۰ نفر

همه‌گیری ترس از کرونا

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۵۱
کد خبر: 466871
همه‌گیری ترس از کرونا

تعدادی از کشورهای اروپایی از بیم شروع موج دوم، محدودیت‌ها را تشدید کرده‌اند.

بسیاری از مردم جهان چندماه است که کسب و کارهایشان را با کرونا سازگار کرده‌اند. آنها امیدوارند به هر سخت‌جانی که شده از این شرایط جان سالم به‌در ببرند اما افزایش آمار ابتلا به کرونا در تعدادی از کشورها در هفته‌های اخیر آنچنان سرعت گرفته که برخی دولت‌ها به بازگشت دوباره به قرنطینه فکر می‌کنند.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بسیاری از کشورها در اروپا پس از آنکه توانستند موج نخست شیوع ویروس کرونا را با موفقیت نسبی مهار کنند، حالا بار دیگر شاهد سیر صعودی موارد ابتلا هستند. در بریتانیا، بلژیک و ایتالیا که در موج اول هم موارد ابتلای بالایی داشتند، کرونا بار دیگر شدت گرفته است. در هلند اگرچه آمار مرگ‌ومیر همچنان پایین است، اما شمار مبتلایان بالا رفته و وضعیت فرانسه با شکستن مکرر رکورد ابتلا در روزهای متوالی نگران‌کننده است. ترس از شروع موج دوم کرونا آن‌ هم در آستانه فصل سرما دغدغه مشترک بسیاری از سیاستمداران اروپایی است؛ هرچند آنها روش‌های یکسانی را برای پیشگیری از ورود به شرایط بحرانی اجرا نمی‌کنند اما تقریبا به‌طور همزمان در حال افزایش محدودیت‌ها با هدف مهار آمار ابتلا هستند.

اجرای «قانون6» در انگلستان

در انگلستان بوریس‌جانسون که نگاهی به وضعیت شکننده و نگران‌کننده این روزهای فرانسه دارد، محدودیت‌‎ها را افزایش داده و با اجرای طرحی معروف به «قانون6» تجمع بیش از 6نفر را غیرقانونی اعلام کرده است. طبق دستورالعمل جدید دولت تجمع بیش از 6نفر 100پوند جریمه نقدی در محل خواهد داشت و در صورت تکرار جرم، تا 3200پوند افزایش می‌یابد. این بدان معناست که یک خانواده 5نفره فقط اجازه دیدار همزمان با یک مادربزرگ یا پدربزرگ را دارند. مقامات بهداشتی بریتانیا گفته‌اند؛ اگرچه تعداد ابتلا در میان کودکان و سالمندان ثابت است اما در روزهای اخیر موارد ابتلا به کرونا در این کشور در سایر گروه‌ها به سرعت افزایش یافته است.

به گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف، قانون6 که در آستانه پاییز در انگلستان اجرا شده، ‌محدود به خانه‌ها نیست و در همه فضاهای عمومی اجرا می‌شود. یعنی در مراکز مذهبی، سالن‌های ورزشی، رستوران‌ها و مراکز پذیرایی هم گروه‌های بزرگ‌تر از 6نفر نباید وجود داشته باشد و این گروه‌ها از نظر اجتماعی نباید با یکدیگر مخلوط شوند یا گروه‌های بزرگ‌تری تشکیل دهند. طبق برنامه اعلامی دولت جانسون، آموزش و تنظیمات کاری بی‌تأثیر است. عروسی و مراسم خاکسپاری با الزام حفاظت از کودکان می‌تواند با حضور حداکثر 30نفر برگزار شود. به‌نظر می‌رسد دولت جانسون سعی کرده با اجرای طرح قانون6 از قرنطینه کامل انگلیس جلوگیری کند. با این حال، روزنامه تلگراف نوشته وزرای این کشور در حال بررسی طرح «منع رفت‌وآمد ملی» هستند. مقامات این دولت که پیش‌تر احتمال قرنطینه دوم را قویا رد می‌کردند در پی افزایش موارد ابتلا در اظهارنظر در این‌باره با احتیاط بیشتری عمل کرده‌اند. آنچنان که مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا در تازه‌ترین اظهارنظرها گفته: «موج دوم یک تهدید بسیار جدی است. امیدوارم اجرای سیاست‌های جدید برای محدودیت معاشرت‌های اجتماعی مانع از ورود به مرحله جدیدی از قرنطینه شود اما همه‌‌چیز بستگی به آمارهای ابتلا و شیوع بیماری دارد.»

فرانسه و ایتالیا: قرنطینه سراسری نداریم

طی هفته‌های اخیر، روند تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در فرانسه سیر صعودی داشته است. تاکنون بیش از ۳۰هزار نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. بی‌بی‌سی گزارش داده در فرانسه شواهد نگران کننده‌ای هست که‌ نشان می‌دهد نه‌تنها ابتلا، بلکه عوارض و بیماری‌های مربوط به کرونا هم در حال افزایش است. فرانسه مدارس را به‌دلیل افزایش آمار ابتلا تعطیل کرده اما حالا با چالش دیگری هم مواجه شده است؛ جلیقه زردها پس از چندماه که به‌دلیل کرونا در فعالیت‌های اعتراضی‌شان وقفه افتاده بود، بار دیگر به خیابان‌ها بازگشته‌اند. در فرانسه اگرچه مقامات محلی اختیار دارند تا در صورت افزایش آمار ابتلا برنامه‎های ویژه‌ای را اجرا کنند اما دولت فرانسه اعلام کرده فعلا تصمیمی برای اجرای طرح قرنطینه سراسری ندارد؛ همانطور که پیش‌تر مقامات بهداشتی ایتالیا اعلام کرده بودند، این کشور هم قرنطینه سراسری را دوباره اجرا نمی‌کند.

