۰ نفر

بی رمق و خسته کننده؛

پیش بینی بورس/ بدترین عملکرد هفتگی بورس در یک سال گذشته ثبت می شود؟

۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۰۲
کد خبر: 676454
پیش بینی بورس/ بدترین عملکرد هفتگی بورس در یک سال گذشته ثبت می شود؟

شاخص در جریان معاملات روز سه شنبه با کاهش بیش از ۱۰ هزار واحدی همراه شد تا ریزش هفتگی بورس تا اینجای کار به حدود ۳.۳ درصد برسد. شاخص هم وزن نیز افت بیش از ۳هزار و ۵۰۰ واحدی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد حدود ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. در این شرایط آیا می‌توان بازگشت بورس را پیش بینی کرد؟

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بورس در مسیر نزولی قرار دارد و به نظر می‌رسد که فعلاً خیال توقف نداشته باشد. ثبت کم‌ترین PبهE بازار سهام طی ۷ سال گذشته است و قرار گرفتن شاخص کل در محدود اشباع فروش هم نمی تواند،‌ جلوی ریزش بورس را بگیرد. تا اینجای کار بازدهی شاخص کل در هفته اول آبان به حدود ۳.۳- درصد رسیده است که بیش‌ترین نزول هفتگی شاخص کل از بهمن ماه سال گذشته محسوب می‌شود و در صورتی که فردا هم شاخص کل به روند نزولی خود ادامه دهد احتمالا شاهد یکی از بدترین هفته‌های بورسی طی یک سال گذشته خواهیم بود.

نگاهی به روند شاخص کل در روز سه شنبه هم نشانی از بازگشت بازار سهام در معاملات روز چهارشنبه ندارد؛‌ جاییکه که هر چه از تایم بازار می‌گذشت،‌شاهد فشار افت بیش‌تر شاخص کل بودیم و بیش‌ترین میزان کاهش شاخص کل نیز در نیم ساعت پایانی بازار رقم خورد.

پیش بینی بورس شاخص کل

شاخص هم وزن نیز روند مشابه شاخص کل را در معاملات روز سه شنبه داشت؛ جاییکه با گذشته زمان،‌ افت شاخص هم وزن بیش تر می شد و بالاترین افت نیز در همان نیم ساعت پایانی بازار رقم خورد. موضوعی که نشان می‌دهد بازار روز سه شنبه فشار عرضه نه تنها بیش‌تر از تقاضا بود که هرچه از زمان بازار می‌گذشت،‌شاهد افزایش بیش تر عرضه بودیم.

پیش بینی بورس شاهص هم وزن

در این میان تنها جنبه مثبت بورس این هفته نسبت به هفته گذشته،‌ بهبود نسبی ارزش معاملات خرد است؛ در تمام روزها هفته پایانی مهر،‌ ارزش معاملات خرد به زیر سطح دو هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده بود اما در این هفته،‌دوباره ارزش معاملات خرد به بالای ۲هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است.

پیش بینی بورس ارزش معاملات خرد

در جریان معاملات روز سه شنبه،‌ خروج حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی ثبت شد؛‌به بیان دیگر،‌ بیش از ۱۸ درصد ارزش معاملات خرد مربوط به خروج پول حقیقی بود که این موضوع را نمی‌توان چندان مثبت تلقی کرد.

پیش بینی بورس پول حقیقی

پیش بینی بورس چهارشنبه ۴ آبان

در فضایی که ریسک‌های سیستماتیک بازار به اوج خود رسیده است، شاید تنها نقطه امیدوارکننده بازار برای بازگشت،‌گزارش‌های ۶ ماهه بود. با این وجود این گزارش‌ها هم نتوانست محرک خوبی برای بازار سهام باشد. به عنوان مثال شرکت‌ها فعال در حوزه فولاد و آهن در مجموع در تابستان  امسال سود خالص حدود ۱۷هزار میلیارد تومانی را ثبت کردند که در مقایسه با فصل بهار کاهش بیش از ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. گروه شیمیایی‌ها و پتروشیمی‌ها در سه ماهه دوم امسال در مجموع حدود ۱۵هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی کردند که در مقایسه با فصل بهار ۴۰ درصد کاهش یافته است. گروه‌های فرآورده‌های نفتی و پالایشی‌ها که یکی از بهترین گزارش‌های بازار را روانه کدال کرده‌اند در تابستان در مجموع حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان سود خالص ثبت کردند که در مقایسه با بهار کاهش حدود ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بنابراین فعلا نمی‌توان محرک جدی را برای بازگشت بازار سهام متصور بود؛ هر چند که شاخص کل پتانسیل بالایی برای تجربه یک نوسان مثبت را دارد اما کلیت بازار با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور فعلاً نزولی به نظر می رسد.

با توجه به معاملات روز سه شنبه نیز به نظر می‌رسد فردا بازار پر عرضه ای را به ویژه در نیمه اول معاملات داشته باشیم و با توجه به تعطیلات آخر هفته به نظر می‌رسد که معاملات کم رونقی را تجربه کنیم.