۰ نفر

برادران صدرالساداتی کجایند؟

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲
کد خبر: 379069
برادران صدرالساداتی کجایند؟

خبر مفقودشدن سیدروح‌الله صدرالساداتی، جوان‌ترین عضو مجلس خبرگان رهبری و همراهانش با یک توییت به‌سرعت منتشر شد؛ خبری که واکنش‌های بسیاری همراه داشت و برخی ابراز بی‌اطلاعی کرده، برخی اختفای خودخواسته را مطرح و برخی نیز از بازداشت یا آدم‌ربایی ابراز نگرانی کردند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، هرچند یک منبع آگاه مدعی تماس تلفنی مجتبی پرگر (از همراهان صدرالساداتی) با همسر خود در شب پنجشنبه شد؛ با این حال پدر صدرالساداتی‌ها در گفت‌وگو با کانال تلگرامی نزدیک به حجت‌الاسلام غفار عباسی هرگونه یافتن یا نشانه‌ای از پسرانش را تکذیب کرد و گفت تا عصر جمعه ششم محرم خبری از یافتن فرزندانش نیافته و همچنان نگران آن‌ها است. اما منابع رسمی همچنان از توضیح رسمی آنچه رخ داده است، سر باز زده‌اند.

شروع ماجرا

 وحید اشتری، از فعالان رسانه‌ای و نزدیکان خانواده صدرالساداتی، در کانال تلگرامی خود نوشت: «سید‌مهدی ‎صدرالساداتی ساعت دوونیم بامداد چهارشنبه ۱۳ شهریور از قم خارج شده که از فرودگاه مهرآباد برود بندرعباس. تا الان که هم گوشی خودش خاموش است، هم راننده و هم افرادی که با وی بوده‌اند؛ همه نگران‌اند». همین خبر کافی بود تا رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره سرنوشت برادران صدرالساداتی به‌‌ویژه مهدی صدرالساداتی که شخصیتی شناخته‌شده در فضای مجازی و مشهور به افشاگر مفاسد اقتصادی است، بپردازند و بیش از آنکه اخبار حول محور صدرالساداتی، عضو مجلس خبرگان بچرخد، تحت تأثیر برادر دیگر یعنی مهدی قرار داشت.

پلیس: پیگیری ماجراهای امنیتی به ما ربط ندارد

اشتری در ادامه توییت‌نویسی‌های خود نوشت: «الان تماس گرفتم، همسر روح‌الله صدرالساداتی، عضو خبرگان، به پلیس مراجعه کرده تا مفقود‌شدن شوهرش را اعلام کند. پلیس گفته ماجراهای امنیتی به ما ربط ندارد. رفته خبرگان قم، گفته‌اند پیگیری چنین مسائلی به خبرگان مربوط نیست. جلوی خبرگان دارند زنگ می‌زنند ۱۱۰ که گم‌شدن همسرش را ثبت کند». او همچنین حدود ساعت ۱۲ ظهر پنجشنبه در توییتی این‌چنین نوشت: «حداقل به خاطر مفقود‌شدن عضو خبرگان رهبری به‌راحتی می‌شود دوربین‌های اتوبان‌ را چک کرد یا از طریق سیگنال موبایل، آخرین نقطه‌ای را که بوده‌اند پیدا کرد».

دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت بازداشت صدرالساداتی را رد کرد

با این توییت‌ها، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بازداشت این افراد در حال تقویت‌شدن بود که قوه قضائیه قویا هرگونه بازداشت را تکذیب کرد و دادگاه ویژه روحانیت در بیانیه‌ای صدور حکم بازداشت برای این افراد را غیرواقعی دانست. روابط‌عمومی دادسرای ویژه روحانیت اعلام کرد: «نظر به انتشار خبر بازداشت آقای روح‌الله صدرالساداتی و برادرانش در فضای مجازی، به اطلاع می‌رساند هیچ‌گونه اقدام قضائی درخصوص بازداشت مشارالهیم از سوی دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت صورت نگرفته است. بدیهی است انتساب و انتشار خبر مزبور موجب تعقیب کیفری خواهد بود».