آلمان؛ اعتراض مردم، دفاع مرکل

شهروندان آلمانی از سراسر شمال آلمان در هانوفر هم اعتراضاتی را علیه محدودیت‌های کرونایی برگزار می‌کنند. معترضان قرار است در این اعتراضات به استفاده اجباری از ماسک و قواعد فاصله‌گذاری اعتراض کنند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم مجددا از محدودیت‌های کرونایی دفاع و در عین حال از امکان بحث‌های دمکراتیک در این‌باره طرفداری کرد. او تأکید کرد که محدودیت‌ها در روابط و دید و بازدیدها و در زندگی فرهنگی در دوران کرونا توقعات دمکراتیک واقعی هستند و این اقدامات به آلمان کمک کرده‌ از گسترش غیرقابل کنترل این بیماری جلوگیری کند. مرکل گفته از برنامه‌های محدود‌کننده عقب‌نشینی نمی‎کند؛ مخصوصا حالا که آمار ابتلا در برخی مراکز عمومی این کشور کمی افزایش یافته است.

اتریش

نهادهای بهداشتی در اتریش روز جمعه از ابتلای حدود 580مورد جدید به کرونا خبر دادند که در هفته‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته است. بیش از نیمی از مبتلایان جدید به کرونا از شهر وین گزارش شده‌اند.

با افزایش موارد ابتلا به کرونا در اتریش، این کشور اقدامات سراسری برای مهار این بیماری همه‌گیر را تشدید کرده است. دولت اتریش روز جمعه اعلام کرد که از روز دوشنبه بدون استثنا در همه کسب‌وکارها استفاده از ماسک اجباری خواهد بود. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش گفته است: «من می‌دانم که خیلی از شهروندان هنوز به این پیشگیری‎ها اعتقادی ندارند، اما اوضاع دوباره جدی می‌شود. در چند روز گذشته آمارها مرتبا افزایش می‌یابد. ما در کشورهای دیگر می‌بینیم که بازگشت کرونا چقدر سریع می‌تواند رخ دهد.»

موج دوم قرنطینه از کجا آغاز می‌شود؟

اسرائیل یکی از نخستین مناطقی در جهان است که دومین موج قرنطینه را به‌دلیل بازگشت شیوع کرونا به‌زودی آغاز خواهد کرد. کابینه کرونا درون دولت این رژیم که از چند وزیر مسئول مستقیم مهار این بیماری تشکیل شده، اخیرا محدودیت دوهفته‌ای جدید فعالیت‌های اقتصادی و رفت‌وآمد شهروندان را تصویب کرده‌است. براساس تصمیم این کابینه بعد از دو هفته اگر موج جدید شیوع کنترل شد، این محدودیت‌ها فقط برای مناطقی که آمار بالایی دارند اعمال خواهد شد. قرار است این تصمیم به تأیید دولت این رژیم و جمع کل وزرا برسد. شمار مبتلایان در اسرائیل از 5مورد در‌ماه می‌به 4000مورد در این هفته رسیده‌است. قرار است مرحله دوم قرنطینه سراسری از روز چهارشنبه یا جمعه آغاز شود.

دست زدن را تمام کنید، حقوقمان را بدهید

در انگلیس کادر بهداشت و درمان در اعتراض به کمی دستمزدها در شرایط بحرانی کرونا، دست به اعتراض زده‌اند و قصد اعتصاب دارند. در 2 روز گذشته تجمعاتی توسط برخی پزشکان و پرستاران برای نشان دادن این اعتراض در مرکز لندن برگزار شده‌است. کادر درمان که ماه‌های سختی را گذرانده‌اند با لباس‌های مخصوص بیمارستان، پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن نوشته شده: «دیگر برایمان دست نزنید، حقوقمان را بدهید». اشاره آنها به موج همدلی و حرکت‌های تشویقی است که از ابتدای شروع بحران کرونا مانند دیگر نقاط جهان در انگلیس هم توسط مردم و دولت با کادر درمان انجام شده‌است. حضور مردم در مقابل مراکز درمانی و دست زدن و آواز خواندن برای قدردانی از پزشکان و پرستاران و همچنین انتشار عکس و فیلم در شبکه‌های اجتماعی بخشی از این همدلی بود. اکنون اما کادر درمان در انگلیس با توجه به از دست دادن 640 تن از همکارانشان در مبارزه چند ماهه با کرونا، خواسته‌ای فراتر از این همدلی دارند. تجمع روزانه آنها در میدان ترافالگار لندن با 2 دقیقه سکوت به احترام 640همکار درگذشته آغاز می‌شود و بعد با شعار و اعتراض ادامه می‌یابد. حذف شدن پرستاران از افزایش دستمزد پرسنل 900هزار نفری بهداشت و درمان انگلیس، جرقه اولیه این اعتراض‌ها بوده‌است.