خانه‌نشین شده‌‌ و یا با محدودیت‌های زیادی برای رفت‌وآمد مواجه شده‌اند. قرنطینه در کشورهای بزرگ اروپایی از چند هفته پیش شروع شده اما انتظار می‌رود دوباره برای مدت بیشتری تمدید شود. درحالی‌که آلمان از همان ابتدای شروع اعمال دوباره محدودیت‌ها موفق به کاهش تعداد مبتلایان جدید شد، در برخی کشورهای دیگر مانند ایتالیا، کاهش نرخ مبتلایان جدید موفقیت‌آمیز نبوده است.

آلمان؛ شروع دیر اما مفید

بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، محدودیت‌ها را 17روز پیش شروع کرد و همین 3روز پیش اعلام کرد هفته بعد درباره سخت‌تر‌کردن آنها دوباره تصمیم‌گیری خواهد کرد. رهبران آلمان هشدار داده‌اند که محدودیت‌ها ممکن است ماه‌ها پابرجا باشند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سه‌شنبه گفت که قرنطینه در کشورش در پی بروز موج دوم کرونا جواب داده و تعداد مبتلایان کاهش پیدا کرده است؛ «موارد ابتلای جدید دیگر مثل گذشته به‌صورت چشمگیری بالا نمی‌روند اما همچنان بالا هستند. بنابراین ما باید تماس‌ها را کاهش دهیم. از اینکه این کار (قرنطینه) را دیر شروع کردیم، پشیمانم.»  براساس قوانین فعلی تمام رستوران‌ها، کافه‌ها، باشگاه‌ها و سالن‌های اپرا تعطیل هستند اما بیشتر مغازه‌ها‌ و فروشگاه‌ها اجازه دارند به فعالیت‌هایشان ادامه دهند. دولت کسب‌وکارها را به دورکاری تشویق کرده و گردهمایی‌های بالای 10نفر را ممنوع کرده است. رقابت‌های ورزشی هم باید بدون تماشاگر برگزار شود. با این حال دولت در حال برنامه‌ریزی است تا محدودیت‌ها را بیشتر کند. نگرانی بزرگ در آلمان این است که مسافرت‌های کریسمس و سال نو، دوباره شرایط را بحرانی کند. به همین‌خاطر مقامات درباره سفرهای سال نو هشدار داده‌اند و به مردم گفته‌اند نباید امسال به سفر بروند.

احتمال تمدید بلندمدت محدودیت‌ها و همینطور سخت‌تر شدن آنها، باعث شد تا دیروز در برلین علیه محدودیت‌ها دست به تظاهرات بزنند. پلیس برلین برای متفرق‌کردن این افراد که ماسک نزده بودند و به دستورات توجه نمی‌کردند، از ماشین آبپاش استفاده کرد.

تمدید، گزینه دولت در فرانسه

در فرانسه، درحالی‌که قرار بود موج دوم قرنطینه سراسری 2هفته دیگر به پایان برسد، مقامات از تمدید آن تا زمان نامشخصی صحبت می‌کنند. به‌گزارش دیلی‌میل، وزیر بهداشت فرانسه 2روز پیش گفته بود که نمی‌تواند بگوید چه زمانی قرار است قرنطینه به پایان برسد. قرنطینه یک‌ماهه در فرانسه، حدود 20روز پیش شروع شد. آنطور که رسانه‌های فرانسوی گزارش داده‌اند، با پایان محدودیت‌های فعلی، تردد بین‌شهری همچنان غیرمجاز خواهد بود و کافه‌ها، باشگاه‌ها و رستوران‌ها همچنان بسته خواهند ماند. با وجود این، مدارس در این کشور همچنان باز هستند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، وقتی که قرنطینه سراسری دوم را در کشورش اعلام کرد، گفت که موج دوم کرونا بسیار سخت‌تر و مرگبارتر از موج اول است. در قرنطینه‌ اعمال‌شده، حدود دو‌سوم جمعیت فرانسه باید از ساعت 9شب تا 6صبح در خانه بمانند. هدف ثانویه قرنطینه، که با زمزمه‌های تمدید آن حالا جدی‌تر از گذشته مطرح است، امن‌کردن کریسمس است. با شروع تعطیلات کریسمس و سال نو و برگزاری مراسم مذهبی، احتمال افزایش شمار مبتلایان هم بسیار زیاد است. تمدید محدودیت‌ها، با مخالفت شدید مومنان مسیحی مواجه شده و بسیاری از آنها آخر هفته گذشته، با تجمع برابر کلیساها از دولت خواسته‌اند به آنها اجازه دهد در مراسم مذهبی شرکت کنند.

قرنطینه ناکام در ایتالیا

ایتالیا، نخستین کشور غربی که به‌شدت درگیر کرونا شد و نخستین قرنطینه سراسری در نیم‌کره غربی را برقرار کرد، این روزها دوباره به‌شدت درگیر کرونا شده و رکوردهای وحشتناک جدیدی در زمینه مرگ‌ومیر به‌خاطر کرونا ثبت می‌کند. سه‌شنبه، 731نفر در ایتالیا به‌خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند؛ این کشور هرگز پیش از آن، این تعداد مرگ‌ومیر در یک روز ثبت نکرده بود. برخلاف موج اول که قرنطینه سفت و سخت سراسری در ایتالیا اعمال شد، این بار دولت مناطق مختلف در ایتالیا را طبقه‌بندی کرده و براساس جدی‌بودن همه‌گیری کرونا محدودیت‌ها را در مناطق اعمال کرده است. در مناطق قرمز، ساکنان تنها می‌توانند برای کار و دلایل پزشکی و خرید از خانه‌هایشان بیرون بروند. در مناطق زرد، ‌محدودیت‌ها کمی کمتر است. با این حال، جامعه پزشکی ایتالیا به‌شدت به این درجه‌بندی و محدودیت‌ها انتقاد دارد و گفته که دولت باید محدودیت‌ها را به‌شدت سختگیرانه‌تر کند.

قرنطینه فوری در استرالیا

در آن سوی دنیا، افزایش چشمگیر موارد ابتلا در ایالات استرالیای جنوبی در استرالیا، ‌باعث شده تا دولت محلی یک قرنطینه 6روزه فوری اعمال کند. مقامات گفته‌اند این قرنطینه فوری، برای «شکستن زنجیره» انتقال بیماری ضروری است. دولت‌های محلی در استرالیا بارها بخش‌هایی از اقتصاد را تعطیل کرده‌اند تا جلوی شیوع کرونا را بگیرند. این قرنطینه جدید که بامداد چهارشنبه به وقت محلی شروع شد، 6روز طول خواهد کشید و در 8روز بعد از آن، محدودیت‌های کمتری اعمال خواهد شد. بر این اساس، مردم باید در خانه بمانند و حتی نمی‌توانند به ورزش بروند، ماسک زدن در محیط‌های عمومی اجباری است، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها هم بدون اینکه سرویس بیرون‌بر داشته باشند، تعطیل هستند.