۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت 2834 واحدی شاخص بورس با سرخ پوش شدن فلزی-معدنی‌ها/ حقیقی‌های هیجان زده شاخص را بی تاب کردند

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹
کد خبر: 282270
افت 2834 واحدی شاخص بورس با سرخ پوش شدن فلزی-معدنی‌ها/ حقیقی‌های هیجان زده شاخص را بی تاب کردند

معاملات منفی امروز بازار سهام سبب شد تا شاخص کانال‌های صعودی خود را پی در پی از دست بدهد و در نهایت تمام نماگرهای بازار در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. این در حالی بود که حجم و ارزش معاملات خرد نیز با افت قابل ملاحظه ای به رقم 350 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 12 روز کاری اخیر است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ امروز درحالی معاملات بورس تهران انجام شد که شاخص اصلی بورس از همان دقایق ابتدایی با فشار فروش در نمادهای گروه فلزی-معدنی با افت بیش از 200 واحدی روبرو شد. اما با ادامه جو منفی، عرضه گسترده به سایر گروه ها نیز سرایت کرد و همین امر سبب سقوط بیش از دو هزار واحدی شاخص در همان ساعات ابتدایی معاملات شد.

دلیل اصلی افت شدید امروز

از سوی دیگر همچنین تنش‌های شکل گرفته در تیم اقتصاد دولت و انتشار اخبار نامساعد از وضعیت فعلی سبب شده تا سرمایه گذاران همچنان نسبت به ورود در بورس تعلل کنند. امروز همچنین شاهد انتشار لیست اسامی افرادی بودیم که ارز وارداتی 4200 تومانی گرفتند. درج چنین اخباری در شرایط فعلی آتش بی اعتمادی و احتیاط را در بین فعالان اقتصادی شعله ورتر می کند.

از سوی دیگر همچنین امروز قرار بود معاملات اوراق سکه‌های پیش فروش شده با نماد «عسکه» در بورس کالا آغاز شود که لحظاتی پیش خبر تعویق زمان انجام این معاملات تایید شد. انتشار این خبر سبب افزایش تقاضا در نماد سکه های آتی شد.

حقیقی‌های عجول بازار را منفی تر کردند

اما نکته قابل توجه بازار امروز عجله حقیقی ها برای خروج از بازار و نشستن در صف تماشاچیان بود. از این رو خالص فروش این گروه در معاملات روز جاری بیش از 135 میلیارد تومان بود که در یک ماه گذشته رقم بی سابقه‌ای است. همچنین بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها در نمادهای گروه فلزی اتفاق افتاد و سهامداران خرد سعی در شناسایی سود و فروش سهام خود بودند. از این رو بیشترین حمایت حقوقی ها در نمادهای «فولاد»، «کچاد» و «فخوز» هرکدام به ترتیب 20، 10.7 و 9.3 میلیارد اتفاق افتاد. البته گفتنی است در صعودهای اخیر، این گروه فلز-معدنی بودند که با پیشتازی سعی در شکستن سقف تاریخی قیمت‌های قبلی خود بودند. حال به نظر می رسد نمادهای این گروه وارد فاز استراحت شدند و با جو منفی بوجود امد احتمال افت های بیشتر دور از انتظار نیست.

همچنین در گروه فلزات اساسی نیز با توجه به نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم‌های آمریکا در ماه اکتبر (مهرماه) شرکت‌های فولاد سازی به دلیل محدودیت‌های حمل و نقل، بیمه و مراودات بانکی با چالش جدی رو به رو خواهند شد.

از طرفی نیز کشور‌های وارد کننده فولاد از ایران، اگر چه در معاملات خود مردد شده‌اند اما در مقابل این بیانیه ایستاده و پاسخ منفی داده اند. البته کفته می شود کشور های عضو همکاری خلیج فارس به منظور ادامه خرید محصولات فولادی از ایران راه حل هایی برای حمل این محصولات و پرداخت های پولی خواهند یافت. گفته می شود مقدار زیادی از بیلت‌های تولیدی در ماه اوت سال جاری میلادی توسط شرکت‌ها و تجار خاورمیانه و با قیمت 498 تا 505 دلار به ازای هر تن روی عرشه خریداری شده است. در این شرایط مشکل جدیدی که گریبان گیر این صنعت شده است کمبود ارز برای تامین الکترود گرافیتی(که به صورت کاملا وارداتی تامین می شود) است. الکترود گرافیتی اصلی ترین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فولاد در کارخانه‌های فولاد سازی می باشد. موضوع دیگری که به طور کل در این گروه خود نمایی می‌کند، الزام این شرکت‌ها به فروش محصولات خود با نرخ های داخلی (با احتساب دلار 4200 تومانی) در بورس کالا است. اختلاف فاحش بین قیمت‌های بورس کالا و بازار آزاد موجب شده تا منفعتی را که این شرکت ها می توانند از فروش محصولات خود با دلار آزاد (حدود 8000 تومان) داشته باشند را از دست داده و مابه التفاوت موجود در جیب دلالان این بازار برود.

