۰ نفر

ساخت شوش با نشان آلمان

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲
کد خبر: 405242
ساخت شوش با نشان آلمان

شاید شما هم از جمله مشتریانی باشید که با وجود تنگنای شدید مالی برای خرید یا تعویض برخی لوازم خانگی منزلتان به ناچار راهی مراکز عرضه این اقلام شده‌اید؛ بازاری که در آن علاوه بر افزایش 10تا 20درصدی قیمت محصولات تولید داخل نسبت به ابتدای امسال، انواع محصولات برندهای خارجی فارغ از کیفیت و گارانتی با قیمت‌هایی که بیش از 50درصد افزایش یافته نیز در معرض دید متقاضیان قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ علاوه بر فروشگاه‌های رسمی، نوع دیگری از بازار لوازم خانگی در فضای مجازی وجود دارد که با عرضه محصولات قاچاق و تقلبی بیش از 90درصد نیاز مشتریان به خرید اینگونه اقلام را تامین می‌کند. محصولات اینگونه فروشندگان با عنوان لوازم خانگی بانه‌ای و... در فضای مجازی تبلیغ و فارغ از هرگونه نظارت بر قیمت و کیفیت در منزل مشتریان تحویل می‌شود. درواقع خلأ عرضه ناشی از ناتوانی تولید‌کنندگان داخلی در تامین نیاز بازار موجب تسخیر بازار لوازم خانگی توسط محصولات قاچاق و تقلبی شده و قدرت تشخیص و انتخاب مشتریان برای خرید لوازم خانگی با قیمت و کیفیت مناسب را به‌شدت کاهش داده است.

موج تبلیغات برای فروش انواع لوازم خانگی تقبلی و قاچاق در فضای مجازی و فروشگاه‌های سطح شهر همچنان در حال افزایش است؛ محصولاتی که با چسباندن برچسب، تغییر کارتن و بسته‌بندی شکیل به‌عنوان لوازم خانگی برندهای مطرح اروپایی با قیمت کمی پایین‌تر از محصولات برندهای اصلی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. این محصولات که یا در داخل کشور با کیفیت پایین و مشابه لوازم خانگی برندهای مطرح اروپایی یا آسیایی تولید شده یا با دستکاری محصولات مشابه تولید داخل و تغییر برند و کارتن به مشتریان عرضه می‌شود، مصداق بارز کالای قاچاق است. علاوه بر محصولات تقلبی برخی انواع لوازم خانگی قاچاق نیز از طریق مرزهای غربی کشور وارد و با عنوان محصولات بانه‌ای به مشتریان عرضه می‌شود و محصولاتی نیز از طریق ته‌لنجی از بنادری مانند گناوه یا برخی بنادر جنوبی کشور وارد و راهی بازار کلانشهرها می‌شود. عرضه آزادانه لوازم خانگی قاچاق و تقلبی در بازار در حالی همچنان سیر صعودی دارد که لوازم خانگی ازجمله اقلام کالایی است که با تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی دریافت کد شناسه و رهگیری کالا توسط هیأت وزیران از 2 سال پیش، تولید‌کنندگان و فروشندگان این محصولات ملزم به دریافت این کد برای فراهم شدن امکان رهگیری محصولات اصلی یا تقلبی و قاچاق در بازار بوده‌اند؛ طرحی که در نهایت اجرای آن در 8قلم لوازم خانگی برقی تا 15بهمن‌ماه امسال در دستور کار متولیان برخورد با لوازم خانگی قاچاق و تقلبی قرار گرفته است.

