۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

شاخص بورس چرا با عجله در حال سقوط است؟

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۱۳
کد خبر: 603332
شاخص بورس چرا با عجله در حال سقوط است؟

تابلوهای بورس تهران امروز هم با ریزشی بیش از ۲۱ هزار واحد بار دیگر به رنگ قرمز درآمده و به کانال یک میلیون و ۲۳۴هزار واحدی سقوط کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بورس تهران امروز هم طبق روال هفته های اخیر روند ریزشی شاخص را در پیش گرفته و کار خود را با شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۲۳۴هزار واحدی به پایان رساند. این در حالیست که از پنجم مرداد ماه سال جاری به این سو، این نازلترین سطح شاخص کل بوده که تاکنون به ثبت رسیده است.

در واقع می‌توان گفت شاخص کل بورس امروز به پایین‌ترین سطح خود در دوران تصدی پست ریاست جمهوری توسط ابراهیم رییسی رسیده که خود حاکی از روند نامطلوب بازار سرمایه و بی‌اثر بودن سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت برای رونق بخشی به بورس است.

این در حالیست که ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز در محدوده دو هزار و ۲۴۵میلیارد تومان به ثبت رسید که حاکی از اوضاع نامطلوب بازار و فریز شدن و حتی فرار سرمایه از بورس است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که ابهامات برجامی باعث شده تا سهامداران و فعالان بورسی دست از معامله بکشند و حتی برخی دیگر اصطلاحا نقد شده و عده ای نیز به طور کلی بازار را ترک کرده اند. این فضا در حالی رقم می‌خورد که اغلب کارشناسان بورسی نسبت به ارزنده بودن بسیاری از سهم ها تاکید می ورزند اما در بین همین عده از تحلیلگران نیز در زمینه تشخیص زمان مناسب جهت از سرگیری معاملات اتفاق نظری دیده نمی‌شود.

البته روز گذشته و همزمان با انتشار خبر اجرایی شدن بسته وزارت اقتصاد برای حمایت از بورس، صفحات بورسی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به آینده بازار ابراز امیدواری کردند اما روند معاملات در ساعات گذشته نشان داد که فعالان بورسی نسبت به انتشار این خبر واکنش چندان مشخصی نشان نداده و ترجیح داده‌اند تا بیش از هر اتفاقی منتظر به پایان رسیدن مذاکراتی که در وین جریان دارد باشند.

اهمیت این مذاکرات برای سهامداران به دلیل تاثیر مستقیمی که روی نرخ ارز می گذارد بوده تا حدی که بسیاری از معامله گران حرفه ای نیز تصمیم به پارک کردن پول خود گرفته اند.

بسیاری از تحلیلگران و تکنیکالیست ها نیز نسبت به تحلیل پذیر بودن بازار ابراز تردید کرده و معتقدند شاخص مدام در حال از دست دادن حمایت‌های پیاپی است و این نکته نشانه مطلوبی برای فعالان بورسی نیست.