۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد تقاضا و کاهش عرضه طلای سیاه/ سیگنال‌های مصرف جهانی نفت مبهم است

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۱۲
کد خبر: 346473
رشد تقاضا و کاهش عرضه طلای سیاه/ سیگنال‌های مصرف جهانی نفت مبهم است

براساس گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی، در حالی که تقاضای نفت در سه ماهه دوم سال 2019 رشد خواهد داشت، در همین مدت عرضه نفت نیز کمتر خواهد بود.

اقتصادآنلاین-لیلامیبان؛ آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است که بازارهای جهانی نفت به دلیل کاهش شدید تولید عربستان و ونزوئلا محدودتر خواهند شد و سیگنال های مبهمی درباره چشم انداز مصرف و سطح موجود نفت وجود دارد.

در گزارش ماهانه آژانس، تقاضای جهانی نفت بدون تغییر و به میزان یک میلون و 400 هزار بشکه در روز حفظ، اما در عین حال هشدار داده است که ریسک های کنونی بازار نزولی است و پیش بینی کرده است که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی عرضه نفت کمتر خواهد بود.

با افزایش قیمت نفت به بالاتر از 70 دلار در هفته های گذشته در مقایسه با قیمت 50 دلاری آن در پایان سال 2018، آژانس اعلام کرده است که قیمت ها حتی بیشتر از این نیزخواهد شد.

تقاضای نفت در ماه‌های ژانویه تا فوریه 410 هزار بشکه در روز رشد خالص به نسبت مدت مشابه سال قبل داشته است. در حالی که تقاضا در چین، هند و آمریکا در ژانویه و فوریه یک میلیون بشکه در روز افزایش داشته است، آژانس بین المللی انرژی تاکید کرده است که این میزان برای کشورهای عضو همکاری های اقتصادی متفاوت بوده است؛ مجموع تقاضای کشورهای عضو همکاری های اقتصادی در سه ماهه چهارم سال 2018، 300هزار بشکه کاهش داشته است که اولین کاهش پس از سال 2014 محسوب می شود.

آژانس اعلام کرده است که این کاهش در سه ماهه اول سال 2019 نیز به علت تضعیف شرایط اقتصادی بعضی کشورهای اروپایی و مهمتر از همه به دلیل مساله برگزیت کاهش داشته باشد.

براساس این گزارش عرضه جهانی نفت در ماه مارس به دلیل کاهش تولید اوپک و بویژه ونزوئلا، 340 هزار بشکه در روز کمتر شده است. تولید اوپک در ماه مارس 550 هزار بشکه در روز کاهش و به 30 میلیون و 100هزار بشکه در روز رسید که 2 میلیون و 200هزار بشکه کمتر از زمان آغاز توافق کاهش تولید در ماه نوامبر است.

بیشترین کاهش در بین اعضای اوپک  متعلق به عربستان بوده است. سعودی ها به پایین ترین میزان تولید در دو سال گذشته رسیده اند که یک کاهش 153درصدی را نشان می دهد. تولید عربستان سعودی با کاهش 320هزار بشکه در روز به 9 میلیون و 820 هزار رسید. براساس این گزارش، احتمالا تولید آوریل سعودی ها نیز در همین سطح باقی بماند و صادرات آنها نیز به میزان چشمگیری کاهش یابد.

در عین حال تولید ونزوئلا در ماه مارس بازهم بدتر شده است و 870هزار بشکه در روز در ماه مارس کاهش داشته که نسبت به ماه قبل نیز 1 میلیون و 140هزار بشکه کمتر است.

همچنین با توجه به اینکه تولید اعضای غیراوپک در سه ماهه دوم سال 2019، سرعت رشد تولید بالاتر رود. درحالی که  چشم انداز عرضه در آمریکا به دلیل کاهش فعالیت های حفاری در آغاز سال و تخصیص بو.دجه های سرمایه ای کم، ضعیف تر خواهد بود.

با توجه به گزارش آژانس که نشان دهنده کاهش عرضه و افزایش تقاضا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی است، آیا قیمت های جهانی روند صعودی خود را حفظ و به کانال 80 دلاری خواهد رسید؟

انرژی