۰ نفر

توسط مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران ارائه شد؛

پاسخ به سوالات رایج در مورد بازار متشکل ارزی

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۱۲
کد خبر: 482471
پاسخ به سوالات رایج در مورد بازار متشکل ارزی

اعلام عمومی قیمت‌های بازار متشکل‌ارز ایران از روز دوشنبه آغاز شد و قرار است تابلوی نرخ‌های معاملاتی این بازار هم مثل تابلوی معاملات بورس در چند روز آینده در سایت رسمی بازار متشکل ارزی نمایش داده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سیاستگذاران امیدوارند با آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی، این بازار به مرجع قیمت‌گذاری معاملات نقدی(اسکناس) ارز تبدیل شود، به همین دلیل انتشار عمومی قیمت‌های این بازار از اهمیت زیادی برخوردار است. برآورد می‌شود با گسترده‌تر شدن فعالیت بازار متشکل ارزی، نقش بازیگران عمده ارز بیشتر و هویت این بازیگران در قالب این بازار ساماندهی شود. در همین رابطه مهدی گوهررستمی، مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران به برخی سؤالات رایج در مورد نحوه فعالیت این بازار پاسخ داده است.

از روز دوشنبه اعلام عمومی قیمت‌ها در بازار متشکل ارز آغاز شد. هدف از این کار چه بود و شیوه اعلام قیمت‌ها چگونه است؟

با انتشار عمومی نرخ‌های معاملاتی این بازار، از این پس نرخ‌های رسمی بازار متشکل ارز ایران به‌عنوان نرخ‌های واقعی که براساس مکانیسم بازار و عرضه و تقاضاست مبنا و معیاری برای معاملات نقدی (اسکناس) ارز خواهد بود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از روز دوشنبه ۲۶آبان، نرخ‌های معاملاتی این بازار در کانال رسمی تلگرام این بازار به آدرس iceiran و اینستاگرام بازار به آدرس icemarket.ir در اختیار عموم مردم و فعالان حوزه ارز قرار گرفت. همچنین از چند روز آینده تابلوی نرخ‌های این بازار در سایت رسمی این بازار به آدرس www.ice.ir نمایش داده خواهد شد و همانطور که گفتم این قیمت‌ها مبنا و معیاری برای معاملات نقدی (اسکناس) ارز قرار خواهد گرفت.

معاملات در بازار متشکل ارزی چگونه انجام می‌شود و تفاوت آن با سایر بازار‌ها چیست؟

در بازار متشکل ارز ایران، معاملات نقدی اسکناس ارز به‌صورت الکترونیک و آنلاین انجام می‌شود. امنیت بالای بستر معاملاتی و سرعت بالای تسویه معاملات جذابیت این بازار را برای صرافان افزایش داده است؛ به‌طوری که هم‌اکنون شمار کارگزاران این بازار به ۳۰۰عضو (شامل بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و غیربانکی) رسیده و تعداد قابل توجهی از صرافی‌ها در مرحله پیوستن به بازار متشکل ارز ایران هستند.

ارزهایی که در این بازار مبادله می‌شوند چه ارزهایی هستند؟

هم‌اکنون 3نماد معاملاتی دلار، یورو و درهم در بازار متشکل ارز ایران وجود دارد که معاملات آنها در بستر الکترونیک و به‌صورت اسکناس (نقدی) ارز انجام می‌شود.

کارگزاران این بازار چه کسانی هستند؟

به‌طور کلی بانک‌ها، اعم از بانک‌های دولتی و خصوصی و صرافی‌ها شامل صرافی‌های بانکی و غیربانکی، کارگزاران این بازار را تشکیل می‌دهند. اسامی کارگزاران این بازار در سایت بازار متشکل وجود دارد و فعالان حوزه ارز در استان‌های مختلف کشور می‌توانند کارگزاران این بازار را در استان و شهر مورد نظر خود جست‌وجو کنند.

معاملات در بازار متشکل ارزی در چه روز‌ها و ساعت‌هایی انجام می‌شود؟

روزهای معاملاتی بازار، شنبه تا پنجشنبه است. ساعات معاملاتی این بازار طی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۱۰تا ۱۵:۳۰ و در روز پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ است.

هدف از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی چیست و این بازار چه سیاستی را دنبال می‌کند؟

به‌طور کلی بازار متشکل ارزی 7هدف اصلی را دنبال می‌کند. این اهداف عبارتند از: کشف نرخ واقعی ارز بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا، کمک به ثبات نرخ ارز با نهادینه‌کردن عملیات بازارگردانی بازیگران اصلی بازار ارز، ایجاد بازاری کارا، منصفانه و شفاف برای معاملات ارزی، کمک به یکسان‌سازی‌ قیمت ارز، ایجاد سازوکاری امن و قابل اتکا برای تسویه وجوه معاملات ارزی، هویت‌بخشی و ساماندهی بازیگران عمده بازار ارز، اعتباربخشی و رتبه‌بندی اعضا و بازیگران عمده بازار ارز.