۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نوسان بورس در هفته‌ای که گذشت (هفته سوم اسفند۹۹)/ پالایشی‌ها بیشترین بازدهی را ثبت کردند

۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۰۹
کد خبر: 512897
نوسان بورس در هفته‌ای که گذشت (هفته سوم اسفند۹۹)/ پالایشی‌ها بیشترین بازدهی را ثبت کردند

این هفته بازار سهام شاهد نوسان‌هایی بود که برخی فعالان را به بازگشت بازار امیدوار کرد. شاخص کل بورس در مجموع ۳۷هزار واحد رشد کرد و همچنین پربازده‌ترین صنعت «فرآورده‌های نفتی» شناخته شد. متوسط ارزش معاملات نیز با رشد ۴۰درصدی رو به رو شد.

اقتصاد‌آنلاین-سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام شاهد دو روز سرخ و سه روز سبز بود. آغاز و پایان هفته با سرخ‌پوشی بازار همراه شد و سه روز دیگر سبزپوشی را تجربه کرد. گفتنی است از اواخر بهمن‌ماه به جز رشد اندکی که در ۱۲ اسفند اتفاق افتاد، بازار روی خوش نشان نداده بود. با این حال آخرین روز معاملاتی هفته با سه هزار واحد افت شاخص کل همراه شد و به سبزپوشی‌ها خاتمه داد.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس در مجموع ۳۷هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۱۶۹هزار واحد به ارتفاع یک میلیون و ۲۰۶هزار واحد رسید. با این حال تغییر محسوسی در شاخص کل هم وزن رخ نداد. همچنین شاخص کل فرابورس روز اول و آخر هفته شاهد افت و سه روز دیگر را با رشد مواجه شد و در مجموع ۱۷۶واحد رشد کرد.

تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیت همچنان به نفع حقوقی بود و هیچ روزی بازار شاهد ورود پول حقیقی نبود. در مجموع حقیقی‌ها بیش از سه هزار و۴۱۰میلیارد تومان از بازار خارج کردند. گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۶۲۵میلیارد تومان، «استخراج کانه‌های فلزی» با ۶۱۵میلیارد تومان و «فلزات اساسی» با ۳۹۰میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. از طرف دیگر بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی به ترتیب متعلق به گروه‌های «مواد و محصولات دارویی» با ۱۹۰میلیارد تومان، «سایر صنایع» با ۲۰میلیارد تومان و «انبوه سازی، املاک و مستغلات» با ۵میلیارد تومان بود.

گفتنی است بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «برکت»، «دتماح»، «جم‌پیلن»، «خبازرس»، «کرمان» و «رافزا» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری گروه دارویی برکت ۲۱۵میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «اپال»، «وتجارت»، «فملی»، «سمگا»، «شستا» و «وپارس» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری فرآوری معدنی اپال کانی پارس ۵۰۵میلیارد تومان افزایش یافت.

وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «فرآورده‌های نفتی» تعلق داشت به طوری که سه هزار و ۳۶۸میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«فلزات اساسی» با معاملات دو هزار و ۲۹۰میلیارد تومانی دوم شد و «محصولات شیمیایی» در جایگاه سوم قرار گرفت.

پربازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «فرآورده‌های نفتی» با ۶.۵درصد، «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» با ۵.۳درصد، «استخراج نفت و خدمات جانبی» با ۳.۹درصد بازدهی ثبت شدند. از طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «پیمانکاری صنعتی» با منفی ۲.۷درصد، «مخابرات» با منفی ۲.۵درصد و «خرده فروشی» با منفی ۲.۳درصد به ثبت رسیدند.

ارزش معاملات

ارزش معاملات رفته رفته کمی بهبود یافت اما در مجموع چنگی به دل نمی‌زد و در آخرین روز معاملاتی نیز دوباره با کاهش مواجه شد. متوسط ارزش معاملات این هفته به چهار هزار و ۷۵۵میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش ۴۰درصد به آن افزوده شده است. همچنین بیشترین ارزش معاملات با ۶هزار و ۲۰۰میلیارد تومان متعلق به روز سه شنبه، ۱۹اسفند ماه بود.