۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی گرایش سیاسی مدیران شهری ۸کلان‌شهر/ سُکان اداره کلان‌شهرها در دست اصلاح‌طلبان

۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
کد خبر: 215839
بررسی گرایش سیاسی مدیران شهری ۸کلان‌شهر/ سُکان اداره کلان‌شهرها در دست اصلاح‌طلبان

بررسی نتایج انتخاب شهرداران و اعضای شورای شهر ۸ کلان‌شهر کشور نشان می‌دهد که شهرداران ۵شهر تهران، مشهد، اصفهان، کرج و شیراز و سرپرست شهرداری تبریز از جبهه اصلاح‌طلب و شهرداران قم و اهواز از بین اصولگرایان انتخاب شده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در تهران، همه21کرسی شورای شهر از نمایندگان طیف اصلاح طلب هستند، محمدعلی نجفی شهردار پایتخت هم که دیشب حکم مدیریت او امضا شد از اصلاح طلبان باسابقه است.

در کلان شهر مشهد نیز تمام 15 کرسی شورای شهر اصلاح طلب هستند. قاسم تقی زاده خامسی، شهردار منتخب مشهد مقدس هم گرایش اصلاح طلبی دارد.

کلان شهر اصفهان هم از آن دسته شهرهایی است که تمام 13کرسی آن به دست اصلاح طلبان سپرده شده است. قدرت الله نوروزی، شهردار منتخب اصفهان هم اصلاح طلب است.

از 13 کرسی شورای شهر کلان شهر کرج هم 12نفر از اصلاح طلبان و یک کرسی به صورت مستقل به جمع مدیران شهری پیوسته اند. اصغر نصیری شهردار کرج هم اصلاح طلب است. این رویه در کلان شهر شیراز هم تکرار شده و از 13 کرسی شورای این شهر 12 کرسی اصلاح طلب و یک کرسی مستقل است ضمن اینکه آقای عبدالحمید معافیان، شهردار شیراز هم اصلاح طلب است.

در کلان شهر تبریز هم اکثریت طیف نمایندگان مردم در شورا اصلاح طلب هستند چنانچه از 13کرسی تبریز، فقط 5کرسی در اختیار اصولگرایان و اعضای مستقل است. هر چند تا کنون شهردار قطعی تبریز معرفی نشده اما سرپرست فعلی آن محمدحسین اسحقی هم اصلاح طلب است.

از 13 کرسی کلان شهر اهواز اما فقط یک کرسی در اختیار اصلاح طلبان است، 8 و 4 کرسی به ترتیب به اصولگرایان و اعضای مستقل اختصاص یافته است. بنابراین اکثریت شورای شهر اهواز با اصولگرایان است. قرعه مدیریت شهر اهواز هم با رای همه اعضای شورای شهر به منصور کتانباف یکی از مدیران دوره شهرداری محمدباقر قالیباف افتاد.

منتخبین مردم در شورای شهر قم و مرتضی سقائیان شهردار  این کلان شهر هم همگی از جبهه اصولگرایان هستند.

بنابر این گزارش؛ تنها کلان‌شهری که در حال حاضر شهردار ندارد، تبریز است. هر چند هم اکنون سرپرست موقت، مسئولیت اداره شهر را عهده‌دار است اما تاخیر در انتخاب شهردار و به تبع آن انتخاب مدیران اجرایی و آغاز برنامه‌ریزی برای دوره جدید مدیریت شهر، می‌تواند روند رونق و پیشرفت شهر با کُندی غیرقابل جبران مواجه کند.

اینکه شهردار جدید اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا چندان مهم نیست اما سرعت در انتخاب و تعیین تکلیف شهر از آنجا که تبریز همیشه سرآمد مناطق شهری و سایر کلان‌شهرها بوده است از آن مهم‌تر خواهد بود.

در ادامه جدول جزئیات آرای منتخبان مردم در شورای شهر 8کلان‌شهر کشور و شهرداران این مناطق به تفکیک گرایش سیاسی آن‌ها را می‌بینید؛

10