۰ نفر

معاون ارزی بانک مرکزی در گفتگو با اقتصاد آنلاین؛

معامله حوالجات خرد به صرافی ها واگذار می شود/ صرافی های رتبه یک اسکناس، سکه طلا، حوالجات و ابزارهای مالی جدید را معامله خواهند کرد

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۲۲
کد خبر: 704737
معامله حوالجات خرد به صرافی ها واگذار می شود/ صرافی های رتبه یک اسکناس، سکه طلا، حوالجات و ابزارهای مالی جدید را معامله خواهند کرد

معاون ارزی بانک مرکزی از برنامه این بانک برای رتبه بندی صرافی ها خبر داد و گفت: صرافی های دارای رتبه الف، اجازه معاملات اسکناس ارز، سکه، حوالجات ارزی خرد و کلان و ابزارهای مالی جدید ارزی را خواهند داشت.

اقتصاد آنلاین- محبوبه فکوری؛ محمد آرام از آغاز اجرای برنامه بانک مرکزی برای رتبه بندی صرافی ها خبر داد و گفت: نقش صرافی ها در اجرای برنامه ها و سیاست های ارزی بانک مرکزی بسیار پررنگ دیده شده و بر اساس آن، از روز گذشته صرافی ها اجازه یافتند تا ارزهای پتروشیمی ها و فولادی ها را بخرند، بفروشد و مابین خود معامله کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین افزود: تا قبل از این صرافی ها می توانستند فقط اسکناس ارز بخرند ولی اکنون به آنها اجازه داده شده به جز اسکناس، سکه طلا و ابزارهای جدید را هم بفروشند.

به گفته آرام، بانک مرکزی در آینده بر اساس رتبه بندی هایی که برای صرافی ها انجام می دهد، این امکان را به آنها برای معامله ابزارهای مختلف ارزی خواهد داد؛ به این معنا که صرافی هایی که در رتبه الف یا فول لایسنس قرار می گیرند، قابلیت معامله همه اقلام از جمله اسکناس، سکه، حوالجات خرد و حوالجات عمده و ابزارهای مالی جدید را خواهد داشت و به تبع آن، هر چه رتبه صرافی پایین‌تر باشد، فروش این ابزارها محدودتر خواهد بود تا جایی که یک صرافی در پایین ترین رتبه بتواند فقط اسکناس معامله کند.

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی این مسیر را برای صرافی ها باز کرده و صرافی را تبدیل به بنگاهی خواهد کرد که همه ابزارها را ارایه کند.

آرام ادامه داد: در مرحله اول صرفا به صرافی ها رسما اجازه داده شده بود تا اسکناس بفروشند ولی اکنون آنها بر اساس رتبه خود، این اجازه را خواهند داشت که سکه تمام، سکه ربع و سکه یک گرمی عرضه کنند؛ ضمن اینکه معامله حوالجات خرد صرفا به صرافی ها واگذار خواهد شد و صرافی های بانکی اجازه معامله حوالجات خرد را نخواهند داشت.