ماجرای برادران صدرالساداتی به‌زودی مشخص می‌شود

ادامه انتشار شایعه‌ها درباره برادران صدرالساداتی، پای سخنگوی قوه قضائیه را نیز به ماجرا کشید. غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت برادران صدرالساداتی گفت: «همان‌طور که اعلام شده، بازداشت نشده‌اند و بقیه ماجرا به‌زودی مشخص می‌شود». منتفی‌شدن احتمال بازداشت از سوی قوه قضائیه، باعث شد موضوع آدم‌ربایی قوت بگیرد؛ امری که به گفته یک منبع آگاه به خبرگزاری تسنیم، غیرواقعی به نظر می‌رسد. این منبع آگاه گفته است: احتمال ربایش برادران صدرالساداتی که از روز چهارشنبه مفقود شده‌اند، منتفی بوده و ارزیابی نهادهای ذی‌ربط بر اختفای اختیاری و هدفمند آنان به‌عنوان گزینه اصلی قابل پیگیری تأکید دارد. این خبر در تماس تلفنی  با منبع آگاه دیگری نیز تأیید شد؛ اما آنچه مهم بود، دریافت اطلاعات از سوی مجاری رسمی اطلاع‌رسانی بود که به کندی انجام می‌شد.

در حال پیگیری هستیم

در ادامه واکنش‌ها، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز اطلاعیه‌ای صادر کرد که در متن آن آمده است: «در پی نشر اخباری مبنی بر ناپدید‌شدن حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌روح‌الله صدرالساداتی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری، به اطلاع می‌رساند دبیرخانه این مجلس از لحظه انتشار این خبر، پیگیر موضوع بوده و همچنان در حال پیگیری می‌باشد».

بهرام سرمست، استاندار قم نیز در‌این‌باره گفت:‌ دستور پیگیری وضعیت آقایان صدرالساداتی به مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قم داده شده و این موضوع در حال رسیدگی است.

برادران صدرالساداتی در قم هستند

بین تمام اخبار مبتنی بر پیگیری ماجرا، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری متفاوت در توییتر خود نوشت: «پیگیر موضوع برادران صدرالساداتی شدم، مسئولان مربوطه گفتند احضار و بازداشت نشدند و در‌حال‌حاضر در قم به سر می‌برند و زندگی عادی خودشان را دارند».

در ادامه مجتبی ذوالنور، دیگر نماینده قم در مجلس، در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر عدم ربایش یا مفقودشدن برادران صدرالساداتی گفت:‌ «این آقایان خودشان در مسیر قم-تهران، یعنی اطراف مجموعه خدماتی مهتاب، تصمیم می‌گیرند موبایل‌های خود را خاموش کنند و به قم برگردند که در نهایت این تصمیم را اجرائی و موبایل خود را خاموش کرده و به قم برمی‌گردند». ذوالنور ادامه می‌دهد: «آنها به منزل برادر آقای غفاری (غفار عباسی‌مراغه‌ای) می‌روند و به کسی هم خبر نمی‌دهند. در واقع آنها در منزل برادر آقای غفاری حضور داشتند و خانواده آنها نیز بی‌اطلاع بودند».

هرچند اظهارنظر این دو نماینده مجلس هنوز از سوی مراجع رسمی تأیید یا تکذیب نشده است، ارتباط این ناپدید‌شدن با افشاگری‌های مهدی صدرالساداتی در فضای مجازی همچنان در رأس اخبار قرار دارد. بین برادران صدرالساداتی، با اینکه روح‌الله عضو مجلس خبرگان رهبری است، مهدی، داماد آیت‌الله مدرسی، از شهرت بسیاری در فضای مجازی برخوردار است. سید‌مهدی صدرالساداتی که در اینستاگرام با هشتگ «#نهبهاشرافیگری» شناخته می‌شود، پیش از این از برخی مسئولان انتقاد کرده بود؛ انتقادی که البته بی‌پاسخ نماند و منتقدان او، این روحانی را متهم به تندروی کردند. سیدمهدی صدر‌الساداتی درباره ساخت‌و‌سازهای لواسان و ماجرای خانه‌های ده‌ونک و همچنین خانه و باغ‌وحش حسن رعیت، افشاگری‌های بسیاری کرده بود. او برای انتقاداتش در آبان سال ۹۷ به اتهام «تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه نظام، اخلال در نظم و توهین علیه مأمور نیروی انتظامی» در ماجرای اعتراض‌ها بر سر زمین‌های ده‌ونک میان ساکنان این منطقه و دانشگاه الزهرا بازداشت شده بود. این طلبه جوان حوزه علمیه، پیش‌تر نیز کمپین‌هایی مانند «#نهبهانتقالآب_کارون» را تشکیل داده بود.

ناپدید‌شدن برادران صدرالساداتی اگر خود‌خواسته یا تحت اجبار خاصی رخ داده است، نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق دارد. اینکه آنها در صحت و سلامت هستند، نیازمند تأیید مراجع رسمی است و بررسی حادثه نیازمند توضیح قوه قضائیه تا مشخص شود در آخر هفته گذشته چه بر سر این افراد آمده است.