شگردهای تقلب در بازار لوازم خانگی 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مورد وضعیت قیمت و کیفیت لوازم خانگی عرضه شده در فروشگاه‌های سطح شهر اعلام کرد: لوازم خانگی ایرانی با کیفیت خوب و با حداقل افزایش قیمت به مشتریان عرضه می‌شود اما به‌دلیل ممنوعیت واردات 20ماهه این محصولات اکنون بیش از 90درصد محصولات عرضه شده در بازار لوازم خانگی تقلبی و قاچاق است و هیچ نظارتی نیز بر قیمت این محصولات وجود ندارد. مرتضی میری تأکید کرد: تخلف در بازار لوازم خانگی به 2 شیوه و با عرضه محصولات قاچاق و تقلبی صورت می‌گیرد. برخی لوازم خانگی تقلبی در انبارهای بانه یا تهران با چسباندن آرم و تعویض کارتن به‌عنوان لوازم خانگی برندهای خارجی به مشتریان عرضه شده و برخی دیگر از محصولات قاچاق از طریق فضای مجازی به مشتریان  عرضه می‌شود. او افزود: در هفته گذشته مشخصات محلی در میدان شوش را برای برخورد ضربتی به سازمان تعزیرات و بازرسی ارائه کردیم که در این مکان انواع جاروبرقی تقلبی که با کیفیت بسیار پایین و مشابه با محصولات برندهای بوش و آ.ا.گ آلمان تولید و بسته‌بندی شده بود را به نام محصولات این برندها به بازار عرضه می‌کرد. میری تأکید کرد: این افراد با کپی کردن جاروبرقی برندهای مذکور و ساخت کارتن و جعل برند محصولات این شرکت‌های آلمانی، این محصولات را به‌عنوان کالای اصلی برندهای اروپایی اما با اختلاف قیمت 200تا 300هزار تومانی نسبت به محصولات اصلی به مشتریان عرضه می‌کردند تا خریداران نسبت به کیفیت این‌گونه اقلام شک نکرده و به‌دلیل قیمت نسبتا پایین‌تر از خرید آن استقبال کنند.

شعبه ویژه برخوردبا قاچاق لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در تشریح شیوه دیگر تقلب در عرضه لوازم خانگی اعلام کرد: برخی انواع یخچال و یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی تولید داخل را که مشابه محصولات برندهای اروپایی یا آسیایی مشهور است در بانه یا مناطق حاشیه برخی شهرهای بزرگ با جعل و تغییر کارتن و نام و نشان تجاری ایرانی این محصولات با کالاهای برندهای خارجی مذکور و بسته‌بندی و وکیوم کردن آن به مشتریان عرضه می‌کنند. میری در مورد مقابله با تقلب در فروش لوازم خانگی افزود: با این شرایط مقرر شده تا با هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی شعبه‌ ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های عرضه این‌گونه لوازم خانگی راه‌اندازی و با دریافت شکایت یا گزارش بازرسان و تأیید آن در اتحادیه، بلافاصله پرونده این تخلفات توسط اتحادیه به این شعب ویژه ارسال و با رسیدگی خارج از نوبت و صدور رأی پرونده، این‌گونه فروشگاه‌ها پلمب و متخلفان جریمه شوند تا تقلب در فروش لوازم خانگی ریشه‌کن شود. او افزود: این متخلفان مثلا ماشین لباسشویی پاکشوما را که شبیه محصولات بوش است با تغییر کارتن، نشان تجاری و بسته‌‌بندی و وکیوم مناسب به نام محصولات این برند خارجی به مشتریان می‌فروشند.

