۰ نفر

اسدالله قره‌خانی در آستانه نشست اوپک مطرح کرد:

بازه قیمتی ۶۰ تا ۷۰دلار مطلوب ایران/ سیگنال مثبت نشست اوپک به بازار

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۷:۴۳
کد خبر: 319657
بازه قیمتی ۶۰ تا ۷۰دلار مطلوب ایران/ سیگنال مثبت نشست اوپک به بازار

بازار جهانی نفت در هفته‌های گذشته، با کاهش بی‌وقفه قیمت‌ها مواجه بوده است. پس از اعلام ترامپ مبنی بر تحریم فروش نفت ایران، عربستان در راستای سیاست‌های ضدایرانی، به افزایش چشمگیر تولید و عرضه پرداخت؛ در کنار آن، آمریکا و روسیه نیز با افزایش تولیدات خود و عرضه آن به خریداران بین‌المللی سبب بروز بحران در حوزه نرخ نفت شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در همان زمان، مقامات ایران، نسبت به مازاد عرضه در بازار و کاهش ذخایر انرژی جهان، هشدار داده و تخطی عربستان و روسیه از توافق گذشته اوپک مبنی بر حفظ سقف موجود را گوشزد کردند. به‌رغم پیش‌بینی‌ها، قیمت نفت در هیچ نقطه‌ای ثابت نماند و همچنان با نوسان‌های افزایشی اندک، سیر «نزولی» خود را طی می‌کند. در پی تداوم این روند، اعضای اوپک و تولیدکنندگان همکار این سازمان، خواهان کاهش مجدد سقف تولید شدند؛ قرار است وزرای نفت اوپک و غیراوپک طی نشستی در روزهای پنجشنبه و جمعه همین هفته، به تحلیل بازار نفت پرداخته و برای کاهش سقف تولید توافق کنند؛ اگرچه نماینده ایران در اوپک، حصول این توافق را دور از انتظار خوانده، اما اسدا... قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ابراز امیدواری کرده است به‌رغم خروج قطر و بالاگرفتن اختلافات سیاسی میان اعضا، این نشست بتواند به تنظیم قیمت نفت کمک کند. او تاکید می‌کند چنانچه کشورها به رعایت سقف اوپک مقید باشند، به‌طور خودکار، پیامی به بازار جهانی نفت و خریداران ارسال می‌کنند و همین امر می‌تواند نقش مثبتی در افزایش قیمت نفت ایفا کند. گفت‌وگو ‌با اسدا... قره‌خانی را در ادامه می‌خوانید.

‌اواخر هفته جاری نشست کشورهای اوپک و غیراوپک برای تنظیم بازار نفت برگزار می‌شود؛ با کاهش 35درصدی قیمت نفت از زمان تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حتی کشورهایی که با ذوق‌زدگی به افزایش تولید روی آورده بودند نیز نگران فروش نفت خود با قیمت پایین شده‌اند. آیا ممکن است سقف تولید دوباره به توافق سال2016 میلادی بازگردد؟

افزایش سقف کنونی، تصمیم اوپک نبوده است. عربستان و روسیه و تاحدودی عراق، توافق را رعایت نکرده و سقف تولیدات خود را افزایش دادند و بازار را اینچنین متلاطم کردند. آسیب‌های این افزایش تولید هم ابتدا به خود آنها وارد می‌شود. در نشست پنجشنبه و جمعه اوپک، حتما پیرامون این موضوع صحبت خواهد شد؛ اگر منطقی و عاقلانه تصمیم‌گیری شود باید این امر در نظر گرفته شود. تصمیمات در اوپک بر مبنای اجماع است و همه کشورها باید با یک تصمیم موافق باشند. به‌تازگی قطر هم اعلام کرده است که در ابتدای سال میلادی جدید از اوپک خارج می‌شود؛ با توجه به اختلافات قطر و عربستان، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نهایتا این جلسه به چه سرانجامی می‌رسد. من هم شخصا به همراه وزیر نفت در این جلسه شرکت خواهم کرد و امیدوار هستم که اوپک بتواند در این نشست تصمیم مناسبی بگیرد تا قیمت نفت واقعی شده و از سقوط آن جلوگیری شود.

