۰ نفر

علت عبور صدا از پنجره دوجداره

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶
کد خبر: 464696
علت عبور صدا از پنجره دوجداره

در کلان شهرها و مناطق پر صدا، حتی احتمال عبور صدا از پنجره دوجداره وجود دارد. بحث صدا و ایزولاسیون یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب نوع پنجره و متعلقات آن می‌باشد.

در بکارگیری و استفاده از پنجره دوجداره همانند سایر محصولات ممکن است شما با مشکلات، نکات و ابهاماتی برخورد کرده باشید. بنابراین لازم است در ابتدا شناختی اجمالی بر روی فاکتورها و آیتم‌های اثرگذار آن پیدا کرده تا با آگاهی نسبت به انتخاب نوع محصول قدم برداریم.

عوامل تاثیرگذار در کاهش عبور صدا از پنجره دوجداره

نوع جنس و طرح فریم پنجره و مدل بازشو

نوع شیشه دوجداره

ترکیب و جنس نوع لایه شیشه

نحوه مونتاژ و آب‌بندی شیشه و محصول پنجره به هنگام نصب

علت عبور صدا از پنجره دوجداره

عبور صدا از پنجره دوجداره

با توجه به اهمیت موضوع نوع، جنس و طرح شیشه، تمرکز اصلی بحث را بر روی این موضوع خواهیم گذاشت. برای یک شیشه تک‌جداره، علاوه بر موضوع آب‌بندی مناسب، ضخامت شیشه، اصلی‌ترین فاکتور در عبور صدا می‌باشد.

هرچه شیشه ضخیم‌تر میزان یا شدت عبور صدا کمتر یا به عبارتی اندیس وزنی کاهش صدای عبوری (Rw) که همان میزان جذب صدا توسط شیشه بیشتر می‌باشد. شیشه هرچه ضخیم‌تر باشد اثر جذب صداها مخصوصا صداهای با فرکانس پایین در آن بیشتر خواهد بود.

نکته‌ی مهم این است که غیر از ضخامت مواردی مثل سکوریت‌کردن، رفلکس‌کردن و یا رنگ‌زدن، شیشه اثری بر روی خاصیت آکوستیکی آن ندارد.

شیشه‌های لمینیت در مواردی که بیشتر جذب صدا با فرکانس‌های بالا مد نظرند اثر بیشتری دارند. این اثر بدلیل وجود لایه‌های PVb استفاده شده در لایه‌های میانی دوجداره خارجی شیشه می‌باشد.

اثر تزریق گاز در عبور صدا از پنجره‌ دوجداره

عبور صدا از پنجره دوجداره

همانطور که می‌دانیم تزریق گاز به جای هوا (معمولاً آرگون) اثر مطلوبی بر میزان انتقال حرارت خواهد داشت، ولی این موضوع تاثیر خاصی بر روی خواص آکوستیکی شیشه ندارد. حتی فواصلی حدود ۱۰ الی ۱۴ میلی‌متر نیز اثر خاصی بر روی بحث جذب صدا در یک محصول شیشه دوجداره ندارد. درست است که هر چقدر این فاصله هوایی بیشتر باشد میزان جذب صدا بیشتر است ولی این مقدار در محدوده‌های بین ۵ الی ۱۵ سانتی متر قابل بحث هستند که قطعاً چنین فواصلی قابل استفاده در محصول درب و پنجره uPVC نیست. لذا در این محصول فاصله مرسوم بین جداره شیشه اثر خاصی بر میزان RW شیشه دوجداره ندارد.

معمولاً کاهش و کنترل صداهایی با فرکانس پایین که معمولاً از منابع موسیقی یا ماشین‌های سنگین ایجاد می‌گردد، نسبت به صداهایی با فرکانس بالا سخت‌تر هستند و در مواقعی که نیاز به دمپ صدای این چنینی باشیم بایستی حساسیت بیشتری در انتخاب نوع فریم و محصول شیشه به خرج دهیم.

میزان تأثیر انواع طرح‌های مختلف شیشه در عبور صدا از پنجره دوجداره

عبور صدا از پنجره دوجداره

شیشه تک‌جداره فلوت ساده: قطعاً این نوع شیشه ساده‌ترین نوع این محصولات می‌باشد‌ البته جایی که فقط بحث آکوستیک بودن مطرح است و میزان جذب و دفع گرما اهمیتی ندارد می‌توان انتخابی اقتصادی و بعضاً مناسب باشد.

شیشه‌های لمینیت: شیشه‌های لمینیت به دلیل استفاده از یک لایه‌ی میانی بین دو لایه شیشه تک جداره و ایجاد یک لایه‌ی ترکیبی شیشه تک جداره می‌تواند اثرات بسیار مطلوبی در حوزه آکوستیک ایجاد کند. لمینیت‌های نوع PVB مرسوم‌تر و موثرتر از دیگر لمینیت‌ها می‌باشند.

