۰ نفر

رکوردها در «شنفت» بازهم جابجا شد/عملکرد درخشان و تقسیم سود حداکثری

۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۲
کد خبر: 356213
رکوردها در «شنفت» بازهم جابجا شد/عملکرد درخشان و تقسیم سود حداکثری

درحالی شرکت نفت پارس در دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ موفق به‌کسب سود خالص ۳ هزار و ۲۳۳ میلیارد و ۸۲ میلیون ریالی شده است که این رقم رشد ۲۰۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 96 نشان می‌دهد.

یکشنبه هفته جاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت نفت پارس با حضور ۸۹.۳ درصدی سهامداران برگزار شد. در این مجمع به اهم موارد مطرح شده در خصوص میزان فروش و سودآوری پرداخته شد.

رشد سه برابری سود در عین چالش‌ها

در ابتدا حمیدرضا خلیلی، مدیرعامل شرکت نفت پارس، با اشاره به چالش‌های عدیده سال ۹۷ که صنعت روانکاری با آن مواجه بود، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، سیاست‌های ارزی دولت و افزایش شدید نرخ ارز بود که این نوسانات، حواشی پُررنگی را برای شرکت‌های روانکاری بوجود آورد. همچنین موضوع برجام و تاثیر آن بر فضای کسب و کار سبب شد تا مقررات و بخشنامه‌های متعددی از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی صادر شود.

وی در ادامه به موضوع نرخ خوراک پرداخت و گفت: یکی دیگر از چالش‌های شرکت نفت پارس در سال گذشته، آزادسازی نرخ خوراک پالایشگاه‌های روانکاری بود که ارز تخصیص یافته به خوراک از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تغییر یافت. در این بین همچنین در سال گذشته شاهد حذف ارز دولتی تخصیص یافته به خرید افزودنی‌ها بودیم که تاثیر قابل توجهی بر عملکرد مالی شرکت داشت.

اصلاح ساختار با حذف فروش‌های اعتباری

مدیرعامل در ادامه به میزان فروش و سودآوری شرکت نفت پارس اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اقدامات صورت پذیرفته در بخش فروش شرکت، حذف تمام فروش‌های اعتباری بود که موجب کاهش چشمگیر هزینه های مالی شرکت شد.. همچنین در اثر تلاش‌های انجام شده برای کاهش دوره وصول مطالبات، این دوره از ۱۶۶ روز در سال ۹۵ به ۷۸ روز در سال ۹۷ کاهش یافت.

رکوردها چگونه جابجا شد؟

مدیرعامل شرکت نفت پارس در مهمترین بخش سخنان خود با تاکید بر ثبت رکوردهای جدید در بخش فروش و سودآوری «شنفت» گفت: در سال ۹۷ که جشن ۶۰ سالگی نفت پارس با شعار «۶۰سال در اوج» برگزار شده و محصولات جدید شرکت معرفی شد، به رکوردهای جدیدی در فروش و سودآوری دست یافتیم. قابل ذکر است در سال ۹۷ بالغ بر ۳۰۳ میلیون لیتر خوراک دریافت کردیم که بالاترین میزان در طول سال‌های اخیر بود. در نتیجه این موضوع شاهد افزایش مقدار تولید به میزان ۱۷۷ میلیون لیتر انواع روغن بودیم که بالاترین میزان تولید شرکت نفت پارس از بدو تاسیس تاکنون بوده است.

وی در مورد رکورد سودآوری در سال ۹۷ گفت: سود خالص شرکت در  سال ۹۶ بالغ بر یک هزار و ۷۰ میلیارد ریال بود که این عدد با رشد ۲۰۲ درصدی در سال جاری به رقم ۳ هزار و ۲۳۳ میلیارد و ۸۲ میلیون ریال افزایش یافت.

خلیلی در پایان به تشریح اهم اقدامات صورت پذیرفته در نفت پارس برای سال گذشته پرداخت و گفت: علاوه بر دستیابی به تولید بیش از ۱۷۷ میلیون لیتر روغن در سال گذشته، تعمیرات اساسی واحدهای فرآیندی پس از هشت سال با استفاده از توان داخلی شرکت، نصب تجهیزات جدید فرآیندی و افزایش ۱۰ درصدی تولید در واحد مومگیری، تامین مواد اولیه با حداکثر توان و طراحی برنامه جدید فروش محصولات از دیگر فعالیت‌های صورت پذیرفته در نفت پارس است.

 FLOW MAX در اوج فروش و سودآوری

مدیرعامل نفت پارس در پاسخ به سوالی در خصوص میزان فروش محصول جدید این شرکت با نام تجاری FLOW MAXگفت: ما با تولید این محصول منحصر به فرد در کشور، تلاش کردیم تا خلا حضور روغن موتور با کیفیت را پُر کنیم. از این رو با بهره‌گیری از بالاترین فن‌آوری‌های روز دنیا روغن FLOW MAX را به بازار عرضه کردیم. اما نکته جالب توجه، فروش خیره‌کننده این روغن موتور در بازار بود که چندین برابر بیشتر از پیش‌بینی‌ها صورت پذیرفته و توانست در صدر قرار بگیرد.

بازده دو برابری سرمایه‌گذاری در پارسیان سپهر 

در ادامه این مجمع، پرویز راحت، مدیرعامل شرکت توسعه انرژی تدبیر، توضیحاتی در خصوص پروژه در دست احداث به نام «پالایشگاه پارسیان سپهر» که نفت پارس ۲۰ درصد سهام این مجموعه را داراست بیان کرد. وی با ابراز امیدواری نسبت به پایان پروژه ساخت این پالایشگاه تا اواخر سال ۹۸ گفت: در صورت بهره‌برداری از این پروژه، شرکت نفت پارس بازده دو برابری از سرمایه‌گذاری در این پالایشگاه کسب خواهد کرد.

کام‌سهامداران شیرین‌تر شد

در پایان نوبت به بحث تقسیم سود رسید که سهامدار عمده با پیشنهاد تقسیم سود حداکثری به میزان ۲۳۰ تومان( 90 درصد)، کام سهامداران را شیرین‌تر کرد.

WhatsApp Image 2019-05-28 at 05.17.59