۰ نفر

معاون وزیر نیرو با اشاره به بارش های امسال خبر داد:

پنجمین سال پرآب نیم قرن اخیر را داشتیم

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۹
کد خبر: 439201
پنجمین سال پرآب نیم قرن اخیر را داشتیم

سال آبی جاری، پنجمین سال پر آب ایران در نیم قرن اخیر است. به‌طوری که بسیاری از سدهای کشور در حال سرریز هستند و پیش‌بینی می‌شود که این بارش‌ها کمک خوبی به احیای سفره‌های آب زیرزمینی و رونق کشاورزی در سال‌جاری کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، آمار و اطلاعات سدهای کشور در فروردین ماه امسال نشان می‌دهد که بیش از 68 سد اکنون بالای 90 درصد پرشدگی دارند و آماده‌اند که با شرایط قابل قبولی وارد فصل گرم سال شوند. اما حدود 22 سد هنوز کمتر از 40 درصد پرشدگی دارند که خبر خوبی نیست. معاون وزیر نیرو در این خصوص می‌گوید: «فقط در بارش‌های فروردین ماه امسال بیش از 151 میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد دوستی و 422 میلیون متر مکعب آب وارد مخازن چاه نیمه‌ها شده است.»

تسکین سیلاب با کمک 193 سد

اگرچه هنوز احتمال وقوع سیلاب در بهار وجود دارد اما در چند ماه اخیر اگر سدها نبودند میزان خرابی‌های ناشی از سیلاب‌ها بیشتر از آنچه رخ داد، می‌شد. معاون وزیر نیرو می‌گوید: «در سال آبی جاری که از مهر 1398 آغاز شده است؛ سیلاب‌هایی رقم خورد که عموماً در شرق کشور شدت داشته است. در هرمزگان، سدهای میناب، شمیل و نیان و در سیستان و بلوچستان چاه نیمه‌ها و در خراسان رضوی اکثر سدها توانستند در تسکین سیلاب و خروج تدریجی آنها تأثیرگذار باشند. البته در جنوب استان فارس- کرمان و در برهه‌ای خوزستان نقش سدها بسیار تأثیر‌گذار بود.»

قاسم تقی‌زاده خامسی بیان می‌کند: «البته در کنار سدها، لایروبی رودخانه‌ها نیز با اعتبارات تقریباً مناسبی که دولت برای آن در نظر گرفت، انجام شد و در کاهش شدت تخریب سیلاب‌ها این مسأله نیز تأثیر خود را داشته است.» ایران حدود 193 سد مهم و اصلی دارد که نقش زیادی در مدیریت سیلاب‌های زمستان 1398 و فروردین امسال داشتند. ظرفیت این سدها معادل 50.5 میلیاردمترمکعب است.

پرداخت حقابه محیط‌ زیست

اکنون موجودی آب مخازن سدهای کشور معادل 36.14 میلیاردمترمکعب است. در حالی که مقادیر ورودی به سدها از ابتدای سال آبی تا پایان فروردین معادل 35.78 میلیاردمترمکعب بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که بخشی از ذخایر سدها در سال آبی جاری رها شده که به گفته مسئولان این رهاسازی بیشتر در جهت تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و پرداخت حقابه محیط زیست بوده است. ضمن اینکه ظرفیتی برای ذخیره‌سازی مجدد و تسکین سیلاب‌های احتمالی ایجاد کرده است.

آمارهای قابل استناد نشان می‌دهد که مقادیر خروجی از سدها در این بازه زمانی معادل 28.27 میلیاردمترمکعب بوده است.

23 درصد ظرفیت خالی برای مدیریت سیلاب

درباره میزان آمادگی برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی در بهار امسال، معاون آب و آبفای وزیر نیرو می‌گوید: «حدود 23 درصد از ظرفیت سدهای کشور خالی است که برای مدیریت سیلاب‌های احتمالی در نظر گرفته شده است.» به‌عبارت دیگر، اکنون میزان پرشدگی سدهای کشور 77 درصد است و همچنان سدهای کشور برای مدیریت سیلاب‌های احتمالی آماده‌اند.

افزایش 33 درصدی بارش‌ها

آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که در طبقه‌بندی درازمدت، تاکنون امسال پنجمین سال پر آب در میان 51 سال آبی گذشته است. با بارشی بالغ بر ۳۰۲.۸ میلیمتر تا پایان فروردین ماه که ۳۳ درصد از میانگین 51 ساله کشور بیشتر است. در همین حال موجودی آب مخازن سدهای کشور نسبت به سال گذشته در تاریخ مشابه 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد. اما با وجود این هنوز در سال آبی خوبی از نظر بارش قرار داریم و بارش‌های امسال به برخی از ذخایر آبی جان دوباره بخشیده است.

لزوم کاهش مصرف خانگی

وضعیت منابع آبی خوب است اما تقی‌زاده خامسی می‌گوید: «در بخش توزیع، چون سیستم انتقال و تصفیه محدود است؛ باید مصرف خانگی کاهش یابد. البته وضعیت مصرف آب فروردین ماه نسبت به اسفندماه بهتر بوده است ولی کافی نیست.»

او ادامه می‌دهد: «ما نیز رعایت بهداشت را در شرایط کنونی (شیوع ویروس کرونا) توصیه می‌کنیم اما امیدواریم در صرفه‌جویی آب همانند گذشته مردم مشارکت داشته باشند.»