۰ نفر

نیمی از اعتبار طرح رونق تولید به یک سوم از واحدها رسید

شروع موفق کلان‌شهرها در جذب تسهیلات +جدول

۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۸
کد خبر: 152208
شروع موفق کلان‌شهرها در جذب تسهیلات +جدول

بیش از ۳۰ هزار واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات طرح رونق تولید به بانک‌ها معرفی شده‌اند که تاکنون کلان‌شهرها در دریافت تسهیلات موفق‌تر عمل کرده‌اند و در مجموع به بیش از ۱۰ هزار واحد تولیدی تسهیلات پرداخت شده، حال آنکه بیش از نیمی از اعتبار ۱۶ هزار میلیاردی تاکنون پرداخت شده و هنوز دو سوم از متقضیان معرفی شده به بانک‌ها منتظر دریافت تسهیلات هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، چند روز پیش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گزارشی از جزییات تسهیلات ارائه شده به صنایع کوچک و متوسط در قالب طرح رونق تولید منتشر کرد که بر اساس آن، دولت مدعی شده است که تا ۱۳ مهرماه ۱۳۹۵، تعداد ۱۰ هزار و ۹۰۲ واحد تولیدی در مجموع ۸۲۹۴ میلیارد تومان تسهیلات درفت کرده‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده که از سامانه هماهنگ وزارت صنعت استخراج شده است، سهم هر استان از تعداد متقاضی، معرفی به بانک و سایر جزییات آن مشخص شده که حاکی از آن است که سهم هر استان از این تسهیلات متفاوت است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفته است که انتشار این گزارش در راستای تحقق خواسته خبرنگاران درباره جزییات طرح رونق تولید بوده است.

نگاهی به جدول منتشر شده نشان می‌دهد که در بین استان‌های مختلف ایران، بیشترین میزان تسهیلات مربوط به استان تهران به مبلغ ۹۹۶ میلیارد و ۵۲۲ میلیون تومان و کمترین آن پس از مناطق آزاد به استان ایلام با ۴۴ میلیارد و ۲۳۷ میلیون تومان اختصاص یافته است.

همچنین بیشترین متقاضی دریافت وام در قالب این طرح از استان اصفهان بوده که برای دریافت تسهیلات ۴۶۳۹ درخواست از سوی واحدهای این استان ثبت شده است و در طرف مقابل واحدهای تولیدی بوشهر کمترین تعداد تقاضا یعنی ۳۳۷ مورد را داشته‌اند.

پیشتر از سوی مسئولان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته شده بود که واحدهای متقاضی وام برای دریافت تسهیلات می‌توانند یا از طریق سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده یا به طور مستقیم به بانک‌ها مراجعه کنند.

این در حالی است که پیشتر ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به راه‌اندازی سامانه وزارت صنعت برای ثبت‌نام از متقاضیان گفته بود که این وزارتخانه این کار را بدون هماهنگی انجام داده و قرار بر ایجاد سایت نبوده، بلکه مبنا بر تشکیل کارگروه‌های استانی و بررسی شرایط متقاضیان در این کارگروه‌ها و معرفی آن‌ها به بانک توسط کارگروه بوده است.

هرچند که در ادامه این موضوع از سوی مسئولان وزارت صنعت، پاسخ داده شد و آن ها مدعی شدند که در یکی از جلسه‌های بررسی این طرح، ایجاد سایت به تصویب رسیده است.

یکی از نکات جالب توجه در گزارش ارائه شده از سوی دولت، تفکیک تعداد دریافت‌کنندگان تسهیلات از هر دو راه اقدام برای دریافت تسهیلات است که بر اساس آن تعادل نسبی بین تعداد واحدهای دریافت کننده تسهیلات از طریق فرآیند رونق و مراجعه مستقیم به بانک و از سوی دیگر مبلغ معرفی شده آن‌ها وجود دارد.

دقیق‌تر اینکه بر اساس این گزارش، تعداد ۵۷ هزار و ۳۰۶ واحد تولیدی متقاضی دریافت تسهیلات بوده‌اند که از میان آن‌ها ۳۰ هزار و ۴۰۳ درخواست، مورد موافقت قرار گرفته و به بانک‌ها معرفی شده‌اند که البته مبلغ مجموع این تسهیلات به رقمی بیش از اعتبار درنظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی برای این طرح یا در حقیقت به بیش از ۲۶ هزار میلیارد می‌رسد.

 

تولید

 

از تعداد کل واحدهایی که تا ۱۳ مهر موفق به دریافت وام شده‌اند، ۵۱۷۳ واحد از طریق سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ۵۷۲۹ واحد نیز از طریق مراجعه مستقیم به بانک‌ها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

همچنین این گزارش حاکی از آن است که در استان‌هایی که مرکز آن‌ها از کلان‌شهرهای مهم ایران به شمار می‌رود، واحدهای تولیدی بیشتر از مراجعه به سامانه وزارت صنعت، به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند و در این استان‌ها نیز میزان تسهیلات ارائه شده بیش از سایر استان‌هاست.

در استان تهران که بیشترین میزان دریافت تسهیلات را داشته‌ تاکنون ۸۳۸ واحد تولیدی موفق به دریافت این وام شده اند که از این تعداد ۶۴۷ واحد مستقیم در بانک و ۱۹۱ واحد از طریق سامانه وزارت صنعت‌، معدن و تجارت اقدام کرده‌اند.

در استان اصفهان و خراسان رضوی که پس از تهران بیشترین میزان دریافت تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند نیز مشابه چنین آماری دیده می‌شود، به طوریکه از مجموع ۱۰۰۳ دریافت کننده تسهیلات در اصفهان ۷۷۰ واحد و از ۹۹۳ واحد خراسان رضوی ۸۳۵ واحد به طور مستقیم به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند.

اما نکته دیگری که در این گزارش وجود دارد، این است که درصد پرداخت تسهیلات به متقاضیان معرفی شده به بانک‌ها در استان‌های مختلف برابر نیست و گاها اختلاف بسیاری در آن‌ها مشاهده می‌شود.

مثال این موضوع استان آذربایجان غربی است که بر اساس آمار ۷۸۵ واحد از واحدهای این استان برای دریافت تسهیلاتی به میزان ۳۲۴۴ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده‌اند، اما در حالی که تا ۱۳ مهر به ۲۹۶ واحد تولیدی این استان وام پرداخت شده، رقم پرداختی تنها ۱۶۹ میلیارد تومان بوده است، به طوریکه چیزی حدود پنج درصد از رقم معرفی شده را تشکیل می‌دهد.

این در حالی است که در استان‌های تهران و اصفهان بیش از نیمی از مبلغ معرفی شده تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شده است.

گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت در شرایطی منتشر شده است که دولت قصد دارد تا پایان سال تعداد ۱۰ هزار واحد تولیدی تعطیل ونیمه تعطیل را نیز به مدار تولید بازگرداند و مجموع این دو اقدام می‌تواند تحولی خوبی در عرصه صنعتی ایران ایجاد کند، اما با توجه به اینکه بانک مرکزی اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومانی برای این طرح درنظر گرفته و تاکنون یک سوم از واحدهای معرفی شده موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و بیش از نیمی از این اعتبار نیز مصرف شده است، مشخص نیست که با اتمام اعتبار ۱۶ هزار میلیاردی، سایر متقاضیان از این تسهیلات بی نصیب می‌مانند یا تمهیدات دیگری در این باره اندیشیده خواهد شد.