۰ نفر

حرکت محتاطانه بازیگران بورسی

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۱۴
کد خبر: 613895
حرکت محتاطانه بازیگران بورسی

بازارهای سرمایه‌ گذاری تحت‌ تاثیر اخبارمثبت که از تحقق توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ای و احیای برجام حکایت می‌ کنند، روندی متفاوت نسبت به ‌ماه‌ های قبل در پیش گرفته‌ اند. آنچه مسلم است این است که اثرات توافق احتمالی در حوزه سیاست خارجی کشور به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم بازارهای مالی را نشانه گرفته است.

 به گزارش اقتصاد آنلاین ، محمدشکری، کارشناس بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشت؛ نوسان نرخ ارز به‌عنوان مهم‌ترین عامل در این میان بعد از حصول توافق‌های بر سر مسائل هسته‌ای از اثرگذارترین عوامل تغییرمسیر بازارها به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌آید. عاملی مهم که چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را تا حدودی ترسیم می‌کند.

توافق‌های بین‌المللی جدا از اثربخشی بر وضعیت اقتصادی با توجه به دگرگونی که در نرخ ارز ایجاد می‌کند، سرمایه‌گذاران بازارهای مختلف را به لاک دفاعی فرو برده است.

پر واضح است که نرخ ارز در مواجهه با مخابره سیگنال‌های مثبت از نشست‌های هسته‌ای روندی کاهشی به خود بگیرد. قرارگرفتن دلار در کانال ۲۵‌هزار تومان نیز این موضوع را به درستی تایید می‌کند.

مسیریابی قیمت اسکناس آمریکایی و اثرات توافق‌های احتمالی از روند کاهشی قیمت این اسکناس پرحاشیه خبر می‌دهد.

این موضوع خود به تنهایی یکی از مهم‌ترین دلایل عدم‌ورود منابع ضروری به بازارسهام است، با این‌حال برخی به اشتباه گمان می‌کنند پول‌های سرگردان در حال وارد شدن به بازارهای موازی هستند. گرچه سرعت رخت بربستن منابع از بورس تهران افزایش یافته و سهامداران با بی‌رغبتی کامل نسبت به‌سرعت تحولات مثبت، واکنش می‌دهند اما این مهم نمی‌تواند دلیلی بر رونق بازارهای دیگر باشد.

بازارسرمایه با بی‌پولی و فقر شدید منابع دست و پنجه نرم می‌کند و رفتار دسته‌جمعی سهامداران در هفته‌های اخیر نشان داده که اخبار مثبت هم تاثیر آنچنانی بر تصمیم آنها برای ماندن در این بازار نداشته است، از این‌رو با توجه به اینکه اکثر سرمایه‌گذاران به این امر واقفند که با تحولات قیمتی در حوزه طلای‌سیاه و آزادشدن برخی از منابع بلوکه‌شده ایران در نتیجه منابع ارزی در اختیار دولت قرار می‌گیرد، احتمال کاهش بیشتر نرخ ارز در میان‌‌‌‌‌‌‌‌مدت وجود دارد و نهایتا چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز رشدی برای قیمت ارز دیده نخواهد شد، اما در آن سوی بازار ارز اتفاقاتی در جریان است که در کوتاه‌مدت به نفع بورس تهران نیست.

فارغ از بحث مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و نتایج آن سرمایه‌گذاران نسبت به چند ابهام دیگر دغدغه و نگرانی‌هایی دارند. حرکت دست به‌عصای کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و رشد نرخ تورم آمریکا بر اساس آخرین گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های آماری و احتمال اتخاذ سیاست‌های انقباضی شدید برای عبور از موج فشار ایجادشده نمی‌تواند به‌نفع فعالان این بازار تمام شود؛ در نتیجه به فرضیه تداوم خروج منابع از تالارهای شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دامن می‌زند و فشار مضاعفی بر دوش بازار و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

این در حالی است که معامله‌گران در آخرین ‌ماه سال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌سر می‌برند و به‌نظر می‌رسد به‌صورت سنتی با فشار فروش و تسویه کار‌‌‌‌‌‌‌‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شوند. همه این مسائل دست به‌دست هم می‌دهد تا پرونده بازارسهام در ۱۴۰۰با حرکت محتاطانه بازیگران بورسی خاتمه یابد.