۰ نفر

چطور از تحریم صرافی های ارز دیجیتال عبور کنیم؟

۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۵۹
کد خبر: 649942
چطور از تحریم صرافی های ارز دیجیتال عبور کنیم؟

با توجه به اینکه کشور ایران از سال ۲۰۱۸ مشمول تحریم‌های جدی آمریکا شد، صرافی‌های بین‌المللی معتبر مانند بایننس از ارائه سرویس به ایرانیان خودداری می‌کنند.

 هرچند صرافی‌های خارجی دیگری نیز وجود دارند که استفاده از آن‌ها هنوز امکان پذیر است، اما ریسک‌های مربوط به مسدودی حساب و یا قطع سرویس دهی، کاربران را به فکر استفاده از راه‌های جایگزین انداخته است. 

آیا راهی برای دور زدن این تحریم‌ها وجود دارد؟ آیا صرافی‌های داخلی مطمئن هستند؟ با توجه به تعداد بالای این صرافی‌ها، چگونه باید از بین آن‌ها انتخاب کنیم؟

برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال به چه مواردی توجه کنیم؟

با در نظر گرفتن تمامی جوانب، به نظر می‌رسد راحت‌ترین و بهترین کار برای عبور از تحریم‌ها، استفاده از صرافی ارز دیجیتال معتبر در داخل کشور است. برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال معیارهای متعددی وجود دارد که در ذیل به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

امنیت

اولین دغدغه کاربران، امنیت صرافی ارز دیجیتال است. همچنین امنیت مهمترین فاکتور برای معامله‌گری در شرایط تحریم است. باید بررسی کنید که صرافی ارز دیجیتال، ارزهای شما را به چه شیوه‌ای نگهداری می‌کند؟ آفلاین یا آنلاین؟ آیا تا کنون این صرافی هک شده است؟ اگر این اتفاق افتاده، آیا جبران خسارتی صورت گرفته است؟ مواردی از این دست، سؤالاتی هستند که در هنگام استفاده از یک صرافی باید بررسی کنید.

اگر شما دغدغه امنیت و انتخاب صرافی ارز دیجیتال را در ذهن خود دارید، باید گفت که در صرافی والکس، کیف‌پول اختصاصی برای شما وجود دارد و دارایی‌های شما در کیف‌پول اختصاصی به صورت سرد نگه‌داری می‌شود و در برابر حمله‌های مختلف امنیت دارد.

اعتبار صرافی

چه تعداد کاربر به این صرافی اعتماد کرده‌اند؟ هرچه تعداد کاربران بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توان به آن صرافی اعتماد کرد. چند سال از فعالیت آن صرافی می‌گذرد؟ چقدر معروف و مشهور است؟ احتمال کلاهبرداری در صرافی‌های تازه تأسیس و گمنام، به نسبت صرافی‌های معتبر و باسابقه‌ای مثل صرافی والکس بیشتر است.

نقدینگی و حجم معاملات

اگر حجم معاملاتی شما بالا باشد، باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرا که اگر حجم معاملاتی صرافی پایین باشد، ممکن است مجبور شوید چند معامله کوچک برای انجام معامله بزرگ خود انجام دهید. این کار هزینه‌های شما را افزایش داده و زمان بیشتری از شما می‌گیرد. این فاکتور زمانی که شما بین صرافی‌های ایرانی و خارجی دست به انتخاب می‌زنید بسیار اهمیت پیدا می‌کند. شما نمی‌توانید حجم بالایی از سرمایه خود را در شرایط تحریم در صرافی‌های خارجی نگه دارید.

احراز هویت

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در یک صرافی ارز دیجیتال، احراز هویت کاربران است. این کار از مواردی مثل پول‌شویی و کلاه‌برداری جلوگیری می‌کند. صرافی‌های معتبر مثل صرافی  wallex، روش‌های مختلفی را برای احراز هویت شما به کار می‌گیرند. این کار شاید در وهله اول خسته ‌کننده به نظر برسد، اما برای جلوگیری از کلاهبرداری و پول‌شویی ضروری است.

شکاف قیمتی ارز دیجیتال

در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر مثل صرافی ارز دیجیتال والکس، شکاف قیمتی کمی بین قیمت خرید و فروش ارز وجود دارد. اگر شما بخواهید ارزی را که به تازگی خریداری کرده‌اید به فروش برسانید، این موضوع برای شما بسیار مهم خواهد بود. چرا که در صورتی که این عدد زیاد باشد، متحمل ضررهای سنگینی می‌شوید.

