۰ نفر

ریزش قیمت نفت جدی نیست

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۷
کد خبر: 439212
ریزش قیمت نفت جدی نیست

بهای معاملات آتی نفت برنت در روز چهارشنبه، ۵۸ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش یافت و به ۲۹ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این اتفاق در حالی‌ رخ داد که این شاخص روز سه‌شنبه ۱.۲ درصد افزایش داشت. برخی کارشناسان علت را ترس از موج دوم شیوع ویروس کرونا اعلام کردند. اما در مقابل، برخی دیگر از تحلیلگران بازار نفت بر این باورند که بازار نفت نسبت به اخبار منفی، دیر واکنش نشان می‌دهد و ترس از موج دوم کرونا تا ‌زمانی ‌که به واقعیت بدل نشود، نمی‌تواند سقوط قیمت نفت را موجب شود. بنابر این تحلیل، اتفاق رخ‌داده، فقط یک نوسان عادی در بازار نفت به‌شمار می‌رود. بااین‌حال، پیش‌بینی ریزش جدی قیمت نفت در مرحله دوم (اواخر ماه می یا اوایل ماه ژوئن)، کماکان باقی است که علل دیگری از جمله اتمام ظرفیت ذخایر را در خود پنهان دارد اما نکته درخورتوجه آن است که عملکرد اخیر آمریکا برای کاهش سه میلیون بشکه در روز که تا یک ماه آینده به وقوع می‌پیوندد، می‌تواند روند بازار را تغییر دهد و از وقوع موج دوم ریزش قیمت نفت جلوگیری کند. به‌این‌ترتیب، احتمال می‌رود که موج دوم ریزش قیمت نفت رخ ندهد و بازار به ادامه ریزش اولیه قیمت نفت تا ریکاوری خود، ادامه دهد.

کاهش قیمت نفت از ترس موج دوم ویروس کرونا

به گزارش رویترز، قیمت نفت روز چهارشنبه به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشورهایی که کاهش محدودیت‌های قرنطینه را آغاز کرده‌اند و همچنین رشد ذخایر نفت آمریکا کاهش پیدا کرد.

نگرانی‌ها از رشد ذخایر نفت آمریکا تحت‌الشعاع درخواست عربستان سعودی برای کاهش تولید به مدت طولانی‌تر به‌منظور متعادل‌شدن بازار نفت قرار گرفت. این کشور روز دوشنبه اعلام کرد که در ژوئن یک‌میلیون بشکه دیگر در روز به کاهش تولید خود اضافه خواهد کرد و مجموع تولیدش را به ۷.۵ میلیون بشکه در روز می‌رساند. بلافاصله امارات متحده عربی و کویت اعلام کردند مجموعا ۱۸۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولیدشان اضافه می‌کنند.

به گفته استفان اینز، استراتژیست بازار در شرکت آکسی‌تریدر، اگرچه بازار در بخش عرضه آسودگی خاطر بیشتری پیدا کرده است اما توجهات معطوف ریسک‌های مربوط به کاهش محدودیت‌های قرنطینه باقی مانده است.

آنتونی فاوچی، کارشناس بیماری‌های مسری آمریکا به کنگره اعلام کرده که تسهیل محدودیت‌های قرنطینه ممکن است باعث شیوع موج جدیدی از ابتلا به کرونا شود که تاکنون جان ۸۰ هزار آمریکایی را گرفته و به اقتصاد این کشور به‌شدت صدمه زده است. موارد جدیدی از ابتلا به کرونا در چین و کره جنوبی گزارش شده که بحران کرونا در آنجا زودتر از سایر کشورهای جهان آغاز شده بود.در بخش عرضه هم هیئت دولت عربستان سعودی از کشورهای اوپک پلاس درخواست کرده بود به‌منظور احیای بازار جهانی نفت، تولید خود را بیشتر کاهش دهند. گروه اوپک پلاس که متشکل از اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان است، در واکنش به سقوط ۳۰‌درصدی تقاضای جهانی برای نفت، تحت توافق جدیدی تولیدش را مجموعا ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماه‌های می و ژوئن کاهش خواهد داد.در این بین، گزارش مؤسسه امریکن پترولیوم نشان داد که ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۷.۶ میلیون بشکه رشد کرده و به ۵۲۶.۲ میلیون بشکه رسیده است؛ درحالی‌که تحلیلگران رشد ذخایر به میزان ۴.۱ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را به میزان دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۸.۱۳ میلیون بشکه در روز برآورد کرد. همچنین برآورد رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را به میزان ۵۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۶.۹۹ میلیون بشکه در روز برآورد کرد.

