۰ نفر

رییس اتاق بازرگانى ایران مطرح کرد:

صنعت بجای ارز آوری، ارز بر شده است

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲
کد خبر: 336888
صنعت بجای ارز آوری، ارز بر شده است

رییس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى ایران گفت: صنعت ما بجای ارز آوری به صنعتی ارزبر تبدیل شده است که مدام نیازمند واردات ماشین آلات و مواد اولیه است.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ غلامحسین شافعی امروز در چهل و چهارمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شرایط پیش آمده در اقتصاد ایران بعد از تحریم‌های سال ۱۳۸۵ و مجدداً خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: موارد ذکر شده این واقعیت را پیش چشم همه فعالان اقتصادی قرار داد که مسیری که تحت عنوان توسعه در کشور پیموده شده، مسیری ناصحیح بوده است.

وى ادامه داد: آن چه باید انجام دهیم این است که از نخبگان و صاحبان دانش و تجربه که همان فعالان اقتصادی هستند، برای کاستن از خطاهای گذشته و عدم تکرار اشتباهات گذشته دعوت کنیم.

شافعى افزود: ریشه مشکلات امروز اقتصاد کشور، تنها در یک مورد خلاصه نمی‌شود، بلکه ما با مجموعه‌ای از عوامل روبه‌رو هستیم که وضعیت نامطلوب امروز را رقم زده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که امروز راه‌حل عبور از ساختار توسعه‌نیافتگی کشور صرفا با اصلاح یک مورد خاص به دست نمی‌آید، گفت: ما با مجموعه‌ای از عوامل روبه‌رو هستیم که برآیند آنها نیازمند اصلاح است.

وی تصریح کرد: بخش صنعتی و کشاورزی امروز در وضعیتی قرار ندارد که بتوان از آن امید توسعه داشت و ضمن اینکه به بخش بازرگانی و خدماتی هم امیدی نیست.

شافعی همچنین با گلایه از وضعیت صنعت بیان کرد: صنعت ما بجای ارز آوری به صنعتی ارزبر تبدیل شده است که مدام نیازمند واردات ماشین آلات و مواد اولیه است و بخش کشاورزی ما نیز با اتلاف منابع آبی حیات و زیست جمعی ما را به خطر انداخته است.

او ادامه داد: بخش بازرگانی و خدماتی ما نیز به جای آنکه در مسیر حمایت از بخش‌های تولیدی و صادراتی قرار گیرد در خدمت توزیع و مصرف کالاهای خارجی قرار گرفته است.

رییس اتاق ایران اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد شاهد بیکاری گسترده‌ای خواهیم بود که بیکاری در کنار تورم‌های فزاینده می‌تواند به نابسامانی‌های اجتماعی دامن بزند و بروز چنین اتفاقاتی به معنای اثرگذاری تحریم‌ها است.