۰ نفر

افزایش ۷درصدی تلفات ناشی از تبخیر منابع آب در کردستان

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۲۲
کد خبر: 415526
افزایش ۷درصدی تلفات ناشی از تبخیر منابع آب در کردستان

کردستان مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: آمارهای انجام شده در ۳ سال گذشته نشانگر آن است که بارش در استان ۳ درصد کاهش و تلفات ناشی از تبخیر نیز ۷ درصد افزایش داشته است که افزایش دما و تغییر رژیم بارش عامل اصلی افزایش تلفات است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کامران خرم‌ امروز در کارگاه آموزشی طرح گسترش سواد آبی اظهار کرد: هرچند که میانگین بارندگی استان کردستان ۲ برابر میانگین بارندگی در کشور است اما این دلیلی بر عدم وجود مشکل کم‌آبی در استان نیست.

وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین مزیت استان کردستان وجود منابع آب سدی در استان است عنوان کرد: بیشترین منابع سطحی و سدی در غرب کشور واقع است، این در حالی است که عمده‌ترین منابع آبی شرق استان کردستان را منابع زیرزمینی تشکیل می‌دهد.

خرم‌ افزود: حفاظت از منابع آبی همواره مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت است و طرح دانش‌آموزی نجات آب داناب به منظور تقویت و گسترش سوادآبی دانش‌آموزان برای بهره‌وری بیشتر نسل آینده از این موهبت الهی است.

وی ادامه داد: مساحت استان کردستان ۲۹ هزار و ۱۳۶ کیلومتر مربع است که ۵۰ درصد آن را مراتع، ۱۱ درصد آن را جنگل و ۳۹ درصد آن را زمین‌های زراعی تشکیل داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، اعلام کرد: در کردستان ۱۱ دشت و ۸ آبخوان وجود دارد که ۳ دشت جزء دشت‌های ممنوعه است و کمترین بهره‌برداری در آن صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: ۷۳ درصد از پتانسیل آب‌زیرزمینی و ۱۴درصد از پتانسیل آب سطحی در نیمه شرقی و برعکس در نیمه غربی ۲۷ درصد از پتانسیل آب زیرزمینی و ۸۶ درصد از منابع آب سطحی در نیمه غربی وجود دارد.

خرم اظهار کرد: بارش تجمعی از ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد کاهش و در میانگین دراز مدت ۱۹ درصد کاهش داشته که این امر بیانگر این موضوع است که ما در حال‌حاضر به لحاظ بارندگی  از شرایط مطلوبی برخوردار نیستیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تصریح کرد: براساس آمار دراز مدت حدود ۱۳.۲میلیارد متر مکعب آب ناشی از بارش داریم که از این میزان ۴.۸۵ درصد آن تبدیل به روان آب شده و ۷.۴میلیارد متر مکعب آن تبدیل به تبخیر می‌شود.

وی اضافه کرد: آمارهای انجام شده در ۳ سال گذشته نشانگر آن است که بارش در استان ۳ درصد کاهش و تلفات ناشی از تبخیر نیز ۷ درصد افزایش داشته است که افزایش دما و تغییر رژیم بارش عامل اصلی افزایش تلفات است.

خرم‌، حجم کل مخازن آبی سدهای استان کردستان را حدود ۲.۵ میلیارد متر مکعب دانست و گفت: متوسط میزان آب مصرفی تجدیدپذیر در استان کردستان ۲۵ درصد بوده این در حالی است که در سطح کشوری ۸۰ درصد از آب تجدیدپذیر استفاده می‌شود که این در نوع خود فاجعه‌بار است.

به گفته وی، کل آب مصرفی ما در استان کردستان یک هزار و ۶۶ میلی‌متر مکعب است که ۸۰ درصد آن در بخش کشاورزی، ۷۱درصد در بخش صنعت و ۱۳ درصد برای شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرم دل تاکید کرد: اگر ما بخواهیم روش بهینه‌ای در مصرف آب داشته باشیم باید آب مصرفی در بخش کشاورزی را تا حدی کاهش و سعی کنیم این میزان آب را در حوزه صنعتی مصرف کنیم همچنین در کشورهای اروپایی بیشترین آب مصرفی در بخش صنعت است.

به گفته وی یکی از مزایای استان کردستان منابع آب‌های سطحی در استان است که متاسفانه از منابع زیرزمینی بیشترین بهره‌برداری را داریم که این سیاست غلط سبب از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان خاطرنشان کرد: به استثنای شهر سنندج شهرهای سقز، بانه و تمامی شهرستان‌های استان آب شرب خود را از طریق منابع آب‌زیرزمینی تامین می‌کنند که همین امر سبب آسیب‌پذیری سفره‌های آب زیرزمینی و تامین آب شرب به لحاظ کمی و کیفی خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی سبب فرسایش و فرونشست خاک می‌شود این اسیب در حالی است که با بازگشت شرایط مطلوب آبخوان‌ها قدرت احیای خود را از دست می‌دهند.