‌سقف مورد انتظار ایران برای تولید چه میزان است؟

سقف تولید قبلی ما که همان بالای دومیلیون بشکه در روز بود، با توان تولیدی ما از لحاظ فنی، مدیریتی، سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها سازگار است. لیکن بحث تحریم‌هاست که مشکلاتی را ایجاد کرده اما انتظار ما این است که بر اساس همان سقف قبلی پیش برویم و همان میزان فروش داشته باشیم. این سهمیه، سقف توافقی اوپک بوده است. اما از لحاظ قیمتی نیز عمدتا بیان می‌شود که بین 60 تا 70دلار برای هر بشکه نفت، قیمت مناسبی ا‌ست؛ چرا که اگر این قیمت بخواهد افزایش زیادی داشته باشد، محتمل است که تولیدات نفت به‌صورت غیرمتعارف، اقتصادی شود و با مازاد عرضه و کاهش دوباره قیمت نفت مواجه شویم. علاوه بر این، اگر قیمت نفت هر اندازه افزایش پیدا کند، یقینا سرمایه‌گذاری در نفت بیشتر خواهد بود و بازار شرکت‌های بزرگ رونق پیدا خواهد کرد و حتما تجهیزات نفتی نیز افزایش قیمت خواهند داشت. در نتیجه، افزایش قیمت نفت به صورت غیرمتعارف، سبب افزایش قیمت فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌برداری، تجهیزات، قراردادها و مدیریت‌ها خواهد شد. بنابراین قیمت نفت در بازه 60 تا 70دلار، منطقی خواهد بود.

‌رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده است که کشورش از نرخ 60دلار برای هر بشکه، راضی خواهد بود؛ با توجه به اینکه 60دلار، کف قیمتی است که به آن اشاره کردید، این نرخ تا چه حد برای ایران راضی‌کننده به نظر می‌رسد؟

هر اندازه نفت گران‌تر باشد به نفع ماست؛ با توجه به کاهش فروش ایران به سبب تحریم‌ها، اگر بتوانیم قیمت‌ها را افزایش دهیم، می‌تواند کاهش صادرات ما را جبران کند. اما بازار هم کاملا در دست ما نیست و ما نیز یک تولیدکننده بزرگ نفت در جهان مانند آمریکا یا روسیه و عربستان نیستیم. حتی اکنون فروش نفت عراق هم به مراتب از ما بیشتر است. اما اگر قیمت در سقف این بازه یعنی 70دلار باشد برای ما مطلوب‌تر خواهد بود.

‌پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، عربستان اعلام کرده بود که مشتاقانه، جای خالی ایران در بازار نفت را پر خواهد کرد؛ در همین راستا، در ماه‌های گذشته شاهد افزایش تولید و عرضه نفت توسط این کشور بوده‌ایم. اما به‌تازگی اعلام کرده است که در ماه جاری، تولیدات خود را 500هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد. شما این چرخش سیاست نفتی عربستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ادعایی که عربستان در مرحله اول انجام داد، در راستای سیاست‌های آمریکا بود که اعلام کرده بود از سیزدهم آبان امسال، صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند؛ برای جلوگیری از شوک به بازار جهانی نفت، عربستان وارد بازی شد. قاعدتا کشورها دارای ذخایر نفتی داخل مرزهای سرزمینی و خارج از آن و حتی به صورت سیار هستند. عربستان می‌توانست 500هزار بشکه را در راستای سیاست‌های آمریکا برای کوتاه‌مدت تامین کند. اما زمانی که دیدند آمریکا نتوانست سیاست صفرکردن صارات نفتی ایران را عملی کند و حتی مجبور شد به برخی کشورها معافیت نفتی بدهد، اینجا بود که عربستان هم به دلیل محدودیت ظرفیت، به این سیاست روی آورد؛ چراکه نمی‌توانستند در بلندمدت دوام بیاورند. یک بخشی به این دلیل است که آنان در واقع از حداکثر تولید خود استفاده می‌کنند و این مانور نمی‌تواند بلندمدت باشد. البته باید در نظر گرفت که آنها هم مشکلات اقتصادی خود را دارند و سیاست‌‌های اشتباه آنان در سطح منطقه، هزینه‌های زیادی را به آنان تحمیل می‌کند. عربستان در حقیقت از ذخایر خود در این مدت استفاده کرده است و نمی‌تواند این روش را ادامه دهد و از طرف دیگر نیز به دلیل هزینه‌های زیاد با کسری بودجه مواجه است؛ این عوامل دست به دست هم دادند تا شاهد عقب‌نشینی عربستان از این سیاست نفتی باشیم.

‌با توجه به موضع کشورهای مختلف که غالبا به کاهش تولید تمایل دارند، به نظر شما نشست آتی، تا چه میزان می‌تواند موفقیت‌آمیز بوده و دورنمای روشنی را برای بازار نفت ترسیم کند؟

چنانچه کشورهایی که حدود یک‌میلیون و 500هزار بشکه، افزایش تولید داشته‌اند، به رعایت سقف اوپک مقید باشند، به طور خودکار، پیامی به بازار جهانی نفت و خریداران ارسال می‌کنند و همین امر می‌تواند نقش مثبتی در افزایش قیمت نفت ایفا کند. به نظر می‌رسد تمامی کشورها در این نشست شرکت کنند؛ پیش از این نیز روسیه به صورت مکتوب اعلام کرده بود که آماده همکاری با تصمیم‌های اوپک است. امیدواریم که همه این عوامل دست به دست هم دهند تا نفت بتواند قیمت واقعی خود را پیدا کند.