۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مهم‌ترین فاکتورهای پایداری صنعت پتروشیمی کشور/ زنجیره ارزش استایرن مونومر تکمیل می‌شود

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۲
کد خبر: 401148
مهم‌ترین فاکتورهای پایداری صنعت پتروشیمی کشور/ زنجیره ارزش استایرن مونومر تکمیل می‌شود

تداوم تولید اقتصادی،‌ حفظ محیط زیست و توجه به جامعه پیرامون از عوامل اصلی پایداری صنعت پتروشیمی محسوب می‌شوند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ مدیرعامل پتروشیمی پارس روز گذشته در جمع خبرنگاران بر ضرورت توسعه پایدار صنعت پتروشیمی تاکید شد. مسعود حسنی، مدیرعامل این شرکت در خصوص فاکتورهای مهم توسعه پایدار گفت: تداوم تولید اقتصادی،‌ حفظ محیط زیست و توجه به جامعه پیرامونی سه عامل تاثیرگذار بر توسعه پایدار صنعت مهم پتروشیمی را تشکیل می‌دهند.

 

وی در ادامه افزود: از همین رو برای توسعه در آینده باید سرمایه‌گذاری را هم راستا با تامین خوراک انجام دهیم که مطالعاتی در این زمینه انجام شده که به زودی به اطلاع خواهد رسید.

 

حسنی در مورد تکمیل زنجیره ارزش محصول استایرن مونومر نیز گفت: در تلاشیم تا واحدی تاسیس کنیم که متعلق به پتروشیمی پارس باشد تا علاوه بر تولید پلی استایرن‌های معمولی، ‌محصول جدیدی با ارزش افزوده بیشتری در کشور تولید شود و سود ۶ هزار میلیارد تومانی سالانه پتروشیمی پارس را به ۱۰ هزار میلیارد تومان برساند.

مدیرعامل پارس با اشاره به اینکه می‌خواهیم یک زنجیره پلی پروپیلن را نیز جلو برویم، ‌گفت: در استایرن نیز در شاخه‌های جدید پیش خواهیم رفت تا محصولاتی که در کشور تولید نمی‌شود و از طریق واردات تامین می‌شود را بسازیم. اکنون زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی کمتر از ۱۰ درصد در داخل کشور تولید می‌شود و اکثرا خام فروشی می‌کنیم.

حسنی به شدیدتر شدن تحریم‌ها در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ اشاره و تصریح کرد: تولید و صادرات این شرکت با وجود شدیدتر شدن تحریم‌ها نسبت به‌مدت مشابه پارسال افزایش داشته و فقط صادرات شرکت در هشت ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۲۱.۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید استایرن منومر ۷ درصد و اتیل بنزن پتروشیمی پارس ۲۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: برنامه این شرکت این است که در یک سال آینده (پایان ۹۹) به ۲۵ درصد افزایش ظرفیت در تولید استایرن منومر برسیم.

گفتنی است عملکرد ۶ ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که  در تولید اتان ۶ درصد،‌ اتیل بنزن ۱۷ درصد و استایرن منومر ۲۰ درصد افزایش در پتروشیمی پارس به ثبت رسیده است.

حسنی با اشاره به اینکه برای حفظ زنجیره ارزش در منطقه، با پتروشیمی‌های همجوار برای مصرف خوراک هماهنگی انجام شده،‌ افزود: همچنین با مجتمع گاز پارس جنوبی برای ذخیره‌سازی و فروش هماهنگ، اقداماتی انجام شده و بخشی از تولیدات پروپان و بوتان نیز برای افزایش ارزش حرارتی،‌ به شبکه گاز سراسری تزریق می‌شود.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی پارس، ‌در شش ماهه اول سال ۹۸، افزایش تولید ۱۰ درصدی به ثبت رسیده و این در شرایطی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ‌شدت تحریم‌ها بیشتر شده است. همچنین صادرات استایرن منومر به عنوان یکی از محصولات اصلی پتروشیمی پارس در ۸ ماهه اول امسال، ‌۲۱.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد و اگر این تحریم‌ها نبود به جای ۲۱.۵ درصد به ۸۰ درصد افزایش صادرات می‌رسیدیم.