۰ نفر

ایران و آسه آن ظرفیت گسترده‌ای برای افزایش همکاری دارند

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۱۵
کد خبر: 372883
ایران و آسه آن ظرفیت گسترده‌ای برای افزایش همکاری دارند

دبیر کل آ سه آن خواستار همکاری با تهران در زمینه های مختلف بویژه درحوزه های نفت و گاز و تکنولوژی را شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، ولی الله محمدی نصرآبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در پایان ماموریتش با لیم جوک هوی دبیر کل آ سه آن در جاکارتا دیدار و گفت‌وگو کرد.

لیم جوک هوی، دبیر کل آ سه آن دراین دیدار با اشاره به تمدن کهن، غنای تاریخی  و فرهنگی ایران، همکاری با تهران در زمینه های مختلف بویژه نفت و گاز و تکنولوژی را خواستار شد.

وی با تبریک الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری آ سه آن و آمادگی دبیرخانه برای نهایی کردن  پروژه های پیشنهادی ایران، این اقدام را برای آغاز گفت وگوهای بخشی مهم دانست .

دبیرکل آسه آن با بیان اینکه تحولات ایران و منطقه خلیج فارس را پیگیری می کند، ارتباط نزدیک، تبادل هیاتها، سفر به ایران و همچنین پذیرش هیاتهای ایرانی در دبیرخانه را مورد تاکید قرار داد.

طرفین در این دیدار بر همکاری در زمینه برگزاری نمایشگاه، تبادل اساتید و دانشجویان و افزایش ارتباطات تاکید کردند.

سفیر ایران در اندونزی نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های ایران در زمینه های مختلف اقتصادی، تامین انرژی، علمی، فناوری و فرهنگی خواستار گسترش همکاری با کشورهای حوزه آ سه آن شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، در راستای تعمیق روابط با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، در نظر دارد پیوستن به مجمع منطقه ای آ سه آن را بعنوان گام بعدی ایران برای نزدیکی و همکاری بیشتر با آ سه آن پیگیری کند.

محمدی با اشاره به خروج آمریکا از برجام  و تحمیل تحریم های یک جانبه و غیر قانونی علیه ایران و انتشار اخبار کذب و جعلی توسط برخی از رسانه ها گفت: رفت و آمد و تبادل هیات های رسمی و گروههای مختلف اجتماعی از حوزه آسه ان به ایران به شناخت واقعی و درک متقابل  کمک می کند.

"آ سه ‌آن" مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که برای توسعه اقتصادی، برقراری ثبات سیاسی کشورهای عضو و ثبات منطقه تلاش می‌کنند .این بلوک در سال ۱۹۶۷ توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند.

ایران سال گذشته با امضای اسناد مرتبط با الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به 'تاک' توسط وزیر امور خارجه ،به طور رسمی به این بلوک منطقه ای پیوست تا از ظرفیت های پنجمین قدرت اقتصادی دنیا برای توسعه تعاملات اقتصادی خود استفاده کند.