۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انعکاس تلاطم بازارهای جهانی در بورس تهران/ ارزش معاملات روزانه سهام کاهش یافت

۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 355572
انعکاس تلاطم بازارهای جهانی در بورس تهران/ ارزش معاملات روزانه سهام کاهش یافت

شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته با افت 854 واحد مواجه شد و به سطح 214 هزار و 314 واحد رسید. این نماگر که در میانه معاملات با کاهش تقریبا هزار و 300 واحدی رو به رو شده بود، در نهایت تحت تاثیر نمادهایی نظیر «شبندر»، «شپنا» و «شتران» در پایان معاملات امروز 0.4 درصد از ارتفاعش کاسته شد.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ معاملات نخستین روز از هفته جاری با عقبگرد قیمت‌ها در بسیاری از گروه‌ها همراه شد. در این روز افت قیمت در نمادهای پالایشی تاثیر منفی قابل توجهی بر حرکت شاخص بورس گذاشت و در نهایت به افت 854 واحدی این شاخص منجر شد. افت یاد شده در حالی روی داد که بسیاری از نمادهای کوچک‌تر بازار نظیر سیمانی‌ها، قندی‌ها و نمادهای حاضر در بسیاری از گروه‌های دیگر در این روز افزایش قیمت مناسبی را شاهد بودند و همین امر سبب شد تا شاخص کل هموزن 0.65 درصد معادل 312 واحد رشد کند.

بازار سهام کشور امروز تحت تاثیر تغییر قیمت در بازار های جهانی قرار داشت. همین امر سبب شد تا افت بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی بیشترین فشار را بر نماگر اصلی بازار وارد کند. در این روز کاهش قیمت نفت در روز پنجشنبه که مقارن با تعطیلی بازار سهام کشور بود موجب افت سنگین قیمت نمادهای پالایشی نظیر «شپنا»، «شبندر» و «شتران» شد. با این حال نمادهای پالایشی تنها وزنه سنگین تاثیر گذار بر نماگر اصلی بازار نبودند. در این روز نمادهای فلزی - معدنی نیز معاملات خود را با قرمز پوشی به اتمام رساندند.

 

«خزامیا» خودروساز محبوب بازار/ خودرویی‌ها هم چنان در نوسان

در میان نمادهای مورد معامله در بازار سهام امروز هم خودرویی‌ها گوی بیشترین ارزش معاملات را از سایرین ربودند و بسیاری افزایش قیمت حداکثری را در روز جاری تجربه کردند. در این روز بیشترین ارزش معاملات در این گروه به نماد معاملاتی «خزامیا» اختصاص داشت. در این گروه نماد خودروسازی زامیاد تنها شرکت خودرو سازی بود که امروز صف خرید را تجربه کرد. این نماد در حالی معاملات امروز خود را به پایان برد که طی این روز 12 میلیون و 716 هزار سهم آن به ارزش 15 میلیارد و 207 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. نمادهای «خودرو» و «خساپا» نیزامروز بیشترین ارزش معاملات را در گروه مورد بحث به خود اختصاص داده‌اند.

آنچه که در بررسی معاملات این گروه حائز اهمیت است. نبود پشتوانه بنیادی در فراز و فرود قیمت این نماهاست. به نظر می‌رسد که بازار و فعالانش همچنان تمامی امید خود به آینده قیمت در این نمادها را مدیون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و خروج این نمادها از شمولیت ماده 141 قانون تجارت هستند. این رویکرد به به کوتاه مدتی تر شدن و نوسانگیری سهامداران خودرویی‌ها انجامیده سبب شده تا در روند معاملات این نمادها شاهد تحرکات دفعی قیمت باشیم که گاه و بی گاه نمادهای این گروه مخصوصا خودرو سازها را به تشکیل صف خرید یا فروش می‌کشاند.

 

رتبه دوم ازش معاملات در اختیار سیمانی‌ها

گروه سیمانی امروز معاملات نسبتا خوبی داشت. طی این روز بسیاری از نمادهای این گروه «سدور»، «سکرما» و «ساروم» در کنار بسیاری از نمادهای دیگر افزایش قیمت حداکثری را تجربه کردند. با این حال آنچه که بیش از سایرین در معاملات این گروه قابل توجه بود ارزش داد و ستدهای «ستران» در این روز بود. بر این اساس معاملات امروز در حالی خاتمه یافت که 33 میلیون و 672 هزار سهم به ارزش 32 میلیارد و 173 میلیون تومان در این نماد معامله شد. این نماد که دور تازه افزایش قیمت خود را از 23 اردیبهشت سال جاری آغاز کرده است طی این مدت از قیمت 680 تومان به 962تومان رسیده است. به نظر می‌رسد که عملکرد خوب شرکت‌ها در گزارش‌های ماهانه و امید به تداوم رشد سودآوری در این صنعت دلیل استقبال از نمادهای سیمانی باشد. همیم امر سبب شد تا در پایان ساعت معاملاتی بازار نمادهای این گروه ضمن معامله 172 میلیون سهم، ارزش معاملات 73 میلیارد تومانی را در تاریخچه معاملات صنعت سیمان در بورس تهران به ثبت برسانند.

 

«کنور» سنگین ترین صف فروش بورسی

سنگین ترین صف فروش بورس تهران در روز جاری به نماد معاملاتی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) تعلق داشت. این نماد که در خلال معاملات خود 11.5 صف فروش داشت، شنبه را در قیمت 583 تومان و با کاهش قیمت پنج درصدی به اتمام رساند. حجم معاملات این نماد امروز یک میلیون و 351 هزار سهم بود و ارزش آن 788 میلیون تومان بود. این حجم از عرضه پس از آن شکل گرفته است که کنور در 9 ماه 525 ریال سود ساخته بود اما در گزارش 12 ماهه این سود به 516 ریال کاهش یافت.این کاهش سود در 12 ماه نسبت به گزارش 12 ماهه به سبب تصمیم شرکت جهت تصفیه شرکت های آینده سازان فولاد البرز  و توسعه و تجارت بین المللی صبا است و برای کل مبلغ سرمایه گذاری ذخیره لحاظ شده است.

 

آمار و ارقام بازار

ریزش 854 واحدی امروز شاخص بورس تهران به افت 0.4 درصدی این نماگر نسبت به روز گذشته انجامید. در این روز نمادهای «شبندر»، «شپنا» و «پارس» بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز شاخص گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 214 هزار  و 314 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر پالایشی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 400 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 822 میلیارد تومان بوده است که از این میان 709 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرویی با مجموع ارزش معاملات 88 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. گروه‌های سیمان، شیمیایی، فلزات اساسی و بانک‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افزایشی 21 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «میدکو»، «مارون» و «هرمز» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «دماوند»، «زاگرس» و «ذوب» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 351 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 441 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 589 میلیارد تومان رسیده است.