۰ نفر

ماجرای "مافیای دستفروشان" چیست؟

۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰
کد خبر: 326029
ماجرای "مافیای دستفروشان" چیست؟

روزهای گذشته جمله‌ای از سوی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران مطرح شد که جای تأمل دارد. بررسی‌های ما برای تماس با ایشان و پرسش‌های مختلف درباره ابعاد نظر ایشان به جایی نرسید و متاسفانه نتوانستیم تماسی برقرار کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، شهروند نوشت: به همین دلیل سوالات همچنان پابرجاست. در توضیح باید گفت: حمیدرضا تحصیلی در گفتگو با ایلنا از مافیایی صحبت کرده با عنوان مافیای دستفروشان و در بخشی از این مصاحبه گفته است: «بخشی از آن‌ها (دستفروشان) توسط عده‌ای اجیر شده‌اند و خیابان‌های ما را درنوردیده‌اند و متاسفانه تمام خیابان‌ها را اجاره داده‌اند که ما قطعا با این افراد برخورد قهری خواهیم کرد، چراکه آنان را شناسایی کرده‌ایم.»
 
البته این اظهار نظر‌ها تازگی ندارد و طرح ساماندهی دستفروشان و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها مدت‌هاست که محل بحث و بررسی است. ماجرای جالب در گفت‌وگوی تحصیلی، اما بحثی است که درباره خودسوزی‌ها مطرح کرده و گفته است: «عده‌ای از دستفروشان مافیا هستند و قدرت و پول دارند؛ این افراد در سال‌های گذشته توانسته‌اند بازار قدرت و حاشیه امنی را برای خود فراهم کنند، از همین رو باید اقدامی علیه آنان انجام دهیم. دستفروشی که واقعا نیازمند است خود را آتش نمی‌زند؛ قطعا اعضای مافیا به‌صورت هماهنگ‌شده خود را آتش می‌زنند، این افراد این کار را می‌کنند تا شهرداری را به عقب‌نشینی وادارند.»
 
او همچنین در تکمیل جمله خود گفته است: «مشکلی با دستفروشان نیازمند نداریم و حتما به آنان کمک خواهیم کرد. افرادی که جو ایجاد می‌کنند یا خود را آتش می‌زنند، عضو مافیایی هستند که می‌خواهند ما را به عقب برانند و ما هرگز با این افراد کنار نخواهیم آمد.»
 
این تعبیر و اظهار نظر درباره «خودسوزی‌های هماهنگ‌شده» ناگزیر سوالاتی را به وجود می‌آورد که امیدواریم در روز‌های آینده مدیرعامل شرکت ساماندهی پاسخگوی آن‌ها باشد. اول این‌که آخرین خودسوزی دستفروشان به سه‌سال پیش برمی‌گردد و در سال‌های اخیر اتفاقی از این دست رخ نداده که بتوان آن را به نوعی مافیا متصل دانست.
 
نکته بعدی نیز مدعای عضویت این افراد در نوعی مافیای خودسوزی است که باید دید مستندات ایشان دقیقا چیست. درواقع پرسش اینجاست فردی که خودسوزی می‌کند، به چه امتیازی می‌رسد که حاضر است جانش را به خاطر آن به خطر بیندازد و آیا می‌توان خودسوزی‌های سال‌های گذشته دستفروشان را صرفا در اقدامی توطئه‌گونه خلاصه کرد؟