۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اوپک در جهت افزایش تولید گام برداشت/ بازگشت عربستان و نیجریه از روند کاهشی تولید

۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۲۴
کد خبر: 380150
اوپک در جهت افزایش تولید گام برداشت/ بازگشت عربستان و نیجریه از روند کاهشی تولید

درحالی استراتژی اوپک تا پایان سال ۲۰۲۰، تداوم روند کاهشی تولید نفت است که در جدیدترین گزارش منتشر شده، تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه گذشته میلادی با رشد ۱۳۹ هزار بشکه ای روبرو شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که تولید نفت خام این گروه در ماه آگوست با افزایش ۱۳۶ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه ژوئیه به ۲۹ میلیون و ۷۴۰هزار بشکه در روز رسیده است.

این درحالی است که عربستان سعودی٬ نیجریه و عراق به ترتیب با افزایش ۱۱۸هزار بشکه، ۸۶هزار بشکه و ۴۳هزار بشکه در روز بیشترین افزایش تولید این گروه را رقم زدند.

در این میان ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق، گفت که کشورش پس از ماه‌ها تولید بیش از حد مجاز، این ماه فورا تولید خود را کاهش خواهد داد و به توافق کاهش تولید اوپک پایبند خواهد شد.  چراکه در ماه آگوست بغداد بالاترین تولید نفت تاریخ خود را گزارش داد که ۴.۶ میلیون بشکه در روز است.

وزیر نفت عراق همچنین گفت: ما در تلاش هستیم به تعهداتی که در ۳ دسامبر سال گذشته توافق کردیم، پایبند باشیم. البته این کاری بسیار دشوار است. در ماه جاری ما تولید خود را به سطح مجاز کاهش خواهیم داد و تولید نفت برای تولید برق را از ۲۰۵ هزار بشکه در روز به ۸۰ تا ۸۵ هزار بشکه در روز خواهیم رساند.  

این در حالی است که گزارش ماه آوریل آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد، عراق در مسیر رسیدن به تولید ۶ میلیون بشکه در روز، تا سال ۲۰۳۰ قرار گرفته است. چنین سطح تولیدی می‌تواند عراق را به سومین صادرکننده بزرگ نفت جهان تبدیل کند.

از سوی دیگر، در ماه گذشته ونزوئلا٬ ایران و لیبی تولید خود را به ترتیب ۴۳هزار بشکه٬‌ ۲۴هزار بشکه و ۲۱هزار بشکه کاهش دادند.

گفتنی است میزان عرضه جهانی نفت در ماه آگوست حدود ۹۹میلیون و ۲۴۰هزار بشکه در روز بوده که ۸۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن بالاتر است.

همچنین در ماه گذشته در کشورهای غیر اوپک روزانه ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید شده است که افزایش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در روز را نشان می دهد.