۰ نفر

«اقتصاد شب» چالش روز گردشگری ایران

۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۵۲
کد خبر: 258871
 «اقتصاد شب» چالش روز گردشگری ایران

در هفته ای که همه چیز تحت الشعاع اخبار گردشگری بود، معاون رئیس جمهوری «اقتصاد شب» به معنای 24 ساعته شدن خدمات گردشگری را یکی از چالش های کنونی توسعه گردشگری کشور عنوان کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان در آخرین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور افزود: مسئولانی که می خواهند شهر یا استانشان به عنوان مقصد گردشگری معرفی شود باید به موضوع اقتصاد شب توجه کنند و این موضوع در شهرهای گردشگرپذیر دنیا جدی گرفته می شود.

این درحالیست که سامانه و پورتال جامع گردشگری کشور به نشانی www.visitiran.ir نیز این هفته با هدف معرفی همه جاذبه های گردشگری کشور را در داخل و خارج برای علاقه مندان شروع به کار کرده و به این ترتیب توزیع مقاصد سفر هم شکل بهتری می گیرد.

ناگفته نماند که در جلسه نهایی این ستاد در سال 96 کما فی السابق هر دستگاهی به ارائه گزارش امور جاری خود به جای تمهیدات نوروزی پرداخت و بار دیگر کارکرد این قبیل ستادها را که از نظر برنامه ریزی و اجرا در ضعیف ترین شکل ممکن هستند را نمایان کرد.

ستادی با 18 دستگاه عضو در سطح کشور که برپایی مسابقات مختلف، جشن های آیینی و بازی های بومی، شاهنامه خوانی، نوروز خوانی و نمایشگاه صنایع دستی خلاصه ای از مهمترین اقدامات آن خواهد بود؛ تو خود حدیث مفصل خوان از این مجمل.

وزارت کشور، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای، شرکت فرودگاههای کشور، راه‌آهن، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان هواشناسی کشور، دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی عضو این ستاد هستند.

همچنین ستاد اجرایی خدمات سفر در استانها به ریاست استانداران، در شهرستانها به ریاست فرمانداران و در مناطق آزاد به ریاست مدیر عامل منطقه آزاد شکل گرفته و ریاست ستاد مرکزی با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است.

** کدهای جهانی ایران در حوزه بوم گردی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در افتتاحیه نمایشگاه سراسری بوم گردی در برج میلاد گفت: می توانیم به خاطر مشخصات منحصر به فرد بوم گردی کشور، در این حوزه کدهای جهانی تعریف کنیم.

محمد محب خدایی افزود: در زمینه بوم گردی دنباله رو خارجی ها نیستیم و می توانیم مزیت های خودمان را داشته باشیم.

امیدواریم این وعده معاون گردشگری کشور در حد سخن باقی نماند و برای عملی شدن آن طرح و برنامه ای هم وجود داشته باشد تا بتوانیم استعدادها و ظرفیت های گردشگی خود را ابتدا به گردشگران داخلی معرفی کنیم که اگر اینگونه شود به طور قطع در معرفی آنها به گردشگران خارجی موفق خواهیم بود.

معاون گردشگری کشور که فقط چند روز پس از استعفای بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سخن می گفت در زمینه حوزه مسئولیتی او هم ارائه نظر کرد و گفت: بسته بندی مناسب فرصت موفقیت را برای توسعه صادرات صنایع دستی دوچندان می کند و برای این مقوله هدیه دریافتی خودش را از یک مقام گردشگری عمان که حلوایی در بسته بندی به شکل خنجر بود را مثال زد که با واکنش جالب حضار همراه بود.

** تخصیص 24 درصد بودجه مصوب به سازمان میراث ‌فرهنگی

مونسان این هفته دل پری از بودجه مصوب سازمان متبوعش داشت و گفت: فقط 24 درصد بودجه مصوب به سازمان میراث ‌فرهنگی تخصیص یافته و با 40 میلیارد تومان نمی توانیم میراث‌ فرهنگی را نجات دهیم.

او با حضور در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گزارش تهیه شده درباره عملکرد سازمان را بررسی و در دفاع از عملکرد سازمان اظهار کرد: این سازمان با مأموریت‌های بزرگ و متنوع در کلان، تنها از آن حرف زده می‌شود اما در واقع به ‌لحاظ تاریخی سازمانی بسیار نحیف است و نه دولت و نه مجلس به آن توجه نکرده‌اند.

این در حالیست که به گفته او شاهد گرفتاری در صنعت و کشاورزی هستیم و جهان، حوزه گردشگری را سومین صنعت اقتصادی دنیا می‌داند اما در ایران همچنان به آن توجهی نداریم اما کشورهای عربی در زمینه گردشگری نداشته‌های خود را به داشته تبدیل کرده اند.

معاون رییس جمهوری با انتقاد از وضعیت تبلیغات در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: برای جذب توریست باید تبلیغات انجام دهیم، متأسفانه در اجلاس جهانی که در چین برگزار شده بودیم متوجه شدیم که مسئولان چینی، ایران را به مختصات عربستان می‌شناسند چرا که ما کاری برای شناسایی ایران انجام نداده‌ایم و معمولا با غرفه‌های محقرانه در نمایشگاه‌های خارجی حضور پیدا می‌کنیم بنابراین دستاوردی از نمایشگاه‌ها نداریم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به نامه‌نگاری که با معاون اول رئیس‌جمهوری داشت، گفت: از جهانگیری، بودجه 200 میلیاردی برای تبلیغات درخواست کرده‌ایم، متأسفانه سازمان نمی‌تواند حتی یک تیزر تبلیغات در شبکه‌های سازمان صدا و سیما داشته باشد و به دنبال آن شاهد کاهش سفرهای خارجی و افزایش سفر به استان‌های مختلف کشور باشیم.

** سازمان میراث‌فرهنگی نیاز به مدیران خلاق و جسور دارد

در مقابل صحبت های مونسان، عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 نیز با تاکید بر اینکه سازمان‌های استانی میراث‌فرهنگی نیاز به مدیران خلاق و جسور دارد، اظهار کرد: لازم است که سازمان میراث‌فرهنگی در انتخاب مدیران استانی خود دقت بیشتری داشته باشد.

فرهاد تجری با بیان اینکه میراث‌فرهنگی می‌تواند جایگزین صنعت نفت در کشور شود، تأکید کرد: مدیران استانی بی‌تحرک هستند و تنها به دنبال تشکیل پرونده و داشتن دفتری هستند این در حالی است که میراث فرهنگی نیاز به مدیر متحرک و خلاق دارد.

وی با بیان اینکه از قابلیت‌ها و آثار تاریخی کشور استفاده نمی‌شود، بیان کرد: افرادی با سطوح تحصیلات پایین که پاسخگو نیستند برای مدیریت سازمان‌های استانی میراث فرهنگی انتخاب می‌شوند، لازم است هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی نیروی انسانی اقدام شود.

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نیز با ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه کمیته‌ای برای تهیه گزارش عملیاتی از عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی تشکیل شود، اظهار کرد: باید سهم مجلس، دولت و قوه قضائیه در فعال‌تر شدن سازمان میراث فرهنگی تشکیل شود و مشخص کنیم دقیقا چه ضعف قانونی باعث ایجاد مشکلات در توسعه صنعت گردشگری می‌شود.

باید منتظر ماند و دید در کشاکش اختلاف نظرهای بودجه ای بین مجلسی ها و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و نقدهای نمایندگان مردم از نحوه عملکرد این سازمان در برخی سطوح، چه اتفاقی در هفته های آتی خواهد افتاد.