۰ نفر

اهدای بسته‌های معیشتی به 3/5 میلیون خانوار

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۳۰
کد خبر: 434960
اهدای بسته‌های معیشتی به 3/5 میلیون خانوار

این روزها رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه با شور و حال خاصی در کشور در حال اجراست. این فضا در پی تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل «قرارگاه مواسات و همدلی مؤمنانه» و دستور اجرای رزمایش سراسری در این زمینه با همین نام، موجب شد تا بسیاری از مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های خیریه، گروه‌های جهادی، سپاه و بسیج، سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌ها، خیران، همه و همه ظرفیت‌های موجود خود را همسو و هم‌جهت در این زمینه به کار گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، محمد زهرایی، رئیس بسیج سازندگی کشور و دبیر و سخنگوی رزمایش کمک‌های مؤمنانه، در این باره می‌گوید: همان‌طور که همه می‌دانیم در نیمه شعبان رهبر معظم انقلاب دستوری صادر فرمودند مبنی بر اینکه، چه خوب است رزمایش گسترده‌ای از کمک همدلانه و مؤمنانه برای حمایت از افراد نیازمند و فقرا بویژه آسیب‌دیدگان از پدیده منحوس کرونا به وجود بیاید و از بستر ماه مبارک رمضان که دل‌ها به سوی خدا سوق پیدا می‌کند و همدلی‌ها و مشارکت‌ها افزایش پیدا می‌کند، استفاده بهینه شود و از نذورات، زکات و افطاری‌هایی که در پیش است، در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر استفاده شود.

 زهرایی در ادامه می‌افزاید: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، سازمان بسیج مستضعفین طرحی را تحت عنوان رزمایش سراسری کمک مؤمنانه تهیه کرده است. این رزمایش به‌دنبال این است که بیشترین تعامل و هم‌افزایی بین نهادهای حاکمیتی و انقلابی را داشته باشد و از موازی‌کاری و تداخل نهادها نیز جلوگیری شود. البته خود مردم نقشی اساسی در این خصوص می‌توانند داشته باشند. در چهل سال عمر پر برکت انقلاب اسلامی ثابت شد هرجا که مردم پای کار بودند، امور به بهترین شکل انجام گرفت. مردم در همه زمان‌ها بخصوص در بزنگاه‌ها و حوادث غیرمترقبه‌ای مانند سیل، زلزله و همین ویروس کرونا همواره ولایتمدار هستند و شاهد همدلی مردم هستیم و می‌بینیم که مردم بخوبی در کنار هم قرار می‌گیرند و همین امر هم وجه تمایز کشور ما با سایر ملل دنیاست.

 زهرایی، با اشاره به اینکه از ایام ماه مبارک رمضان می‌توان بهترین استفاده را کرد، بیان می‌کند: سه‌ونیم میلیون خانوار نیازمند توسط پایگاه‌های مقاومت خواهران و برادران شناسایی شده است و در حال حاضر ۵۴ هزار پایگاه خواهران و برادران در سطح کشور کار شناسایی را انجام داده‌اند. خادمین و فرزندان ما به‌دنبال اولویت‌بندی صحیح از نیازمندان بویژه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند تا بتوانند به‌صورت عادلانه، بسته‌های معیشتی را به‌صورت یکسان و با وحدت رویه تهیه کرده و در اختیار این افراد قراردهند.

دبیر این رزمایش در خصوص چگونگی توزیع بسته‌ها توضیح می‌دهد: سه و نیم میلیون خانوار شناسایی شده، در دو مرحله در این رزمایش بسته‌های معیشتی را دریافت می‌کنند. معادل ریالی این بسته‌ها ۲۰۰ هزار و ۳۰۰ هزار تومان است و بنا به تعداد خانوار‌ها بسته‌ها توزیع می‌شوند. رزمایش سراسری کمک مؤمنانه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و تا نیمه ماه مبارک که میلاد با سعادت کریمه اهل بیت است، یک مرحله واگذاری بسته معیشتی انجام می‌شود و در نیمه دوم ماه مبارک هم بسته دوم و مرحله دوم رزمایش انجام می‌شود.

به‌گفته زهرایی، در آستانه توزیع همزمان سراسری بسته‌های معیشتی در کشور هستیم و از روز اول رزمایش که بیست‌وسوم فروردین ماه بود، نزدیک به ۵۳۰ هزار بسته توسط مردم عزیز کمک شده است. کمک‌ها، تحت عنوان اقلام غیرنقدی و نقدی هستند. کمک‌های غیرنقدی در این طرح به بسته‌های معیشتی تبدیل شده و در جغرافیای پایگاه‌های مقاومت توزیع شده است. گفتنی است 10 استان در این طرح مشارکت دارند. تنها در روز پنجشنبه حدود ۸۰۰ هزار بسته اهدا شده و تاکنون نزدیک به ۶۳۵ هزار بسته معیشتی به‌صورت همزمان در سراسر کشور از این جمعیت

سه و نیم میلیون خانواری توزیع شده است و مابقی نیز در دو هفته آینده اتفاق می‌افتد و ان‌شاءالله تا نیمه ماه مبارک رمضان مرحله اول واگذاری به اتمام می‌رسد.

 رئیس بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه کمک‌های مردم در این خصوص بسیار حائز اهمیت است، می‌گوید: از مردم می‌خواهم که به این رزمایش بپیوندند و همانند پویش‌های همسفره و همسایه و دست به دست باز هم مشارکت داشته باشند. در این طرح تنها توزیع بسته‌های معیشتی در حیطه کار ما نیست، بلکه پیش‌خرید خدمت و کالا را از افرادی هم که دچار مشکل شده‌اند هم در برنامه‌ها گنجاندیم. علاوه بر آن تسویه‌حساب در نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها که بخشیده می‌شود یا کمک به پرداخت اجاره بهای منازل و مغازه‌ها و تبدیل خانه‌ها و کارگاه‌ها به محل‌هایی برای بسته‌بندی اقلام نیز مورد نظر است.

خدمات اقشاری که تخصص‌هایی دارند، مانند پزشکان و بهیاران یا اکیپ‌های اجرایی مانند بنایی، تأسیسات مکانیکی و برقی و خدماتی به‌صورت رایگان هم در کنار این رزمایش خواهیم داشت.

 رئیس بسیج سازندگی کشور می‌گوید: ملت عزیز و سربلند ایران این بار هم حماسه‌ای خلق خواهند کرد و برگ زرینی را به تاریخ پر افتخار ایران اسلامی نقش می‌بندند و مانند همیشه ملت غیور ما در خصوص مقابله با بحران‌ها قابل مقایسه با سایر ملل دنیا نخواهند بود.