۰ نفر

چطور تعطیلات تابستانی را طلا کنیم؟

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۳۷
کد خبر: 279974
چطور تعطیلات تابستانی را طلا کنیم؟

گردشگری و تأثیرش در ایجاد اشتغال، کارآفرینی و فراهم کردن فرصت‎های درآمدزایی بر هیچ کسی پوشیده نیست. معمولاً گردشگران برای انتخاب مقصد سفر خود با توجه به فصلی که در آن هستند تصمیم گرفته و می‎کوشند تا هر منطقه‌ای را در زیباترین فصلش ببینند . با توجه به چهار فصل بودن لرستان امکان پذیرایی از مسافران را در طول سال دارد.

‌این استان با داشتن چندین شهرستان سردسیر تعطیلات تابستانی فرصتی مناسب برای این منظور است و می‎توان شاهد رشد صنعت گردشگری در آن بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا‌، باید در راستای رونق اقتصادی و توسعه فرهنگ منطقه از این فرصت بهره برد و گردشگری پایداری که هم‌زمان با حفظ و افزایش فرصت‎ها برای آینده، نیازهای مناطق میزبان و گردشگران حاضر در آن منطقه را فراهم کند، به وجود آورد. در واقع مدیریت منابع و توسعه گردشگری باید به صورتی انجام شود که در کنار تأمین نیازهای اقتصادی، اجتماعی و زیباشناختی تمامیت فرهنگی، فرآیندهای ضروری زیست‌محیطی، تنوع زیستی و سیستم‌های بقای منطقه حفظ شوند.

هم‌زمان با شروع فصل تابستان و آغاز گردشگری عمدتاً داخلی کشور پیگیر وضعیت استان و روند آمادگی آن برای میزبانی مهمانان شدیم که در ادامه نظر مسئولان مربوطه بیان می‎شود.

هیچ طرح گردشگری ویژه منطقه وجود ندارد

قدرت‎الله فلاح‎نژاد، فرماندار سلسله با بیان اینکه شاهد حضور گردشگران در این شهرستان هستیم، ادامه داد: در سه منطقه گل‎هو، کهمان و کاکارضا حضور چشم‎گیر گردشگران و طبیعت دوستان را شاهدیم.

وی با بیان اینکه هیچ طرح گردشگری ویژه این منطقه وجود ندارد، افزود: شرایط فعلی باعث نارضایتی مردم شده است.

فلاح‎نژاد خاطرنشان کرد: سال گذشته کار بزرگی در کهمان انجام شد و اقدام به آزادسازی این منطقه کردیم.

فرماندار سلسله بیان کرد: قبلا در این منطقه تا کنار آسفالت جاده، حصارکشی شده بود که برداشتن آن‌ها موجب رضایت مردم شد.

به گفته وی، قابلیت‎های این شهرستان در سطح کشور نمونه است و باید طرح مطالعاتی آن انجام شود.

حفظ هویت جوامع محلی و عدم ایجاد اختلال در زندگی مردم با احترام و پایبندی به اصول گردشگری پایدار مهم‎ترین اصل در توسعه گردشگری داخلی است که با بی‎توجهی به آن این صنعت دوام و رشد چندانی را تجربه نخواهد کرد. از این رو داشتن استراتژی‎های مشخص در سطح کلان برای توسعه گردشگری داخلی از اهمیت به‎سزایی برخوردار است که عزم جدی مسئولان را در این رابطه می‎طلبد.

سالیانه 300 هزار زائر از امام‎زاده ابراهیم دلفان بازدید می‎کنند

جعفر طولابی، فرماندار دلفان نیز گفت: سالیانه 300 هزار زائر که عمدتا از استان‎های مختلف هستند از امام‎زاده ابراهیم این شهرستان بازدید می‎کنند.

وی با بیان اینکه این مکان مقدس از نظر زیرساخت‎های رفاهی و خدماتی وضعیت خوبی ندارد، افزود: تامین آب شرب آن تحت پوشش اداره آب و فاضلاب نیست و با مشکلاتی در این زمینه روبرو هستیم.

طولابی با اشاره به وضعیت زائرسرای این زیارتگاه بیان کرد: در این رابطه اداره اوقاف باید ورود پیدا کند و حداقل امکانات را فراهم آورد.

فرماندار دلفان تصریح کرد: وضعیت این مکان بازتاب بدی بین زائرین سایر استان‎ها خواهد داشت و ممکن است چهره خوبی از لرستان نشان ندهد.