پشتیبانی

انجام معامله در یک صرافی ارز دیجیتال که از پشتیبانی خوبی برخوردار نیست، شبیه کابوس است. در فضای ارزهای دیجیتال شما همواره با پرسش‌های مختلفی مواجه می‌شوید، اگر یک صرافی ارز دیجیتال، پشتیبانی مناسب برای کاربران خود فراهم نکرده باشد، نشان دهنده اعتبار پایین آن صرافی است. صرافی‌های معتبری چون صرافی والکس، از روش‌های مختلف برای پشتیبانی کاربران استفاده می‌کنند.

نمایش قیمت های واقعی در صرافی ارز دیجیتال

به دلیل نوسانات شدیدی که در این بازار وجود دارد، آگاهی از قیمت‌های لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، یک فاکتور مهم در انتخاب صرافی محسوب می‌شود. صرافی والکس، قیمت لحظه‌ای طیف گسترده‌ای از ارزها را برای شما نمایش می‌دهد.

محدودیت خرید و فروش

برخی از صرافی‌ها محدودیت قیمتی برای خرید و فروش دارند، یک صرافی خوب، یا محدودیتی برای قیمت ارز خریداری شده نداشته و یا آن عدد بسیار پایین است. مثلاً در والکس شما می‌توانید حتی با 100 هزار تومان، ارز دیجیتال بخرید.

کارمزد

علاوه بر کارمزد شبکه، کارمزد صرافی نیز باید در هنگام خرید و فروش پرداخت شود. اگر صرافی که انتخاب می‌کنید، مثل صرافی wallex کارمزد کمی داشته باشد، در هزینه‌هایتان به میزان زیادی صرفه‌جویی می‌شود. 

اطلاعات کسب و کار

صرافی‌های معتبر مثل صرافی ارز دیجیتال والکس، مشکلی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود از قبیل آدرس، شماره تماس و سایر موارد ندارند. نداشتن آدرس و شماره تماس و سایر اطلاعات ارتباطی، باید به عنوان نشانه‌ای برای کلاهبرداری در این حوزه در نظر گرفته شود.

تسویه حساب

مدت زمانی که طول می‌کشد تا صرافی ارز دیجیتال، تسویه حساب‌های ریالی کاربران خود را انجام دهد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچقدر این زمان کوتاه‌تر باشد، به نفع کاربران است.

گزینه‌های خارجی جایگزین بایننس

در کنار صرافی‌های ایرانی، همچنان امکان استفاده از سایر صرافی‌های خارجی غیر از بایننس وجود دارد. هرچند با استفاده از آن‌ها باید مسئولیت عواقب کار خود را نیز بپذیرید، زیرا به دلیل شرایط تحریم ممکن است ریسک‌های زیادی متحمل شوید. این صرافی‌ها عبارت‌اند از: Coinbase، Kraken، Kucoin، FTX، Gemini، Bittrex و Bitstamp.

تذکر پایانی

  • مطمئن شوید که از وب‌سایت درست برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنید. برخی از کلاه‌برداران، سایت‌هایی مشابه سایت‌های معروف ساخته و با استفاده از اطلاعات کاربری شما، اقدام به سرقت دارایی‌های موجود در صرافی ارز دیجیتال می‌کنند.
  • خود را به یک صرافی ارز دیجیتال محدود نکنید، تعداد صرافی‌های زیادی با امکانات مختلف وجود دارند. با انتخاب چند صرافی معتبر مثل صرافی والکس، اطمینان پیدا کنید که همه نیازهای شما برطرف می‌شود.
  • اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید، بهتر است از صرافی‌های داخلی استفاده کنید.
  • اگر از صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنید، حتماً آی پی خود را تغییر دهید تا متوجه ایرانی بودن شما نشوند.

نتیجه‌گیری

بعد از تحریم ایرانی‌ها از سوی بزرگ‌ترین و معتبرترین صرافی ارز دیجیتال یعنی Binance ، ایرانی‌ها مجبور به انتقال دارایی‌های خود از این صرافی شدند. در بسیاری از صرافی‌های معتبر خارجی، هنوز این مشکلات وجود دارند. به همین دلیل به نظر می‌رسد مطمئن‌ترین راه، استفاده از صرافی ارز دیجیتال داخلی، مثل صرافی ارز دیجیتال والکس است.