۰ نفر

مأموریت جدید سفارتخانه‌ها؛ جذب گردشگر به ایران

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۰
کد خبر: 273332
مأموریت جدید سفارتخانه‌ها؛ جذب گردشگر به ایران

معاون اقتصادی وزارت خارجه در پاسخ به درخواست رئیس سازمان میراث: تمام سفارتخانه‌ها در اختیار گردشگری هستند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همراه با 2معاون گردشگری و صنایع‌دستی خود میزبان معاون اقتصادی وزارت خارجه شد تا شاید سفارتخانه‌ها خلأ معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور به گردشگران علاقه‌مند سفر به ایران را در کشورهای مبدأ جبران کنند.

علی‌اکبر مونسان براساس آنچه سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده است، به غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزارت خارجه درخصوص نقش سفارتخانه‌ها در رونق گردشگری ایران و افزایش جذب گردشگران به ایران توضیح داد و از او خواست که موضوع گردشگری مأموریت سفارتخانه‌ها و رایزنان فرهنگی باشد.

او همچنین از وزارت خارجه خواست تا تلاش کند نام ایران را از فهرست زرد برخی سفارتخانه‌های خارجی در بخش سفر خارج کند. مونسان به معاون اقتصادی وزیر خارجه گفته است که مهم‌ترین مشکل ایران در جذب گردشگران خارجی به کشور، نبود معرفی مناسب و اطلاع‌رسانی درخصوص ظرفیت‌ها، جاذبه‌ها و زیبایی‌های ایران در خارج از کشور است.

پول تبلیغ نداریم

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به کشورهای هدف گردشگری ایران برای جذب گردشگر که ترکیه، چین و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، گفت: واقعیت این است که در تبلیغات و اطلاع‌رسانی و معرفی جاذبه‌ها و زیبایی‌های ایران با کمبود اعتبار مواجه هستیم و سفارتخانه‌ها به‌عنوان یکی از مراکز مهم در خارج از کشور می‌توانند در معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های گردشگری کشور ایفای نقش کنند. او به کشور چین اشاره کرد که سالانه ۱۲۱میلیون گردشگر خروجی دارد و گفت: اگر بتوانیم فقط یک‌درصد از گردشگران خروجی چین را به ایران جذب کنیم، سالانه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰هزار گردشگر چینی به ایران سفر خواهند کرد.

نام ایران  را از فهرست زرد خارج کنید

مونسان از قرار داشتن نام ایران در فهرست زرد برخی سفارتخانه‌های کشورهای خارجی ابراز تأسف کرد و خطاب به معاون وزیر خارجه گفت: متأسفانه ایران در سایت برخی سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در فهرست مقاصد سفر به رنگ زرد نشان داده می‌شود که شایسته کشور نیست و درخواست ما از وزارت امور خارجه این است که با تعاملی که با سفارتخانه‌ها دارد، با معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های کشورمان جایگاه ایران را در سایت سفارتخانه‌های کشورهای مختلف ارتقا دهد.

ایران در فهرست سفر چینی‌ها جایی ندارد

اظهارات مونسان در دیدار با معاون وزیر خارجه در شرایطی مطرح شده است که سفیر چین در تهران نیز  آمار گردشگران ورودی از چین به ایران را در سال2017 میلادی 70هزار گردشگر اعلام کرد.

براساس این گزارش، فائزه آخوندی، فعال گردشگری بازار چین نیز اعلام کرده سفر ایران برای گردشگران چینی جزو گران‌ترین سفر‌هاست و آنها با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از هزینه سفر به ایران می‌توانند به اروپا، آمریکا و کازابلانکا سفر کنند.

بنا به تحقیقات میدانی صورت‌گرفته درباره بازار چین، ایران حتی در ردیف بیستم فهرست سفر گردشگران چینی نیز قرار ندارد. حالا به تمام این موارد مناسب‌نبودن زیرساخت‌های گردشگری ایران برای جذب گردشگران چینی را هم بیفزایید. راهنمای آشنا به زبان چینی نیز به اندازه کافی در ایران وجود ندارد. رستوران‌ها و هتل‌های مخصوص چینی‌ها نیز در کشور دایر نشده و با این حال رئیس سازمان میراث فرهنگی گفته است که چین بازار هدف گردشگری مهمی برای ایران است.

فریدون وردی‌نژاد، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور و سفیر سابق ایران در چین نیز گفته است: هنوز حرکت عمومی گردشگری در چین برای ایران راه نیفتاده و دلیل آن هم نداشتن شناخت از ایران است.

با این حال مجموعه افرادی که از چین به ایران آمده‌اند، تأثیرگذارترین افراد برای جذب گردشگر بودند و با تبلیغات شفاهی، گردشگران دیگری جذب ایران کردند.

وردی‌نژاد همچنین از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خواسته است که علاقه‌مندی سازمان میراث فرهنگی برای جذب گردشگران چینی باید مقداری تخصصی و تقویت شود و در ساخت برنامه و کلیپ‌های تبلیغاتی و همکاری‌های فرهنگی در چین، جدی‌تر قدم بردارد.

   تبلیغات منفی مانع شناخت دقیق گردشگران

غلامرضا انصاریان، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه خطاب به مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت که تمام سفارتخانه‌های ایران برای معرفی و تبلیغات ظرفیت‌های گردشگری ایران درخدمت گردشگری است. او اعلام کرد: باید ذهنیت گردشگران خارجی را نسبت به ایران تغییر دهیم، چرا که تبلیغات منفی رسانه‌های معاند موجب شده است آنها شناخت دقیقی از ایران نداشته باشند. انصاریان که خود پیش‌تر در برخی کشورهای دیگر سفیر بود، افزود: در کشوری مانند هند ۴۵۰میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که این یک ظرفیت بزرگ است و می‌توان برای جذب گردشگر زیارتی از آن کشور برنامه‌ریزی کرد. او ایرانیان خارج از کشور را در گردشگری ورودی کشور حائز اهمیت خواند و گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی، تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور را برای سفر به ایران در طول سال به‌عنوان گردشگر بومی تشویق کرد و از این ظرفیت نیز بهره برد. نشست مونسان و معاون اقتصادی وزارت خارجه بیانگر تداوم تعاملی است که از چند سال پیش بین وزارت خارجه و سازمان میراث فرهنگی در مسیر جذب گردشگر خارجی به کشور آغاز شد. اکنون با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و اصرار اروپا در تداوم برجام و حفظ همکاری‌ها با ایران به‌نظر می‌رسد تعامل میان وزارت خارجه و سازمان میراث‌فرهنگی برای جذب گردشگران خارجی شدت بیشتری بگیرد.