او در رابطه با امنیت این منطقه گفت: نیروی انتظامی در این مکان فاقد پست سازمانی ثابت است و باید امنیت را در آن به صورت کامل برقرار کرد.

طولابی به وضعیت بد تابلوها و علائم راهنمایی این زیارتگاه اشاره کرد و گفت: راه ارتباطی آن نیز دارای مشکل بوده و اداره راه و شهرسازی هنوز آن را تحویل نداده است.

با نگاهی گذرا می‎توان اهمیت رونق گردشگری را به دلیل جایگاهی که در برنامه‎های توسعه‎ای کشور دارد درک کرد و مانور بالای دولت روی این حوزه برای رسیدن به اهداف اقتصادی و محو کردن بخش عمده‎ای از بیکاری در کشور با استفاده از ظرفیت‎های این حوزه است.

مراکز خدمات سفر به صورت پیوسته کنترل می‎شوند

رضا آریایی، فرماندار بروجرد نیز اظهار کرد: حدود ده روز است که سفرهای تابستانی آغاز شده و در مراکزی که مردم اتراق می‎کنند بحث نظارت انجام شده است.

وی با بیان اینکه این مراکز به صورت پیوسته کنترل می‎شوند، افزود: با توجه به حجم مسافرین این ایام برنامه برای اسکان در مدارس نیز خواهیم داشت.

آریایی گفت: با برنامه‎ریزی در سطح شهرستان مشکلی در رابطه با سفرهای تابستانی نخواهیم داشت و طرح‎های آن را اجرا می‎کنیم ضمن اینکه با هجوم 15 روزه عید نوروز روبرو نیستیم.

به گفته فرماندار بروجرد، اداره کل میراث زیرساخت‎های لازم را فراهم کرده است.

بهتر است که مسئولان و نیز بخش خصوصی گردشگری این مناطق پس از شناسایی مخاطبان و مردمی که به صورت بالقوه می‎توانند مخاطبان جاذبه‎های گردشگری آن نقاط باشند، بسته‎های متنوعی را تعریف و سفری خاص و مشخص را با جزئیات کامل به گروه‎های مختلف سنی و فرهنگی عرضه کنند.

عمده شانه‎های چهار خطه پل‌دختر خالی‌شده و خطرناک هستند

نعمت‎الله دستیاری، فرماندار پل‌دختر بیان کرد: با توجه به شروع فصل گرم و گرمسیری بودن این شهرستان گردشگر در آن اتراق نمی‎کند اما عمده شانه‎های چهارخطه خالی شده و خطرناک هستند.

وی با بیان اینکه این جاده کاملا غیر همسطح است، گفت: آسفالتی که از عمر آن سه ماه نگذشته دارای پستی و بلندی است که باید هر چه سریع‎تر آن را ترمیم کرد.

دستیاری گفت: حداقل باید این جاده را مرمت کرد تا مشکلی پیش نیاید.

بسیاری از خطرات در سفرهای جاده‎ای به خاطر ساخت غیراصولی جاده‎ها به وقوع می‎پیوندد زیرا باید بپذیریم که هنوز جاده‎های کشور استاندارد و امن نیست و چنانچه بی‎احتیاطی و نادیده گرفتن مقررات را به آن بیافزایم این خطرات دوچندان خواهد شد.

زیارتگاه امام‎زاده محمدبن حسن الیگودرز جاده دسترسی ندارد

حمید کشکولی، فرماندار الیگودرز نیز گفت: با آغاز فصل تابستان استقبال از جاذبه‎های این شهرستان مانند منطقه آب‎سفید چشم‎گیر بوده اما متاسفانه جاده مناسبی ندارد.

وی بیان کرد: پیمانکار سد رودبار جاده‎های خوبی ساخته که پلیس راه و راهداری باید مسیر را بازدید کرده و اجازه بازگشایی بدهند.

کشکولی با بیان اینکه در آبشار چکانه نیز نیاز به زیرساخت داریم، افزود: این منطقه سرویس بهداشتی و پارکینگ ندارد و از استان‎های گرمسیری و دوردست به این منطقه وارد می‎شوند برای همین نیاز به توجه ویژه دارد.