کندی جایگزینی برندهای ایرانی با کره‌ای 

با خروج برندهای کره‌ای از ایران مقرر شد تا ابتدای مهر‌ماه امسال انواع لوازم خانگی با نام برندهای جدید ایرانی مانند سام و جی‌پلاس تولید و به بازار عرضه شود اما کارشکنی شرکای چینی در ارسال قطعات به بهانه مشکلات کشتیرانی، بیمه و نقل و انتقال پول موجب جاماندن تولید‌کنندگان ایرانی از تامین نیاز بازار شده است؛ به‌نحوی که حتی با وجود انتقال پول به‌حساب شرکت چینی مدیا هنوز قطعات مورد نیاز تولید و عرضه برخی برندهای تازه تاسیس ایرانی مانند سام ارسال نشده و این خطر وجود دارد که در صورت تصویب نشدن سازوکار مقابله با پولشویی (FATF) سرمایه این شرکت‌ها توسط تامین‌کنندگان چینی بلوکه شود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این زمینه اعلام کرد: اکنون برخی محصولات برندهای جدید ایرانی به بازار عرضه شده اما میزان عرضه این محصولات چندان زیاد نیست. میری تأکید کرد: اکنون یخچال سام نه به وفور در بازار عرضه می‌شود اما عرضه تلویزیون‌های جی پلاس و تبلیغات فروش آن در بازار افزایش یافته و در آینده نزدیک لباسشویی و یخچال فریزر جی‌پلاس به بازار عرضه خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال محصولات این 2 برند به وفور در بازار توزیع شود. او افزود: این برندها که قبلا با مشارکت کره‌ای‌ها فعالیت می‌کردند، حدود 50درصد سهم بازار را داشتند اما پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال برندهای جدید ایرانی 20درصد سهم بازار لوازم خانگی را در اختیار بگیرند.

برندهای  جدید ایرانی در راه بازار

  رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با رد کارشکنی چینی‌ها در تامین قطعات برای تولید‌کنندگان لوازم خانگی برندهای ایرانی گفت: اکنون بیشتر کارخانه‌های لوازم خانگی مواد اولیه و قطعات خود را از چین وارد می‌کنند؛ گرچه ممکن است مشکلات نقل و انتقال پول این روند را کند کرده باشد اما چینی‌ها کارشکنی نمی‌کنند. اغلب پنل‌های تلویزیون شرکت‌های داخلی با نام برندهای مختلف زیرمجموعه برند مدیا از چین تامین و کمپرسور یخچال مورد نیاز برندهای امرسان، یخساران و... نیز از طریق برندهای مختلف چینی وارد می‌شود. او علت کندی تامین قطعات برند سام توسط شرکای چینی را ناشی از مشکلات به وجود آمده  از قطع همکاری شرکای کره‌ای قلمداد کرد و گفت: اکنون برندهای ایرانی سام و جی‌پلاس در حال تامین قطعات و تولید انواع لوازم خانگی هستند؛ به‌نحوی که انواع تلویزیون جی‌پلاس به بازار عرضه شده و یخچال فریزر این برند نیز در آینده نزدیک عرضه می‌شود. با وجود این ساخت داخل محصولات برند ایرانی ال‌جی از سامسونگ جلوتر است و ممکن است تولید و عرضه انبوه محصولات سام به سال آینده موکول شود. میری تأکید کرد: علاوه بر چینی‌ها تولید‌کنندگان ایرانی بخشی از مواداولیه و قطعات مورد نیاز خود را از طریق ترکیه تامین می‌کنند.

انواع یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی تولید داخل که از نظر ظاهری شبیه محصولات خارجی است در بانه و مرزهای جنوبی کشور با درج نشان تجاری برندهای خارجی و جعل کارتن این محصولات به نام لوازم خانگی برندهای مشهور اروپایی و آسیایی به مشتریان عرضه می‌شود

نبض بازار

در هفته گذشته مشخصات محلی در میدان شوش توسط اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به سازمان تعزیرات و بازرسی برای برخورد ضربتی ارائه شده است که در این مکان انواع جاروبرقی تقلبی  با کیفیت بسیار پایین و مشابه با محصولات برندهای بوش و آ.ا.گ آلمان تولید و بسته‌بندی شده و به نام محصولات این برندها با حدود 200تا 300هزار تومان کمتر از قیمت محصولات اصلی در بازار فروخته می‌شد

لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی

 برخی لوازم خانگی تقلبی در انبارهای بانه یا تهران با چسباندن آرم و تعویض کارتن به‌عنوان لوازم خانگی برندهای خارجی به مشتریان عرضه شده و برخی دیگر از محصولات قاچاق از طریق فضای مجازی به مشتریان  عرضه می‌شود