۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

هفته منفی نفت چگونه گذشت؟/ عوامل بنیادی تأیید کننده ضعف تقاضا

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۱۲
کد خبر: 466562
هفته منفی نفت چگونه گذشت؟/ عوامل بنیادی تأیید کننده ضعف تقاضا

بازارهای جهانی در حالی فردا به استقبال هفته جدید می‌روند که پیش بینی می‌شود روند فرسایشی نزولی قیمت نفت ادامه یابد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ قیمت  نفت در پنج روز معاملاتی هفته گذشته ریزشی برابر با 9 درصدی را تجربه کردند.

در این میان شاخص برنت که کار خود را از محدوده 41 دلار و 69 سنت آغاز کرده بود با افت 7 درصدی در پنج روز معاملاتی در پایان هفته در رقم 39 دلار و 83 سنت به کار خود پایان داد تا بیشترین ریزش هفتگی را در 4 ماه گذشته تجربه کرد.

همچنین شاخص نفتی وست تگزاس نیز با ریزش هفته را به پایان رساند ولی افت این شاخص نسبت به برنت بیشتر بود. وست تگزاس در ابتدای هفته در رقم 39 دلار و 26 سنت کار خود را شروع کرد و در نهایت با افت 8 درصدی به کار خود پایان داد.

در مجموع هفته گذشته عوامل متعددی بر افت قیمت نفت در بازارهای جهانی تاثیرگذار بودند که از مهم ترین این اخبار، رقابت منفی عربستان سعودی در شکستن قیمت ها به کمترین میزان در 5 ماهه اخیر بود. این خبر قیمت نفت را به پایین ترین سطح خود از ابتدای ماه ژوئن رساند.

عامل دیگر انتشار اخباری در خصوص کاهش شدید تقاضای نفت خام از سویی پالایشگاه های آمریکا، چین و هند بود. در خصوص آمریکا رسیدن به فصل تعمیرات اساسی پالایشگاه ها و همچنین پایان یافتن تعطیلات تابستانی از مهم ترین دلایل افت تقاضای نفت خام بود.

در چین نیز از گمرکات این کشور خبر می رسد که پالایشگاه های خصوص این کشور در ماه گذشته کمترین میزان واردات نفت خام را به ثبت رساندند که دلیل اصلی آن خرید بسیار بالای نفت خام در ماه های گذشته عنوان شده است.

در هند نیز آمار ابتلا به کرونا رکورد زد و دور جدید قرنطینه در این کشور آغاز شد که این موضوع سبب افت 20 درصدی تقاضای نفت خام پالایشگاه های این کشور شد.

در مجموع عوامل بنیادی که سمت تقاضا را به شدت تضعیف کرده اند فعلا نقش اساسی را در افت قیمت نفت بازی کرده و پیش بینی ها حاکی تداوم افت تقاضای نفت در سال آینده دارد.