بازار نفت به اخبار منفی دیر  واکنش نشان می‌دهد

ایمان ناصری، مدیرکل خاورمیانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز  FGE با بیان اینکه گاهی اخباری در طول یک ماه منتشر می‌شود که بازار را مثبت یا منفی می‌کند اما پایدار نمی‌مانند، می‌گوید: بازار نفت وقتی اخبار بسیار منفی است، تلاش می‌کند دیر واکنش نشان دهد؛ حتی در ‌ریزش قیمت نفت در دوره قبلی، با وجودی‌ که هشدارها از دو هفته قبل آن داده شده بود،‌ بازار واکنش جدی نشان نداد تا اینکه در روز آخر معاملات کاغذی و با تلاش زیاد معامله‌کنندگان برای فروش هرچه سریع‌تر معاملات، بازار به‌شدت ریزش کرد. بنابراین باید در نظر داشته باشیم که در کوتاه‌مدت بازار نفت را تحلیل نکنیم.

افت قیمت برنت، فقط یک نوسان عادی است

ناصری با تأکید بر اینکه نوسان رخ‌داده پایدار نیست و فقط یک نوسان عادی در بازار نفت به‌شمار می‌رود، ادامه می‌دهد: تا زمانی‌ که موج دوم شیوع کرونا در حقیقت به واقعیت بدل نشود، ریزش جدی در بازار نفت رخ نخواهد داد.

او در ادامه با اشاره به احتمال وقوع موج دوم کرونا تأکید می‌کند: اگر این اتفاق در واقعیت رخ دهد، بازار نفت به آن واکنش نشان می‌دهد اما ترس از پدیده‌ای که وقوع آن هنوز اثبات نشده، نمی‌تواند ریزش جدی قیمت نفت را در بازار به دنبال داشته باشد.

ناصری با بیان اینکه ریزش قیمت نفت، هنوز در مرحله نخست ریزش ناشی از شیوع ویروس کروناست، تصریح می‌کند: ریزش دوم یا در اواخر ماه می یا در ماه ژوئن اتفاق می‌افتد. این ریزش زمانی است که انبارهای نفت و فراورده‌های نفتی مملو شوند. اکنون انبارکردن از نفت خام به فراورده‌های نفتی شیفت پیدا می‌کند، زیرا از اول ماه می، کاهش تولید نفت خام آغاز شده و اکنون پالایشگاه‌ها اقدام به ذخیره فراورده‌های خود می‌کنند، زیرا تولید در پالایشگاه‌ها از تولید نفت خام سرعت بیشتری دارد.

راهی برای نجات

ناصری در ادامه به اتفاق دیگری اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد به نجات نفت می‌آید: براساس پیش‌بینی‌ها وقتی همه ذخایر پر شد، بازهم با ریزش مواجه خواهیم بود. این تحلیل بر مبنای بررسی هفته‌های اخیر است اما به نظر می‌رسد کم‌کم کمرنگ شود.او ادامه می‌دهد: در بررسی فاندامنتال اعداد، به این نکته رسیده‌ایم که ممکن است این اتفاق نیفتد و کم‌کم این چاله اخیر پر شود و روند ریزش قیمت نفت کند شده و از عمق فاجعه کاسته شود؛ زیرا کاهش شدید تولید نفت آمریکا شروع شده است که در ماه‌های آینده رخ می‌دهد.

مدیرکل خاورمیانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز  FGE در ادامه توضیح می‌دهد: با بررسی روند کاهش تولید نفت در آمریکا، به نظر می‌رسد تا یک ماه دیگر،‌ تولید نفت آمریکا به سه سال قبل برگردد؛ درواقع در طول سه ماه، رشد تولید نفت آمریکا حذف شده و میزان آن به سه سال قبل بازگردد. بااین‌حال، اگر قیمت‌ها به جریان عادی بازگردد، این تولید نیز بازخواهد گشت اما این کاهش شدید سبب می‌شود تا مقدار زیادی از فشاری که روی مخازن نفتی وجود داشته و در پی آن، فشار روی قیمت نفت کاهش یابد که اگر چنین شود، ریکاوری بازار نفت به‌کندی اما به‌صورت پیوسته انجام می‌شود.