۰ نفر

رابطه قیمت دلار با قیمت لوله داربست و لوله اسپیرال چگونه است؟

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۹
کد خبر: 387874
رابطه قیمت دلار با قیمت لوله داربست و لوله اسپیرال چگونه است؟

عوامل بسیار زیادی بر قیمت انواع لوله تاثیرگذارند که میزان تاثیر هرکدام در شرایط مختلف، متفاوت خواهد بود و به طور خاص در شرایط غیر پایدار اقتصادی تبدیل به اثرات تخریبی تبدیل خواهند شد. در حال حاضر نرخ ارز به دلیل ارتباط مستقیم با قیمت فولاد، مهمترین فاکتور تعیین کننده قیمت لوله شناخته می‌شود. نوسانات قیمت دلار، سریع‌تر از دیگر عوامل تاثیر خود را بر قیمت انواع مصنوعات فلزی نشان می‌دهد. در این مقاله به بررسی تاثیر قیمت دلار بر قیمت لوله داربست و لوله اسپیرال خواهیم پرداخت تا قبل از خرید این محصولات، توانایی تحلیل قیمت این محصولات را بر اساس قیمت دلار داشته باشید

قیمت لوله داربست و اسپیرال برای فعالان صنعت و ساختمان بسیار پر اهمیت است.

لوله اسپیرال به عنوان یک لوله پرکاربرد در صنعت شناخته می‌شود اما با این حال کمتر کسی اسم این محصولات مهم فولادی را شنیده است و بعضی افراد متخصص در صنایع خاص با آنها آشنا هستند. این محصولات به دلیل خواص مکانیکی مناسب و قابلیت اطمینان بالا در انتقال سیالات، محبوبیت بسیار زیادی در اجرای پروژه‌های پتروشیمی و خطوط انتقال گاز، نفت و محصولات تولید شده توسط پتروشیمی‌ها دارند و حجم استفاده از این محصول در پروژه‌های ذکر شده به اندازه‌ای بالا است که کوچکترین تغییر در قیمت لوله اسپیرال باعث تغییر بسیار زیادی در هزینه نهایی پروژه خواهد شد.
لوله داربست مشخصاتی مخالف لوله اسپیرال دارد؛ اکثر افراد این محصولات را می‌شناسند و آنها را از نزدیک دیده‌اند و بر خلاف انواع دیگر لوله‌ها، برای انتقال سیالات به کار گرفته نمی‌شوند. با این حال حجم استفاده از این محصولات نیز به اندازه‌ای بالا است که قیمت این نوع لوله از اهمیت بالایی برای فعالان صنعت ساختمان برخوردار است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوله داربست و مانیسمان

فاکتورهایی که بر قیمت‌گذاری لوله مانیسمان، داربست و به طور کلی انواع دیگر لوله‌ها اثرگذار است را می‌توان در 2 دسته مستقیم و غیر مستقیم دسته‌بندی کرد. این دسته بندی بر اساس نحوه ارتباط فاکتور با قیمت محصول مورد نظر، محصولات را در دسته‌های مختلف قرار می‌دهد. در این بخش توضیح کوتاهی در مورد هرکدام از این عوامل خواهیم داد و چند مثال از هرکدام برای درک بهتر موضوع به شما ارائه خواهیم کرد.

چه فاکتورهایی به صورت مستقیم بر قیمت لوله اسپیرال تاثیر می‌گذارند؟

 منظور از فاکتورهای مستقیم، آن دسته از عواملی هستند که بعد از تغییر، تنها بر روی یک محصول خاص تاثیر می‌گذارد و برای درک نحوه تاثیر آن بر روی قیمت مورد نظر، نیاز به بررسی عوامل دیگر به عنوان واسطه نداریم. یکی از مهمترین فاکتورهایی که به طور مستقیم بر قیمت انواع پروفیل‌ها، مصنوعات و مصالح فولادی تاثیر می‌گذارد را می‌توان بر هم خوردن تعادل بین عرضه وتقاضا دانست. افزایش تقاضا در یک بازه زمانی بدون افزایش عرضه برای هرمحصولی از جمله تمام محصولات فولادی تعادل بازار را بر هم خواهد زد. این برهم خوردن تعادل در مورد 2 نوع لوله ذکر شده باعث افزایش قیمت لوله اسپیرال و داربستی می‌شود که در این مطلب به صورت اختصاصی قرار است به این 2 محصول بپردازیم.

