۰ نفر

بازار سیاه داروهای تقلبی

۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۵:۴۰
کد خبر: 367627
بازار سیاه داروهای تقلبی

شاید در روزگاری نه چندان دور ناصر خسرو، مهمترین مکان برای تهیه داروهای قاچاق بود، اما امروزه گرانی و کمبود برخی از اقلام دارویی، بازار ناصر خسرو را در مقیاسی بسیار وسیع‌تر به فضای مجازی و سایت‌های فروش دارو کشانیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، روز گذشته، وزیر بهداشت و درمان درباره وجود داروهای تقلبی و وجود بازار سیاه در رابطه با این داروها گفت: از قرار موثق شبکه فساد اقتصادی بین برخی افراد و شبکه‌های مجازی هزینه‌میلیاردی می‌کنند که مثلا بنده و وزارت بهداشت را تخریب کنند. ۲۰‌میلیون تومان برای هر توئیت علیه نمکی خرج می‌کنند، این پول‌ها از کجا آمده است؟ سعید نمکی افزود: شبکه‌های رانت،  فساد و انحصار به‌هزار و یک رنگ از جیب ملت ارتزاق و داروی مورد نیاز مردم را در بازار سیاه عرضه می‌کنند. در انبارهای پیدا و پنهان احتکار می‌کنند و داروی تقلبی در بازار توزیع می‌کنند.

با این حال در چند وقت اخیر تبلیغات زیادی برای فروش داروهای تقلبی و قاچاق صورت گرفته و کارشناسان بر این باورند که افزایش چند برابری قیمت داروها یکی دلایل اصلی این اتفاق است. «تنها با یک پیام، داروی مورد نیاز خود را جلوی در منزل تحویل بگیرید! » این یک شعار تبلیغاتی است که امروزه به وسیله پیامک و در فضای مجازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. به گفته پزشکان و مسئول وزارت بهداشت، این داروها عمدتا تقلبی و خطرناک هستند و ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد.

در دسترس‌بودن داروهای غیرمجاز در بازار آزاد و قیمت پایین آن در مقایسه با داروخانه‌ها باعث شده مخاطب تنها با یک پیامک یا در فضای مجازی، دارو مورد نیاز خود را به راحت‌ترین شکل ممکن خریداری کند. این دسترسی آسان سبب می‌شود که فرد خود را در پیوندی با بازاری متنوع و گسترده ببیند، اما غافل از اینکه این محصولات عمدتا خطرناک هستند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت تمامی این داروها مخصوصا داروهای چاقی و لاغری در زیرزمین‌های خانگی و کارگاه‌های ساده تهیه و بسته بندی می‌شوند. داروها و مکمل‌های رژیمی غذایی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند، مورد تایید وزارت بهداشت نیست و عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری را در سیستم بدن ایجاد می‌کند.

چندی پیش مدیرعامل شرکت سامان سلامت پژوه سازمان غذا و دارو با اشاره به آمار ۲۰۰۰‌میلیارد تومانی قاچاق دارو در کشور گفت: با توجه به آمار ۴۰۰‌میلیون نسخه‌ای سالانه در کشور حدود ۴۰‌میلیون نفر داروی تقلبی مصرف می‌کنند. آثار این داروی تقلبی در ساده‌ترین تاثیر بی‌اثری آن است اما به‌طور معمول یکسری عوارض نیز همراه خود دارد.

علیرضا حسنی فخر آبادی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در داروخانه‌ها نیز کالای قاچاق عرضه شود، گفت: بعضا، بعضی از افراد چه در توزیع، چه در داروخانه‌ها نیز نمی‌توانند دارو یا کالای تقلبی را تشخیص دهند و ممکن است به میزان بسیار کمی تخلف در این مکان‌ها نیز رخ دهد. بر همین اساس این سامانه به تشخیص کالای واقعی از تقلبی کمک می‌کند. در این راستا این سامانه در زمینه مبارزه با کمبودها خیلی موثر است و یکی از کارکردهای آن این است که به بیمار کمک می‌کند به داروهایی که با کمبود مواجه هستند دسترسی بهتری پیدا کند.

بر اساس اطلاعات جغرافیایی به مصرف‌کننده اطلاع می‌دهد که نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که این دارو را عرضه می‌کند کجاست؟ در حال حاضر ۳۰۰ داروی کلیدی و مهم که تاییدیه بیمه دارند دارای شناسه هستند که این ۳۰۰ قلم ۱۲‌درصد از داروها را در بر می‌گیرند البته شناسه دار شدن مابقی داروها در حال توسعه است. کالاهای شناسنامه‌دار فقط یک بار قابل استعلام است و در استعلامات بعدی با پیام این کالا قبلا استعلام شده است روبه‌رو می‌شویم.

دسترسی آسان عامل وجود تقاضا

با توجه به هشدارهای مسئولان و مشکلاتی که افراد به خاطر استفاده از این دارو‌ها به آن دچار شده‌اند، بازهم تقاضا در این رابطه وجود دارد. در این رابطه یک جامعه شناس گفت: در اکثر نقاط دنیا زمانی که دسترسی آسان به برخی از اجناس به راحتی صورت می گیرد و کنترلی بر آگهی‌های رسانه‌‌هایی همچون ماهواره و اینترنت وجود ندارد، مردم به‌طور ناخواسته مقایسه‌ای بر اجناس تبلیغ شده با آن چیز که در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها موجود است، ندارند. داور شیخاوندی خاطرنشان کرد: کشور ما نیز مانند اکثر کشورهای اروپایی به رسانه‌های دیداری و اینترنتی وابستگی پیدا کرده است و مردم از طریق فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای به‌دنبال خرید نه تنها دارو بلکه لوازم آرایشی بهداشتی، لباس و دیگر اقلام مصرفی می گردند.

این جامعه شناس معتقد است که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، بازار جهانی به پشت درب منازل مردم آمده و این امر باعث افزایش میزان کلاهبرداری‌ها شده است. او یادآور شد: امروزه دسترسی آسان و نیاز قشر جوان با توجه به تحریم ها و گرانی دارو باعث شده که آنها آب به آسیاب کلاهبرداران بریزند و این بازار داغ‌تر از همیشه شود، با توجه به هشدارهای مکرر مسئولان و وزارت بهداشت، اما جوان‌ها حاضر هستند که یک بار هم این اقلام را امتحان کرده و همین امر باعث می‌شود که در برخی از داروها از جمله آرام بخش‌های قوی، مواد مخدر استفاده شود تا فروشندگان مشتری‌های خود را از دست ندهند.

فردی که از این دارو‌ها استفاده می‌کند شاید برای بار اول شاهد بهبود حال و تاثیر آن دارو باشد، اما پس از مدتی به آن دارو وابستگی پیدا خواهد کرد. شیخاوندی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای مقابله با این تغییر ذهنیت مردم وجود دارد، افزود: در حالی که عده‌ای از مردم، امروز به عقلانیت باور ندارند و این بزرگترین خطر در جامعه است و آنها با قضا و قدر پیوند پیدا کرده‌اند. آموزش و پرورش و رسانه ها باید مردم را آگاه کنند، اما باید توجه داشت که هرچیزی را که مردم از آن محروم می‌شوند، بلعکس عمل کرده و بیشتر مردم را به خرید آن محصول تشویق می‌کند. تنها راه فرهنگ‌سازی درست است تا مردم از خطرات این داروها آگاه شوند.