این مسئول به نبود جاده دسترسی در زیارتگاه امام‎زاده محمدبن حسن این شهرستان نیز اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به کمبود امکاناتی که وجود دارد باید به صورت ویژه به آن توجه کرد، چراکه ظرفیت خوبی برای گردشگری است و می‎تواند سرمایه‎گذاری خوبی در آن صورت گیرد.

گردشگر چهار فصل داشته باشیم

علی کورانی‎فر، فرماندار دورود نیز گفت: با توجه به ظرفیت‎های استان باید نگاهمان به سمت جلب گردشگران و رونق صنعت گردشگری باشد.

وی بیان کرد: باید گردشگر چهار فصل داشته باشیم و برنامه‎ریزی‎های ما مربوط به ایام نوروز و تابستان نباشد.

کورانی‎فر اظهار کرد: گردشگری جریان سیالی است و اگر مانع ورود گردشگر در یک منطقه شویم به جایی دیگر می‎رود.

فرماندار دورود ادامه داد: هر گونه کوتاهی عمدی یا سهوی در این رابطه ممکن است هزینه‎های زیادی در برداشته باشد.

برای بستر رودخانه کشکان سند گرفته شده است

قدرت‎الله ترابی‎نژاد، فرماندار چگنی نیز یکی از آثار تاریخی این شهرستان را پل کشکان عنوان کرد و گفت: این پل یکی از جاذبه‎های استان است که متاسفانه پایه‎های آن را آب شسته و برای بستر رودخانه سند گرفته شده است.

وی تصریح کرد: کاملا مشهود است که این اقدام اشتباه است و انتظار می‎رود فکری اساسی برای آن شود.

ترابی‎نژاد بیان کرد: انتظار می‎رود قضیه کشکان جدی گرفته شود چراکه یکی از طاق‎های آن ریزش کرد و باید از حوادث احتمالی دیگر جلوگیری شود.

فرماندار چگنی با بیان اینکه سراب رفتخان و امام‌زاده پیرشمس‎الدین جاده دسترسی ندارند، افزود: این جاده نیاز به تعریض و لکه‎گیری دارد.

برآورد ظرفیت تحمل در گردشگری بسیار ضروری است و با توجه به تعریف آن، به حداکثر تعداد جمعیت بازدیدکننده از یک جاذبه گردشگری اشاره می‎کند که در یک زمان معین بدون ایجاد تغییر و آشفتگی در محیط‌زیست فیزیکی، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، در کیفیت رضایت‎مندی بازدیدکنندگان کاهش غیرقابل قبول ایجاد نکند؛ گفته می‎شود. تخمین این آمار در سرمایه‎گذاری‎های گردشگری حائز اهمیت بوده و باید مورد مطالعه قرار گیرد.

هنوز گشت نامحسوس در جاده‎های لرستان راه‎اندازی نشده است

سرهنگ مرتضی چغلوند، رئیس پلیس راه لرستان با بیان اینکه آمار کشته شده‎های حوادث جاده‎ای در فصل تابستان با کل سال برابری می‎کند، افزود: نصب علائم، خط‌کشی‌ها و ایمن‌سازی جاده‎ها از مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

وی بیان کرد: تابلوها باید مصوب و متعدد باشند و به صورت مرتب مسافر رغا تا مسیر مورد نظر هدایت کند.

چغلوند با بیان اینکه هنوز گشت نامحسوس در جاده‎های لرستان راه‎اندازی نشده است، ادامه داد: وجود این نظارت‎ها ضروری است و راهداری و استانداری باید آنها را در مناطق تفرجگاهی تقویت کنند.

این مقام انتظامی اظهار کرد: نیروهای ما محدود هستند و اگر بخواهیم به تفرجگاه‎ها بپردازیم محورهای اصلی از دستمان خارج می‎شوند.

آمار تلفات جاده‎ای در ایران طی فصل مسافرت مثل تابستان و تعطیلات نوروزی روند سیر صعودی به خود می‎گیرد و عوامل مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها دارای زمینه‎ها و ریشه‎های متعددی است. هنگامی که راننده نسبت به مقررات راهنمایی و رانندگی بی‎توجه، جاده‎ها غیراستاندارد و سرعت نیز غیرمجاز باشد وقوع هر حادثه‎ای متصور خواهد بود.