البته باید در نظر داشته باشید بر عکس این موضوع نیز صادق است و کاهش تقاضا نسبت به عرضه موجود در بازار، کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت.

فاکتورهایی که به صورت غیر مستقیم بر قیمت لوله داربست تاثیر می‌گذارند را بشناسید.

برای درک تاثیر برخی از فاکتورها لازم است یک یا چند مرحله به عقب برگردیم و از سطوح بالاتر به آن نگاه کنیم. بعضی از عوامل شاید در ابتدای امر یک فاکتور مستقیم به نظر برسند، اما با نگاه عمیق‌تر به آنها متوجه می‌شویم که خود آنها نیز تحت تاثیر عوامل دیگری تغییر می‌کنند که لازم است برای درک روشن‌تر از رفتار بازار برای تحلیل قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت لوله داربست و دیگر پروفیل‌های آهنی از آنها اطلاع داشته باشید. مهمترین آنها را می‌توان تاثیر قیمت دلار بر قیمت فولاد دانست که به طور مفصل آن را بررسی خواهیم کرد.

کک

تاثیر قیمت دلار بر قیمت لوله داربستی و اسپیرال

نرخ ارز بدون شک یکی از دلایل نوسان قیمت محصولات مختلف از جمله مصنوعات فولادی است. اما باید در نظر داشته باشید قیمت دلار به طور مستقیم بر قطعات ساخته شده فولادی تاثیر نمی‌گذارد. در بین قیمت انواع محصولات فولادی از جمله لوله داربستی و اسپیرال، یک فاکتور دیگر باید در نظر گرفته شود که همان قیمت آهن است. تغییر در قیمت دلار باعث نوسان در قیمت آهن و به طبع آن فولاد خواهد شد که در نهایت همین موضوع بازار قطعات فولادی را با نوسان روبرو خواهد کرد.

در حدود یک سال اخیر، شاهد نوسان بسیار شدیدی در قیمت دلار بودیم که دلیل اصلی التهاب بازار فلزات در همان بازه زمانی در ایران بود. افزایش شدید در ابتدای بازه زمانی ذکر شده و بعد از آن عدم ثبات نرخ، قیمت انواع لوله به خصوص لوله داربستی و اسپیرال را با بحران مواجه کرد. البته باید در نظر داشته باشید قیمت دلار اثرات غیر مستقیم دیگری نیز دارد که از مهمترین آنها می‌توان به اثر روانی این اتفاق بر رفتار خرید مردم و مهم‌تر از آن افزایش ریسک سرمایه گذاری اشاره کرد. تمام این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند تا تغییر اندک در نرخ دلار موجب تغییر در شرایط بازار فولاد در داخل کشور شود.

آنچه که در این مقاله خواندید، بخشی کوچکی از اطلاعات لازم برای خرید محصولات فولادی بود، در دانشنامه آهن آلات می‌توانید مجموعه کاملی از مطالب کلیدی در مورد مقاطع فولادی را مطالعه کنید تا در هنگام خرید، با پیش‌بینی رفتار بازار و انتخاب محصول مناسب، احتمال موفقیت پروژه خود را به حداکثر برسانید. همچنین برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات و محصولات فولادی می‌توانید به سایت آهن آنلاین (www.ahanonline.com) مراجعه کنید جدیدترین قیمت این محصولات را در بازار در اختیار داشته باشید.