۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایبندی فراتر از انتظار بر نشست‌157 اوپک/ استراتژی‌های ترامپ تاثیر ندارد

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 339057
پایبندی فراتر از انتظار بر نشست‌157 اوپک/ استراتژی‌های ترامپ تاثیر ندارد

تولید نفت اوپک در ماه فوریه ، 300 هزار بشکه بیشتر در مقایسه با ژانویه کاهش یافته و کاهش تعریف شده در ماه دسامبر را 101 درصد محقق کردند.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ تولید اوپک در فوریه به پایین ترین سطح در چهار سال گذشته رسید که عمدتا نتیجه کاهش تولید عربستان سعودی و متحدانش در حاشیه خلیج فارس بوده است.

رویترز که با نظرسنجی از بازار، اطلاعات حمل و نقل، منابع شرکت های نفتی و شرکت های مشاور به تخمین میزان نفت تولید شده پرداخته اعلام کرد، تولید نفت اوپک در ماه فوریه ، 300 هزار بشکه بیشتر در مقایسه با ژانویه کاهش یافته و به رقم 30 میلیون و 680 هزار بشکه در روز رسیده که این رقم کمترین میزان تولید اوپک از فوریه 2015 بوده است.

عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده بود کاهش تولید را به مرز 9 میلیون و 800 هزار بشکه در ماه مارس می رساند که 500 هزار بشکه بیشتر از سهم توافقی در نشست اوپک پلاس است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، ماه گذشته اعلام کرد این کشور در مارس صادرات نفت خام خود را نیز کاهش خواهد داد و به رقم 6 میلیون و 900 هزار بشکه در روز می رساند که یک کاهش 1میلیون و 300 هزار بشکه ای در صادرات محسوب می شود.

11 عضو اوپک در ماه فوریه 101 درصد کاهش تعریف شده در ماه دسامبر را محقق کردند. از سوی دیگر تولید ونزوئلا که معاف از توافق اوپک پلاس بود نیز کاهش یافت، در حالی که ایران در مقایسه با دسامبر صادرات خود را افزایش داد.

آمار رسمی اوپک نشان می دهد که مجموع تولید نفت آنها در ژانویه  797 هزار بشکه در روز کاهش یافته است، عربستان سعودی 350 هزار بشکه در روز کاهش تولید داشته است و کویت و امارات متحده عربی نیز تولید را کاهش داده اند. تولید ونزوئلا نیز 59 هزار بشکه در روز کاهش و تنها به یک میلیون و 106 هزار بشکه در روز رسیده است.

قیمت نفت در هفته گذشته با انتشار توییت ترامپ که نارضایتی خود از افزایش قیمت نفت و کاهش تولید اوپک را اعلام کرده بود، کاهش پیدا کرد، اما اعضای اوپک از جمله بارکیندو، دبیرکل اوپک و خالدالفالح وزیر انرژی عربستان بر مواضع خود درباره کاهش تولید تاکید کردند. به نظر می رسد اعضا اوپک بر تصمیم خود درباره کاهش تولید مصمم هستند و استراتژی های مختلف ترامپ درباره صرف نظر کردن از این اقدام تاثیر چندانی نداشته باشد.