آغاز طرح مرمت پل تاریخی کشکان

امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار کرد: عمده جاذبه‎های طبیعی در محدوده اراضی ملی یا حفاظت شده قرار دارند و برای همین نمی‎توانیم به گردشگران خدماتی ارائه بدهیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه متولی این مناطق نیستیم نمی‎توانیم خدماتی را نیز واگذار کنیم و در این رابطه با مشکلاتی روبرو هستیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: جاذبه‎هایی مانند آبشارهای افرینه، گریت و وارک و غار کوگان متولی خاصی ندارند؛ البته  بخشی از مشکلات دریاچه گهر پیگیری و رفع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با انتقاد از اینکه در تنگه شیرز پرورش ماهی اجرا شده و متاسفانه این منطقه معارض دارد و خدمات را دچار مشکل کرده است، افزود: در منطقه گردشگری ونایی نیز واحدهای پذیرایی به حریم رودخانه تجاوز کرده‎اند که فاضلاب وارد آن می‌‎شود برای همین مشکلات زیست‎محیطی زیادی به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه نبود زیرساخت‎های گردشگری مشکلات زیادی برای اجرای طرح‎های سرمایه‎گذاری فراهم آورده است، ادامه داد: در آبشار بیشه نیز دکه‎های غیرمجازی وجود دارند که باید آنها را ساماندهی کرد.

قاسمی از آغاز طرح مرمت پل کشکان خبر داد و گفت: به‌زودی عملیات مرمت و بازسازی آن شروع خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان با تاکید بر اینکه باید طرح جامع گردشگری استان تهیه شود، ادامه داد: طی چند سال اخیر طرح به‌روزی ارائه نشده و نیاز به مطالعه در این زمینه داریم.

باید راه‎حلی برای فصلی بودن سفرهای داخلی داشت، فعالان گردشگری هم برای تداوم این صنعت در تمام ماه‎های سال چاره‎ای اندیشیده و بر اهمیت پتانسیل‎های این صنعت در رشد اقتصادی واقف شوند.

گردشگری لرستان به مطالعات علمی تبدیل شود

سیروس ابراهیمی، مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان اظهار کرد: مانند ایام نوروز، جلسات ستاد تسهیل سفرهای تابستانی نیز باید پیگیری و توجه خاصی به آن‌ها شود.

وی بیان کرد: در جلسات باید دستور کارها محدود شده و حداکثر به دو موضوع رسیدگی شود تا بتوان کارشناسانه‎تر اقدام کرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: طی سال‎های گذشته 17 مشاور سایت‎های گردشگری استان را مورد بررسی قرار دادند و باید مشخص شود که نتایج این مطالعات چه شده است؟

مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان گفت: تا گردشگری استان به مطالعات علمی تبدیل نشود همه ساله این مشکلات را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تا اجرایی شدن طرح‎ها باید بررسی‎ها انجام شود، بیان کرد: بخش خصوصی برای سرمایه‎گذاری در حوزه گردشگری باید آگاهی لازم را داشته باشد تا بتواند خدمات مناسبی ارائه دهد.

ابراهیمی با بیان اینکه در فصل گرم سال سفر به شهرستان‎های سردسیر استان مانند بروجرد، ازنا، الیگودرز و دورود بیشتر از مناطق دیگر است، ادامه داد: برای جذب گردشگر باید اهتمام ویژه‎ای داشت و نیاز به برنامه‎ریزی دقیقی در این رابطه است.

مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان یادآور شد: در سال‎های گذشته طرح جامع گردشگری استان تهیه اما اجرا نشد.

سرمایه‎گذاران حوزه گردشگری با برانداز کردن و تحلیل شرایط، سرمایه خود را برای سرمایه‎گذاری به مناطق کمتر توسعه یافته خواهند آورد و طرح جامع گردشگری در این رابطه می‎تواند نقش موثری داشته باشد.

دریاچه گهر امسال یکی از پاکترین سال‎های خود را دارد

مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: هر ساله مباحث گردشگری بیان می‎شوند اما مصوبات در حد جلسات باقی می‎مانند.

وی ادامه داد: باید مناطق گردشگری احصا و با توجه به فصل گردشگری مباحث در کارگروه‎های ویژه بررسی شوند.