عایق بندی درب و پنجره دوجداره در برابر صدا

عبور صدا از پنجره دوجداره

فضای بیرونی محل کار، اتاق و یا منزل ما، اغلب پر از منابع مختلف آلودگی صوتی است. این موضوع عموما باعث سلب آرامش و عدم تمرکزمان می‌شود. صدای موسیقی، رفت و آمد وسایل نقلیه، مکالمات بلند همسایه‌ها و بازی کودکان از جمله منابع آلودگی صوتی هستند. در حال حاضر، برای جلوگیری از نفوذ آلودگی‌های صوتی به ساختمان‌های جدید، اقداماتی در مورد آکوستیک کردن دیوارها و کف صورت می گیرد. البته در ساختمان‌های قدیمی این کار انجام نشده است.

به منظور جلوگیری از ورود سر و صدا باید برای عایق صوتی درب و پنجره‌ها و اکوستیک کردن دیوار، سقف، کف و دیگر اجزای ساختمان اقدام کرد. اکوستیک و عایق‌بندی صوتی به چند طریق انجام می‌گیرد، که در ادامه این مطلب به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

به طور کلی برای عایق‌بندی فضای داخلی ساختمان در برابر آلودگی صوتی، می‌توان از دو راه استفاده کرد. اولین راه، استفاده از جاذب‌ها است. این روش ساده‌تر از سایر روش‌ها است. این کار با اضافه کردن سطوح جذب‌کننده صدا و یا پژواک، مانند پنل‌های آکوستیک، امکان‌پذیر است. در این روش برای عایق‌بندی سر و صدا، می‌توان از پنل‌های ۳ سانتی‌متری تزیینی نیز استفاده کرد.

روش دوم برای عایق‌بندی صوتی ساختمان، استفاده از دیفیوزها است. این راه مانعی در برابر عبور آلودگی‌های صوتی به شمار می‌رود. این پنل‌ها طوری ساخته شده‌اند که امواج صوتی با برخورد به آن‌ها در مسیرهای متفاوت پراکنده شوند و در نتیجه مانع بازگشت صوت می‌شوند.

آیا بکارگیری پنجره دو جداره در کنار بزرگراه‌ها و معابر شلوغ شهری نیز کارایی لازم را دارد ؟

عبور صدا از پنجره دوجداره

در جواب باید گفت که بکارگیری صحیح این محصول در تمامی موارد و مناطق کاملاً کارساز بوده و قسمت اعظم آلودگی های صوتی و محیطی را می‌کاهد. ولی برای مهار بیشتر مناطقی که دارای آلودگی‌های محیطی و صوتی حاد هستند و همچنین فضاهای صنعتی می‌توان از پنجره های سه جداره بهره گرفت. چرا که این نوع پنجره ها دارای قابلیت چند برابر بوده و در این گونه فضاها کارکرد مناسب‌ تری دارند.

آیا بهتر نیست در همان ابتدا از پنجره های سه جداره استفاده نماییم و آیا می‌توان این نوع را در همه جا استفاده کرد؟

عبور صدا از پنجره دوجداره

در جواب باید گفت بله می‌توان از پنجره سه جداره upvc در همه جا استفاده کرد. ولی در اکثر مناطق، همان پنجره دو جداره کارایی لازم و کامل را داشته و استفاده از مدل سه جداره ضرورتی ندارد. دوم اینکه پنجره سه جداره دارای پروفیل upvc ضخیم‌تری است و شاید نتوان در برخی موارد از آن بهره گرفت. البته همان‌گونه که اشاره شد، در صورت تولید کارخانه ای و صحیح پنجره دو جداره یو پی وی سی و همچنین نصب استاندارد، این محصول کارایی فوق العاده ای خواهد داشت و می تواند مشکلات محیطی را برطرف ‌سازد.

کلام آخر

با توجه به آن چه گفته شد می توان نتیجه گرفت که در پاسخگویی به این سوال که علت عبور صدا از پنجره دوجداره چیست؟ می توان گفت که اگر در انتخاب این محصول از نظر کیفیت تولید و همچنین تیم نصاب دقت به خرج داده و از شرکت‌های کار بلد و متخصص استفاده نماییم، در این صورت شاهد کارایی و تأثیر حیرت انگیز آن خواهیم بود. ۸۰ درصد یک پنجره را شیشه تشکیل می دهد، برای کنترل ورودی صدا اول باید از شیشه دوجداره استاندارد استفاده کرد ، سپس یراق دوجالته ، و بعد نصب استاندارد.

از عوامل تاثیرگذار در کاهش عبور صدا از پنجره دوجداره می توان نوع جنس و طرح فریم پنجره، دار بندی شیشه، ترکیب و جنس نوع لایه شیشه، نحوه مونتاژ و آب‌بندی شیشه و محصول پنجره به هنگام نصب را نام برد.

به طور کلی برای عایق‌بندی فضای داخلی ساختمان در برابر آلودگی صوتی، می‌توان از دو راه استفاده کرد. اولین راه، استفاده از جاذب‌ها است، و دومین راه استفاده از دیفیوزها می باشد.

مجموعه ماناوین یکی از تولیدکنندگان برتر پنجره دوجداره در ایران است که محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار می دهد، اگر قصد خرید این نوع از پنجره ها را دارید می توانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.