حرکت خلاف جهت پالایشی‌ها با قیمت نفت

در گروه پالایشی نیز وضعیت کاملا قرمز بود و تمام نمادهای این گروه در محدوده های منفی و بعضا صف فروش به کار خود ادامه دادند. قابل توجه است که روند نزولی روزهای اخیر این گروه در حالی رقم می خورد که با افزایش احتمال کاهش فروش نفت ایران و بروز تنشهای جهانی، قیمت نفت مجددا به 80 دلار نزدیک شده است. نکته دیگر افت این روزهای پالایشی ها تا حدی متوجه تاخیر شرکت پالایش و پخش برای نرخ دهی به کرک اسپرد بنزین است. از این رو شرکت های پالایشی تا کنون نتوانسته اند گزارش دهی دقیقی از روند سودآوری خود برای سال 96 بدهند. اما پیش بینی می شود با توجه به افزایش قیمت نفت در سال گذشته و همچنین افزایش ضریب مصرف بنزین در کشور باید شاهد گزارش های مساعدی از گروه سودآور پالایشی باشیم.

خودرویی‌ها از قرمز کامل خارج شدند

در سمت دیگر بازار اما گروه خودرو که در ابتدای صبح تحت تاثیر هیجانات منفی بازار وارد کانال نزولی شده بود، رفته رفته و با کاهش عرضه ها، شاهد دادوستد برخی نمادها از جمله «خکار»، «خفنر» و «خاذین»  در محدوده های مثبت قوی بودیم.

از سیمانی‌ها چه خبر؟

همچنین امروز گروه سیمانی به دنبال حرکت کلی بازار با افت قیمت شدید همراه شد. شاخص گروه سیمان در اوایل سال 96 در محدوده 760 واحد قرار داشت که در زمان مشابه در سال جاری به سطوح 552 واحد (27 درصد کاهش) رسید. پس از افت یک ساله و فرسایشی با اندکی رشد مواجه شده و به مرز 630 واحد (حدود 14 درصد رشد) رسید. اکنون نیز در حال ریزش به سطوح 600 واحد می باشد. موضوع جالب توجه در این صنعت عدم الزام فروش دلار های صادراتی شرکت های سیمانی در سامانه نیما است این بدین معناست که شرکت های مذکور قادرند ارز های حاصل از فروش های صادراتی خود را با هر قیمتی که در بازار آزاد تعیین می شود به ریال تبدیل کنند. با وجود چنین شرایطی انتظار می رود نرخ های فروش صادراتی افزایش یافته و تغییر بسزایی در درآمد های ای شرکت ها حاصل شود.

 اما با این حال به نظر می رسد شرکت های مذکور محصولات خود را با قیمت های پایین به واسطه های مربوطه فروخته و آن ها نیز به قیمت های جهانی در کشور های همسایه از جمله افغانستان به فروش می رسانند. از سوی دیگر زمزمه هایی از افزایش نرخ های داخلی محصولات سیمانی بین 15 تا 20 درصد به گوش می رسد که این امر نیز می تواند تا حدودی این صنعت را متحول کند. در رابطه با صادرات به کشور های آسیای شرقی، شرکت هایی بیشتر منتفع خواهند شد که در محدوده های جنوبی کشور فعالیت می کنند زیرا انتقال به صورت حمل و نقل دریایی صورت خواهد گرفت و از آن جایی که محصولات سیمانی به دلیل وزن زیاد وهزینه حمل بالا به اصطلاح local (محلی) به فروش می رسند برای کارخانه های تولید کننده در شمال کشور مقرون به صرفه نیست. اما از سویی نیز با افزایش صادرات دیگر شرکت ها فضای فروش داخلی برای مابقی کارخانه ها باز خواهد شد.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان معملات روز جاری، شاخص کل با افت شدید 2834 واحدی (معدل 2.54 درصد) به کانال 108 هزار واحد بازگشت. شاخص هم وزن اما با شتاب کمتری سقوط کرد و در نهایت با افت 185 واحدی (معادل یک درصد) به پله 18 هزار و 561 واحد بازگشت. در این بین امروز یک میلیارد و 559 میلیون ورقه بهادار به ارزش 385 میلیارد تومان در 77 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از 285 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام وحق تقدم در بورس اختصاص داشت. البته گفتنی است این رقم کمترین میزان در 12 روز کاری گذشته محسوب می شود اما همچنان نسبت به میانگین روزهای ابتدایی سال تفاوت دو برابری را نشان می دهد.

ترین‌های بورسی

روز جاری در بین معاملات بورس و فرابوس، گروه فلزات اساسی، کانه های فلزی و شیمیایی پُرارزش ترین گروه معاملاتی بودند. در این بین معاملات منفی «فولاد»، «فملی»، «فارس» هرکدام به ترتیب 342، 242 و 195 واحد شاخص را تضعیف کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم روز سختی را سپری کرد و با افت 36 واحدی (معادل 2.9 درصدی) به ارتفاع یک هزار و 230 واحدی بازگشت.  در این بازار نیز مجموعا 337 میلیون ورقه بهادار به ارزش 205 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 73 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در فرابورس هم معاملات منفی «زاگرس»، «مارون» و «میدکو» سبب افت شدید شاخص فرابورس شدند.