۰ نفر

پیمان مولوی در گفتگو با اقتصادآنلاین:

در سال آینده با نوسانات نفت مواجه خواهیم بود

۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۰۱
کد خبر: 706172
در سال آینده با نوسانات نفت مواجه خواهیم بود

مولوی معتقد است: با توجه به اینکه هنوز پرونده‌ی اتمی ایران در مجامع جهانی حل نشده، سال آینده ممکن است با نوسانات نفت مواجه شویم.

پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین، چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال پیش‌رو را با توجه به پایدار بودن شرایط کنونی، رشد اقتصادی بین 2 تا 3 درصد، خلق نقدینگی حدود 36 درصد و تورم را بین 45 تا 50 درصد پیش‌بینی کرد.

این اقتصاددان اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز پرونده‌ی اتمی ایران در مجامع جهانی حل نشده، سال آینده ممکن است با نوسانات نفت مواجه شویم.

او با اشاره به اینکه رویکرد فکری ما در اقتصاد، یک رویکرد یوتوپیایی است گفت: مردم در خصوص اقتصاد یک رویکرد و حاکمیت رویکرد دیگری دارد و شرکت‌های بخش خصوصی هم در این بین فعالیت می‌کنند.

مولوی درخصوص فعالیت‌ شرکت‌های خصوصی اظهار کرد: اما اگر شرکت‌های خصوصی باید متوجه شوند که با این روش، دیگر امکان بقا وجود ندارد، مجبورند پلتفرم‌های خودشان را ایجاد کنند.

او ادامه داد: شرکت‌های خصوصی همیشه‌ از سر اجبار است که به این مسیرها می‌روند نه اینکه کار بهتر را انجام داده باشند؛ بیشتر اجبار است که ما را به سمت چنین کارهایی سوق می‌دهد.

این اقتصاددان درخصوص طرح ایده‌ای با عنوان بانک نفت اظهار کرد: این بانک قرار بود به صورت تخصصی در حوزه‌ی نفت، ضمانت‌نامه‌ها و تضمین مالی کار کند که به سرانجام نرسید. اما آن چیزی که باید اتفاق بیفتد این است که شرکت‌های حوزه‌ی پیمانکاری نفت و گاز و پتروشیمی، برای حل مشکلشان، تشکیل یک بانک سندیکایی بدهند

مولوی در پاسخ به این سوال که چقدر این امکان وجود دارد که بانک نفت نیز در صورت تأسیس، گرفتار مسائلی از قبیل پول‌شویی و فساد اقتصادی شود گفت: شما در یک اقتصاد ذینفعانه، با رتبه‌ی 159 نمی‌توانید چیزی ایجاد کنید که با ساختار موجود همتراز نباشد اما شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی باید تلاش کنند که تخصصی کار کنند و همین تخصصی کار کردن اجازه می‌دهد که اتفاقاتی این قبیل اتفاقات کمتر رخ دهد یا کمترین اثر را بگذارد.

او در پایان سخنان خود در خصوص شرایط تحریمی اظهار کرد: در همین شرایط اقتصادی وضعیت سخت تحریمی هم کارهای زیادی می‌تواند صورت بگیرد که انجام نمی‌شود