۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سرنوشت نامعلوم سهام عدالت متوفیان

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۰۷
کد خبر: 502286
سرنوشت نامعلوم سهام عدالت متوفیان

با گذشت ۱۴ سال از آغاز ثبت‌نام سهام عدالت، آمارها از فوت بیش از ۲.۵ میلیون نفر دارنده سهام عدالت خبر می‌دهد. حدود ۸ ماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد اما هنوز تکلیف نهایی سهام متوفیان مشخص نشده‌است. وعده‌های نامشخص مسئولان و بی‌توجهی به تسریع فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان، تاکنون نتیجه‌ای جز سردرگمی برای سهامداران نداشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ با گذشت 14 سال از آغاز ثبت‌نام سهام عدالت، آمارها از فوت بیش از 2.5 میلیون نفر دارنده سهام عدالت خبر می‌دهد. هم‌زمان با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال جاری، این سوال در ذهن بسیاری از مردم مطرح شد که تکلیف سهام متوفیان چه می‌شود؟

پیش از آغاز فرآیند آزادسازی، وراث می‌توانستند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک و انجام انحصار وراثت، برای فروش و دریافت سود سهام عدالت متوفی اقدام کنند. با توقف این روش از 13 اردیبهشت ماه، باید یک نفر از وراث قانونی برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به سامانه سهام عدالت مراجعه کند. با بارگذاری اطلاعات مربوط به انحصار ورثه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را انجام خواهد داد. پیش از تصویب آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت در مردادماه، انتقال سهام به وراث از طریق سازمان خصوصی سازی صورت می‌گرفت، اما اکنون این انتقال زیر نظر سمات قرار گرفته است.

با گذشت حدود ۸ ماه از آزادسازی، هنوز تکلیف سهام عدالت متوفیان مشخص نشده و سمات تنها از آماده بودن زیرساخت‌های لازم برای این کار خبر داده‌است. فهیمی، سخنگوی سهام عدالت، تیرماه اعلام کرد که سمات در تلاش است تا در گام دوم فرآیند آزادسازی سهام عدالت، امکان انتقال سهام متوفیان به صورت الکترونیکی را فراهم کند.

براساس اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، زیرساخت‌های الکترونیکی تخصیص سهام عدالت متوفیان به وراث آماده شده و در انتظار تایید نهایی قوه قضائیه است. در صورت تایید قوه قضائیه، سهام عدالت متوفیان به صورت قهری و خودکار به ورثه آنها منتقل می‌شود. بنا به گفته ماهیار، معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات، تکلیف سهام عدالت متوفیان و انتقال آن به وراث تا پایان اسفندماه مشخص خواهد شد.  این در حالی است که وعده‌های نامشخص مسئولان و بی‌توجهی به تسریع فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان، تاکنون نتیجه‌ای جز سردرگمی برای سهامداران نداشته است.

این رفت و برگشت‌ها میان نهادهای مختلف، تنها به ضرر مشمولان خواهد بود و اعلام دقیق زمان و روش مشخص انتقال سهام متوفیان به وراث، حقی است که از آن‌ها دریغ می‌شود