۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قطر رفتنی شد/ خروج از اوپک به بهانه تمرکز بر گاز

۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۳
کد خبر: 319175
قطر رفتنی شد/ خروج از اوپک به بهانه تمرکز بر گاز

سعید الکعبی وزیر انرژی قطر: از ژانویه 2019 قطر از سازمان کشورهای تولید کننده نفت اوپک خارج می‌شود. تصمیم خارج شدن از اوپک پس از آن گرفته شد که قطر به دنبال راه هایی برای گسترش نقش بین المللی خود و برنامه ریزی استراتژی بلندمدتش برای تمرکز بر صادرات گاز بود.

به گزارش اقتصادآنلاین شبکه تلویزیونی الجزیره امروز دوشنبه اعلام کرد که قطر قصد دارد از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج شود. به گفته وزیر این تصمیم در راستای راهبرد طولانی مدت دوحه برای بهبود نقش بین‌المللی این کشور صورت می گیرد. وی افزود: با این وجود قطر همانند سایر کشورهای غیر عضو اوپک به تعهدات این سازمان پایبند خواهد ماند.

همچنین امروز وزیر نفت عمان در یک نشست خبری در خصوص اجلاس هفته آینده اوپک گفت:  توافق اوپک برای کاهش تولید نفت قطعی است. به گزارش رویترز، محمد بن حمد الرمحی، وزیر انرژی عمان که کشورش عضو اوپک نیست، در روز یکشنبه گفت که به نظر او بین تولیدکنندگان نفت اوپک توافق وجود دارد که تولید نفت باید کاهش یابد .او در پاسخ به این سوال که آیا اعضای اوپک توافق نظر دارند یا نه گفت:« به نظر من جواب مثبت است. ما همه از منافع کاهش تولید بهره مند می شویم» .

الرمحی اضافه کرد عمان آماده است به هر تصمیمی که اوپک و متحدانش هفته آینده در مورد کاهش تولید نفت می گیرند، بپیوندد. «البته ما همیشه قهرمان کاهش تولید بوده ایم» .

از این رو امیدواری ها به کاهش تولید اوپک پُررنگ تر شده است. گفتنی است وزرای نفت کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در روز سه‌شنبه در وین دیدار می کنند و پس از آن مذاکره ای با تولیدکنندگان نفت غیر عضو اوپک دارند .