۰ نفر

آذربایجان و ایران به دنبال افزایش همکاری در حوزه انرژی

۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۱۵
کد خبر: 153029
آذربایجان و ایران به دنبال افزایش همکاری در حوزه انرژی

آذربایجان و ایران به عنوان دو همسایه با ذخایر غنی از انرژی، به دنبال افزایش همکاری‌ خود در این حوزه از طریق ساخت نیروگاه‌های مشترک هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مدیرکل بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نیرو در آذربایجان اعلام کرد: ساخت نیروگاه‌های مشترک توسط ایران و آذربایجان ثبات انرژی و همچنین پتانسیل صادرات دو کشور را افزایش می‌دهد. 

وی در سخنان خود بر لزوم آغاز اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه مشترک بین دو کشور تاکید کرد.

اتیبار پیرودیف مدیر شرکت اورژی اس دی آذربایجان که بزرگ‌‌ترین تولیدکننده نیرو در این کشور محسوب می‌شود، افزود: این پروژه مشترک برای هر دو کشور بسیار مهم بوده و باید با سرعت بیشتری صورت گیرد. پیش‌تر مجلس ایران نیز طرح پروژه مشترک ساخت نیروگاه بین ایران و آذربایجان را مورد تایید قرار داده است. قرار است، این نیروگاه‌های هیدروالکتریک در مرز آبی عرب ساخته شوند. در ماه دسامبر سال 2015 ایران و آذربایجان تفاهم‌نامه همکاری در 12 حوزه اقتصادی را به امضا رساندند. این توافقات چشم‌اندازهای مثبتی را برای همکاری دو کشور در حوزه‌های اقتصادی به ویژه انرژی پیش روی دو کشور قرار خواهد داد. این توافقات شامل ساخت چند نیروگاه در سدهای خداآفرین و ویزگالاتی در رود ارس بوده و شامل ساخت برخی نیروگاه‌های دیگر در شهرهای مرزی ایران و‌ آذربایجان می‌شود. هم‌اکنون ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های آذربایجان در مجموع 7 هزار و 200 مگاوات است و این کشور در ماه ژانویه تا سپتامبر سال 2016، 16.5 میلیون کیلووات برق تولید کردند که 30 درصد نسبت به 5 سال گذشته افزایش داشته است. پیش‌تر نیز وزیر نیرو حمید چیت چیان بر لزوم گسترش همکاری دو کشور در حوزه آب و برق تاکید کرده بود. 

وی گفت: که دو کشور مذاکراتی را برای ساخت نیروگاه‌های حرارتی و همچنین بادی در مشکین‌شهر و خاب صورت داده و اجرای این پروژه‌ها نیز به زودی آغاز خواهد شد. از سوی دیگر مذاکراتی نیز برای اتصال شبکه‌های توزیع برق ایران، آذربایجان، گرجستان و روسیه در حال انجام است. کارشناسان معتقدند این 4 کشور از اتصال شبکه‌های توزیع نیروی خود سود خواهند برد. هم‌اکنون سطح تبادل برق تهران- باکو 10 مگاوات ارزیابی می‌شود.