۰ نفر

آشنایی بیشتر با شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج؛

زیاندهی «بکهنوج» برای سومین سال پیاپی / امسال بخت این سهم باز می شود؟

۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۴
کد خبر: 622556
زیاندهی «بکهنوج» برای سومین سال پیاپی / امسال بخت این سهم باز می شود؟

شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج مالک دو نیروگاه گازی کهنوج و سیکل ترکیبی شوباد است و در بازار برق فعالیت می‌کند. سهام این شرکت نیز از سال 95 و با نماد «بکهنوج» در فرابورس معامله می ‌شود. بکهنوج در سه سال گذشته زیانده بوده و این زیان در سال 1400 به بیشترین مقدار خود رسیده است.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج که در سال 86 تاسیس شده است، مالکیت نیروگاه گازی کهنوج و نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد را در اختیار دارد. این شرکت، در حال حاضر، هم در بازار داخلی و هم بازار خارجی فروش برق فعال است.

نیروگاه‌های این شرکت، در مقایسه با رقبا دارای ضریب بار بالاتری است که خود باعث ثبات در درآمد این شرکت شده است. همچنین بهره‌مندی از خط گاز پایدار و مطمئن معافیت از مالیات، از دیگر نقاط مثبت شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج است. از سوی دیگر، آب و هوای گرم منطقه کهنوج و دسترسی نداشتن به نیروی انسانی متخصص در این منطقه، نقاط ضعف این شرکت محسوب می‌شوند.

آشنایی بیشتر با «بکهنوج»

سهام شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج، در سال 95 و با نماد «بکهنوج» در بورس تهران پذیرفته شد و معاملات این نماد از همان سال کلید خورد. در حال حاضر، بکهنوج در بازار دوم فرابورس و گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم  معامله می‌شود. گفتنی است که سال مالی این شرکت، پایان دی ماه است.

جدول زیر، به مقایسه بازدهی قیمتی بکهنوج، شاخص گروه نیروگاهی و شاخص کل، در 6بازه ‌زمانی متفاوت می‌پردازد.

11

سهامداران «بکهنوج»

بررسی گراف زیر که سهامدران بکهنوج را نمایش می‌دهد، حاکی از آن است که شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر، با در اختیار داشتن 66.4درصد از سهام بکهنوج، سهامدار عمده شرکت است. همچنین 22.5درصد از سهام شرکت متعلق به سهامداران خرد است.

12

روند تغییرات سرمایه

شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج، در ابتدا با سرمایه یک میلیون تومانی تاسیس شد اما این سرمایه اکنون با پشت سر گذاشتن پنج مرحله افزایش سرمایه، به هزار و 605میلیارد تومان رسیده است.

زیان‌های «بکهنوج» ادامه دارند

بررسی صورت‌های مالی بکهنوج در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که این شرکت تا پایان سال 97 سودده و دارای سود انباشته 92میلیارد تومانی بوده است.

با این وجود، بکهنوج از سال 98 به این سو هموار زیان خالص ساخته است و این زیان در سال 1400، 80درصد افزایش یافته است. به علاوه، زیان انباشته شرکت در پایان دی ماه 1400، به 108هزار میلیارد تومان رسیده است.

البته مدیرعامل شرکت طی اطلاعیه‌ای در سامانه کدال اعلام کرده است که این کاهش سود، به دلیل رشد هزینه‌های ناشی از افزایش قابل توجه هزینه اصطکاک بوده است.

13