۰ نفر

خبرنگار پیشین کاخ سفید در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

کرونا برگ بازنده ترامپ/ تاخیر در انتخابات ناممکن است

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۹
کد خبر: 471689
کرونا برگ بازنده ترامپ/ تاخیر در انتخابات ناممکن است

ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا پس از برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی و درست یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، تردیدهای زیادی در مورد ادامه مناظره‌ها و اساسا برگزاری انتخابات در موعد مقرر ایجاد کرده است؛ در شرایطی که برخی از اخبار وخامت حال ترامپ را در نخستین روز بستری گزارش می‌دهند، عده‌ای بر این باورند که ابتلای ترامپ اساسا یک شوی تبلیغاتی است که در نهایت با اعلام در اختیار داشتن درمان کرونا در ایالات متحده پایان پذیرد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ «ریک دانهام» استاد دانشگاه چینخوای چین و خبرنگار پیشین کاخ‌سفید در مجله بیزنس‌ویک و شماری دیگر از نشریات در گفت‌وگویی با اقتصادآنلاین به مساله احتمال برگزاری انتخابات و مناظره‌ها پس از ابتلای ترامپ به کرونا پرداخته است.

استاد دانشگاه چینخوای چین و روزنامه نگار سابق آمریکایی در پاسخ به این سوال که در صورت وخامت حال دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان و عدم امکان برگزاری مناظره‌ها به صورت آنلاین چه اتفاقی در ادامه مناظره‌ها خواهد افتاد؟ گفت: اساسا ادامه مناظره‌های انتخاباتی خود محل تردید است. ترامپ اگر در قرنطینه قرار بگیرد قادر به ادامه فیزیکی مناظره‌ها نخواهد بود و در حال حاضر هیچ برنامه پشتیبان آنلاینی هم برای برگزاری «مناظره‌های مجازی» وجود ندارد.

وی افزود: برای ادامه مناظره‌ها موارد مختلفی لازم است که از آن جمله باید به ترخیص ترامپ از بیمارستان اشاره کرد؛ اگرچه ترامپ در این مدت انرژی خود را بازیافته است، او و همراهانش در مرحله انتقال بیماری قرار ندارند و از همین روست که اعضای کمپین انتخاباتی بایدن که در همان اتاق با ترامپ و همراهانش حضور داشته‌اند احساس امنیت دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در رابطه با ترامپ لازم است یک نکته را به یاد داشته باشیم، تاکید کرد: حتی اگر دونالد و ملانیا ترامپ در آن زمان آلوده به ویروس بودند، خانواده ترامپ از استفاده از ماسک در سالن مناظره کلیولند خودداری کردند.

او درباره تاخیر در برگزاری انتخابات با توجه به شرایط پیش آمده اذعان کرد: به تاخیر انداختن انتخابات تقریبا امری ناممکن است. تاریخ برگزاری انتخابات از سوی کنگره تعیین می‌شود و این تاریخ همواره فردای نخستین دوشنبه از ماه نوامبر بوده است؛ از دیدگاه فنی این امکان وجود دارد که کنگره قانونی اضطراری برای تغییر این تاریخ تصویب کند اما در شرایط کنونی که دموکرات‌ها در کنگره حاکم هستند بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد.

دانهام با اشاره به اینکه تقریبا غیرممکن است که در صورت درگذشت یا از کارافتادگی ترامپ جایگزینی برای او تعیین شود، توضیح داد: برگه‌های رای در حال حاضر به چاپ رسیده و میلیون‌ها نفر از جمله من آرای خود را به ثبت رسانده‌اند، در صورت درگذشت ترامپ، جمهوری‌خواهان باید همچنان به او رای دهند؛ در صورتی که فرد درگذشته آرای بیشتری به دست بیاورد کالج الکترال و مجلس نمایندگان ناچار به انتخاب رییس جمهوری آینده خواهند بود. اما اگر فردی که در انتخابات پیروز شده، پس از پیروزی در انتخابات از دنیا برود، معاونش جایگزین او خواهد شد.

وی درباره شایعاتی مبنی بر اینکه ابتلای ترامپ به کرونا تنها یک تظاهر برای ارائه واکسن و جلب آرای بیشتر است، تاکید کرد: این بیماری شانس حداقلی ترامپ را برای پیروزی در دوره دوم کمتر هم می‌کند؛ در این راستا تئوری توطئه‌های متفاوتی وجود دارد برخی از نهایت چپ و برخی از نهایت راست و برخی دیگر از اطلاعات ارتش روسیه و سایر بازیگران بین‌المللی که به دنبال ایجاد هرج و مرج در ایالات متحده هستند.

روزنامه‌نگار سابق آمریکایی در عین حال تاکید کرد: بسیار غیرمنطقی است اگر بگوییم او تظاهر به بیماری کرده است چرا که این نشانه بی‌مسئولیتی او و با ادعایی که پیشتر مطرح کرده بود مبنی بر جدی نبودن ویروس کرونا مغایرت اساسی دارد و در واقع نوعی اتلاف وقت پیش از برگزاری انتخابات محسوب می‌شود.

وی در پیش‌بینی خود از نتیجه انتخابات عنوان کرد: ترامپ با اختلاف قابل توجهی در انتخابات متحمل شکست خواهد شد، بسیاری از افراد هم اکنون رای داده‌اند؛ بر همین مبنا او زمان دیگری برای از دست دادن ندارد و تاکنون هم در متقاعد کردن آرای بلاتکلیف چندان موفق عمل نکرده است.

دانهام در پایان تصریح کرد: شیوع کووید – 19 ترامپ را به یک بازنده بزرگ سیاسی بدل کرده و هر اندازه که توجه عموم مردم به کرونا افزایش داشته باشد، توجه آنها به اقدامات مثبت ترامپ کاهش یافته و در نتیجه امید به انتخاب شدن را برای او کمتر از پیش می‌کند. از همین رو، تظاهر به ابتلای کرونا برگ برنده‌‌ای برای او به حساب نمی‌آید.