فتحی بیرانوند بیان کرد: همچنین در ادامه دستگاه‎های متولی ورود پیدا کرده و هر کدام وظایفی که به آن‌ها محول می‎شود را انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه تنها بیان مسائل در جلسات تاثیری در رفع آن‌ها ندارد، افزود: باید به یک جمع‎بندی رسید و مصوبات قابلیت اجرایی شدن را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مناطق حفاظت شده تحت مراقبت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند و در رابطه با طرح‎های گردشگری آن‌ها نمی‎توان در استان تصمیم‎گیری کرد.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه دریاچه گهر امسال یکی از پاکترین سال‎های خود را دارد، اضافه کرد: خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده کمترین زباله در این منطقه ریخته شده است.

قطعا جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه زیرساخت‎های گردشگری در مناطق کمتر توسعه‌یافته آن هم در کشوری که سال‎ها با رکود گردشگری و مشکل جذب سرمایه دست به گریبان بوده، کار آسانی نیست، اما در این ارتباط و به عنوان مرحله آغازین، خانه‎های محلی بهترین گزینه برای اسکان گردشگران و پس از آن برآورد میزان مقرون به‌صرفه بودن سرمایه‌گذاری در این مناطق است. گذر موفقیت‌آمیز از این مرحله، توجه گردشگران به این نواحی را جلب و سرمایه‎گذاران را برای ورود به این حوزه ترغیب می‎کند.

لزوم تهیه طرح جامع گردشگری لرستان

احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با انتقاد از اینکه چندین سال است در جلسات، مباحث گردشگری و نبود زیرساخت‎های لازم بیان شده اما به نتیجه‎ای نرسیده‎ایم، افزود: چرا باید چند روز بعد از آغاز تعطیلات تابستانی جلسه ستاد تسهیل ویژه این ایام برگزار شود؟

وی با بیان اینکه جلسات تعطیلات تابستانی باید در فصل زمستان گرفته می‎شد، ادامه داد: در ابتدای هر اقدامی باید بپذیریم که گردشگری یک صنعت است و مانند هر صنعتی نیاز به طرح توجیهی که قدرت رقابت‎پذیری داشته باشد را دارد؛ همچنین زیرساخت‎های آن باید فراهم شود.

مرادپور با تاکید بر اینکه طرح توجیهی گردشگری باید درآمدزا باشد، اضافه کرد: باید بررسی کرد که به دنبال چه موضوعی هستیم و برای همین نیاز به پلان و نقشه راه داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان تصریح کرد: در ادامه، طرح تهیه شده باید در اختیار مشاور قرار گیرد، روش ساخت نیز انتخاب و وظایف هر دستگاهی مشخص شود.

وی با بیان اینکه هر چند وقت یک‌بار تب یک موضوع در استان به راه افتاده و بعد از مدتی خاموش می‎شود، گفت: هم‌اکنون بحث گردشگری است که به علت نداشتن پلان و نقشه راه، تمام اقداماتی که انجام می‎دهیم با شکست روبرو خواهند شد. اگر طرح گردشگری تهیه نشود وجود ستادهای ویژه آن معنایی ندارد و دستاوردی به همراه نخواهند داشت.

مرادپور با بیان اینکه باید تعیین شود هدف ما از جذب گردشگر به استان چیست، ادامه داد: تنها معرفی استان ملاک نباشد و باید به دنبال درآمدزایی بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اینکه پلان گردشگری باید توسط اداره میراث تهیه شود، بیان کرد: هر جاذبه، گردشگران مخصوص به خود را دارد و در ابتدای هر کاری باید این نقشه تهیه شود.

به گفته وی بدون هدف به دنبال جذب گردشگر هستیم که باید این موضوع به طور ویژه بررسی شود.

مرادپور اظهار کرد: هر جاذبه باید بتواند هزینه‎های خود را تامین کند تا درآمد آن صرف نگه‎داریش شود. نگه‎داری زیرساخت‎ها نیاز به متولی دارد و تنها ایجاد آن‌ها نباید مدنظر قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه موضوعات جلسات باید به صورت کارشناسی شده بررسی شوند، گفت: تا با این روش‎های معمول پیگیر مسائل شویم راه به‌جایی نخواهیم برد.

می‎توان امیدوار بود با تغییر رویکرد نسل جدید به گردشگری فرصت‎های مناسبی، پیش روی رشد و شکوفایی گردشگری داخلی قرار گیرد و این صنعت در آستانه تحولی پایدار قرار گیرد. در این میان فصل تابستان فرصتی طلایی برای پرداختن به این موضوع است که باید با صرف زمان و برنامه‎ریزی دقیق‎تر امکان استفاده از آن را به نحو احسن فراهم کرد.