۰ نفر

۱۱۰ میلیون مترمکعب سهم خراسان رضوی از آب سواحل چابهار

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۹:۴۴
کد خبر: 385919
۱۱۰ میلیون مترمکعب سهم خراسان رضوی از آب سواحل چابهار

ظرفیت کل انتقال آب در قالب طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های شرقی کشور ۴۰۰ میلیون مترمکعب پیش بینی شده که سهم خراسان رضوی از این حجم ۱۱۰ میلیون مترمکعب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به استانهای مرزی شرق کشور روز دوشنبه با بیان این مطلب گفت: سهم استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران از این آب ۲۲۸ میلیون مترمکعب و سهم خراسان جنوبی نیز ۶۰ میلیون مترمکعب خواهد بود.

وی افزود: مجوز تخصیص ظرفیت و سهم آب انتقالی از دریای چابهار به استانهای شرقی کشور ۲۰ شهریور ماه امسال توسط وزارت نیرو اعلام شد که این مجوز به عنوان سند اجرای عملیاتی پروژه محسوب می شود.

وی ادامه داد: ۳۵۰ هکتار زمین در منطقه "رمین" واقع سواحل مکران با کمترین اثرات زیست محیطی جهت فرایند آب گیری از دریا و تصفیه و شیرین سازی انتقال آب از دریای چابهار به سه استان شرقی کشور شناسایی شده و در حال نقشه برداری و آماده سازی است.

مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به استان های مرزی شرق کشور گفت: هم اکنون مقدمات اولیه تحویل گیری و نقشه برداری  زمین یاد شده از سواحل چابهار که مجوز فنی برداشت دریایی دارد انجام شده است.

وی افزود: پس از اخذ و تکمیل مجوزهای ظرفیت انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های شرقی کشور و مجوز ارزیابی زیست محیطی این طرح، شرکت بخش خصوصی (تابش) برای تسطیح  زمین و فرایند شروع آبگیری از دریا و شیرین سازی اقدام خواهد کرد.

او اضافه کرد: جلسه نهایی ارزیابی زیست محیطی انتقال آب از سواحل چابهار تا یک هفته آینده برگزار خواهد شد و بر این اساس سازمان محیط زیست کشور بحث ارزیابی زیست محیطی کل پروژه شامل آب گیری از دریا، آب شیرین کن و خط انتقال آب از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را بر عهده دارد.

مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به استان های مرزی شرق کشور گفت: مدت زمان اجرای این پروژه تا مقصد نهایی یعنی استان خراسان رضوی  بین ۶ تا هشت سال پیش بینی شده است و این در حالی است که خط  انتقال آب به هر استان برسد قادر است آب مورد نیاز آن منطقه را تامین کند.

وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده در سال نخست اجرای پروژه انتقال آب از  سواحل چابهار به شرق کشور، این طرح قادر است بخشی از آب مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان را تامین کند.

وی اضافه کرد: کل فرایند شیرین سازی و اجرای خط انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور توسط  شرکت "تابش" هلدینگ متشکل از ۹ شرکت سرمایه گذاری انجام می شود و شرکت هلندی bos witeveen و شرکت مشاور طوس آب مسئولیت مطالعات فنی بخش شیرین سازی آب را بر عهده دارند.

او ادامه داد: طبق برآوردها قیمت تمام شده برای هر متر مکعب آب تولید شده در سواحل مکران هشت دهم دلار پیش بینی شده است که هر چه قدر این طرح با اجرای خط انتقال به سمت شرق کشور و استان خراسان رضوی پیش برود هزینه آن بیشتر شده و در مشهد به ۳.۲ دلار برای هر متر مکعب آب می رسد.

مطالعات اجرای پروژه خط انتقال آب از سواحل چابهار به استان های شرق کشور در سال ۱۳۹۶  توسط شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی به نمایندگی از وزارت نیرو آغاز شد.

کل هزینه اجرای این طرح بزرگ با سرمایه گذاری بخش خصوصی ۳.۹ میلیارد دلار پیش بینی شده است.