۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت کمی از روند نزولی فاصله گرفت/ آثار جنگ تجاری در ذخایر نفت آمریکا

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۹
کد خبر: 376770
نفت کمی از روند نزولی فاصله گرفت/ آثار جنگ تجاری در ذخایر نفت آمریکا

قیمت انواع نفت خام در پی کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا از مدار نزولی خارج شد و رشد یک دلاری را تجربه کرد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در سومین روز معاملاتی هفته جاری، شاخص انواع نفت خام با رشد قیمت روبرو شد. این تغییر جهت روند قیمتی نفت در پی امیدواری به کاهش تنش تجاری آمریکا و چین و همچنین افت قابل ملاحظه ذخایر نفت امریکا رخ داد.

در این میان هر بشکه نفت خام برنت با 1.3 دلار افزایش در آستانه ورود به کانال 60 دلاری قرار دارد. این در حالی است که در طول هفته گذشته نفت برنت چندین بار برای صعود با بالای 60 دلار تلاش کرده بود اما به دلیل عوامل بنیادی تضعیف کننده قیمت، دور از انتظار است که شاخص برنت بتواند در محدوده 60 دلار تثبیت شود.

شاخص نفت وست تگزاس اینترمیدیت اما به دلیل افت قابل توجه ذخایر نفت آمریکاف با رشد بیشتری روبرو شد. تا این لحظه هر بشکه نفت WTI با 1.18 درصد رشد به عدد 55 دلار و 58 سنت رسیده که اندکی با سقف قیمت هفته گذشته فاصله دارد.

گفتنی است با کاهش واردات نفت از سوی آمریکا، یک موسسه مطالعاتی در این کشور پیش بینی کرده که میزان ذخایر نفت خام آمریکا 11.1 میلیون بشکه افت را تجربه کند. این در حالی است که تحلیلگران انتظار کاهش تنها 2 میلیون بشکه ای را می کشیدند.

از سوی دیگر امروز اوپک ضمن انتشار گزارشی از پایبندی 159 درصدی اعضای این مجمع به برنامه کاهش تولید خبر داد. البته با کاهش سهم اوپک در بازارهای جهانی نفت به زیر 30 درصد، چندان جای امیدواری نخواهد بود که ادامه روند کاهش تولید از سوی این گروه بتواند قیمت نفت را در کوتاه مدت افزایش دهد.

اما نکته قابل تامل اینکه همچنان سمت عرضه کننده نفت با تهدید افزایش بی رویه تولید دست و پنجه نرم می کند. طبق آخرین اخبار، کنیا اولین محموله نفت خود را روز گذشته صادر کرد. از سوی دیگر سریلانکا نیز در نظر دارد تا به کشور تولیدکننده و صادرکننده نفت در آینده نزدیک تبدیل شود. سریلانکا که در حال حاضر هیچ نفتی تولید نمی کند، امیدوار است تولید نفت و گاز طبیعی خود را در ۲۰۲۳ آغاز کند.

22

23