تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم سال 2020پس از جنجال‌های ایجاد شده به خاطر شیوع ویروس کرونا، به پایین‌ترین سطح خود در طول تاریخ این کشور، یعنی به منفی 31.7درصد سقوط کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ پس از اینکه اقتصاد ایالات متحده بعد از 23فصل متوالی برای نخستین بار دچار انقباض شد، در سه ماهه دوم سال 2020 شدیدترین رکود را به خود دید. 

بر اساس دومین برآورد منتشر شده توسط دفتر تحلیل اقتصادی، تولید ناخالص داخلی حقیقی در نرخ سالانه سه ماهه منتهی به 30ژوئن، با 31.7درصد کاهش مواجه شده و این مسئله باعث می‌شود در مقایسه، رکورد منفی پیشین در سه ماهه نخست سال 1958 بسیار کوچک به نظر برسد.

دفتر تحلیل اقتصادی با توجه به تاثیر بیماری همه‌گیر ویروس کرونا نوشت: "کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم، واکنش به کووید-19 را منعکس کرد، زیرا دستور در خانه ماندن که در ماه‌های مارس و آوریل صادر شد، تا حدودی در برخی مناطق کشور در ماه‌های مه و ژوئن برداشته شد و دولت پرداخت‌های کمکی برای بیماری همه‌گیر را توزیع کرد."

"این مسئله منجر به تغییر سریع در فعالیت شد، زیرا مشاغل و مدارس به دورکاری ادامه دادند، و مصرف‌کننده‌ها و مشاغل صرف هزینه‌های خود را لغو، محدود یا تغییر دادند."

با توجه به اینکه بخش‌های بزرگی از ایالات متحده در طول آوریل و قسمتی از مه در قرنطینه بودند، انتظار می‌رفت پس از افت 5درصدی اقتصادی در سه ماهه نخست، تبعات این بیماری همه‌گیر در سه ماهه دوم سال آشکار شود.

در ماه آوریل، زمانی که نخستین تخمین رشد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست سال منتشر شد، امید به بهبود سریع همچنان وجود داشت، زیرا رشد موارد ابتلای روزانه متوقف شد و روند نزولی را در پیش گرفت.

با این حال چهار ماه بعد، پس از بازگشت انتقام‌جوی ویروس و بیکاری ده‌ها میلیون آمریکایی، چنین امیدهایی بی‌اساس شد.

در نمودار ارائه شده، رشد فصلی تولید ناخالص داخلی آمریکا را مشاهده می‌کنید؛

0fad5431-6193-4011-9fbc-a3687b76c9b7